Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: avel
Läst 1464 ggr
MyTwiggs
0

Avla på fånghästar?

Jag är inte någon hästmänniska alls egentligen, men är uppvuxen på en russ-gård. Vi hade en drös föl på 80-90 talen.

Nu till min fråga. Jag har en väninna som föder upp hästar och därför får jag en liten inblick i härsaveln på den vägen. Hon har ett sto med ganska svår fång och tanken är att denna häst ska betäckas antingen i år eller nästa år. För mig som kattuppfödare ser det helt vansinnigt ut att betäcka en häst som har ont i fötterna, men jag har ju inte läst mer om hästar än hästkunskap a och b på gymnasiet. Jag har aldrig haft någon fånghäst och blev lite nyfiken på vad som anses inom avelskretsen. Hur ställer ni er till att avla på fång-hästar som har väldigt ont?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

skott
0

Om hästen står och har ont och inte medicinen hjälper hade jag tagit bort stoet.

Men de finns många ston som har haft fång innan de blivit betäckta som sen aldrig mer visat något tecken på att få fång när den går med föl vid sidan.

Jag har ett sto som haft fång 2ggr innan jag köpte henne hon är nu ett jättebra avelssto aldrig haft några problem sen hon börja få föl.. Hennes hovar ser jättefina ut och hon kan gå på stora beten och njuta.

MagganS-B
0

Ett sto med fång som pågår, alltså att hon fortfarande är hård i nacken och har ont, brukar sällan bli dräktigt. Men om man sköter henne och får bort symtomen brukar det gå bra. Inna man börjar tala om betäckning är det faktiskt veterinär som skall tillkallas!

MyTwiggs
0

Veterinären avrådde idag när han ultraljudade hästen och hon visade sig vara tom trots betäckning. Jag avrådde också, men lite utan referenser.. Det var bara min magkänsla då, och i detta fall tycker jag nog att känslan kan vara befogad.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com