God morgon 2008-07-28
Ska jag vara först idag? Det var länge sedan.
Här har det kommit en åskskur i natt, så nu är det blött i gräset och luften går att andas, härligt!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Godmorgon i landet! Vi kom hem från Östersund vid halv två inatt, och klockan hann ju bli över två innan det var sovdags… Hästarna var överlyckliga åt att vara hemma och få komma ut i sin hage igen. Annika har slagit ut hö, så vi hoppas på att kunna pressa imorgon. På dagens schema står att plocka ur och göra rent i bussen, och så jobba. Vända hö också kanske, vet inte om SImon för göra det.

Väcktes av sonen till en solig och smällvarm dag igen. Gjorde mig ingen brådska ur sängen idag, då årets sista ridläger slutade igår. Vi fick ingen åskskur inatt, men det var fruktansvärt kvavt i luften. Nu börjar det bli öken ute i hagarna, och regnet skulle verkligen behövas. Här ute på ön har det inte regnat ordentligt på länge, trots att det kommit 50 mm runt Norrtälje. På dagens schema står hösträngning och handling, för det börjar bli ebb i kylskåpet. Lite bad i poolen blir det förstås också, inte dumt med 28-gradigt vatten.
Här har det åskat och ösregnat, så asfalten är fortfarande fuktig här och var. Härligt friskt i luften är det också, och strax ska jag iväg till Jumkil och göra något med hästarna där innan det blir alldeles för varmt!
Hoppas ni får en skön dag allesammans! :)
Godmorgon
Sitter här med grus…..hmmm…..i ögonen. Har varit i Vaggeryd från fredags tills i går på körtävling och det var VARMT!! Tror inte jag någonsin svettats så mycket. Det var en trevlig tävling i alla fall och hästarna skötte sig perfekt. Jag lånade Centri som parkompis och vi hade kört dom ihop fyra ggr innan tävlingen. Hon går som hon aldrig gjort annat och gjorde alltså tävlingsdebut som21 åring. Dessa underbara russ!! Efter dressyren låg vi på en delad femte plats med 49 straff, det var jämt i toppen 43-44-44-46 på de före. Nio i klassen. Kl tre när solen var som hetast började precisionen på inner plan på travbanan…ni kan ju tro det var hett!! I alla fall så körde vi noll-nolla och vann klassen, ja, fö körde vi snabbast av alla ekipage under dagen-häpp!! I går var det maraton, som tur var i detta väder var det bara en E sträcka, paret flög fram i hindren och det var jättekul, eftersom vi var ensamt par tävlade vi mot enbeten och de brukar kunna köra lite fortare och det gjorde de flesta så det blev en sjunde plac där men vi är jättenöjda, enda minuset var att varken jag eller groomen hade koll på att det var olika väger fram till hinder två och ur hinder två så vi drog på oss tio extra sraff för det….nåja!!
Ha en bra dag, vi ska åka och lämna tillbaka Centri idag och så kommer veterinären och vaccinerar Njord och tittar på Tjibus, Wildas och Grus tänder.
Grattis Ia, jättekul att höra om tävlingen! VET att det var svettigt i går, + 32 i skuggan hade vi här på Gotland!
God förmiddag alla! I dag är det mulet, i alla fall på vår del av Gotland, hoppas det är lika skönt vid Gerum Korsgata i dag, mycket behagligare både för folk och fä. Vädret kan få bli likadant i morgon i Stånga…..
Nu måste jag åka och handla lite, det är fler som har ebb i kylen…..
# 4 Jättekul Ia, ni är duktiga!!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
God morgon på er! Vi slapp åskan men hotet låg nära och spökade. Kul att läsa om era sysslor med russen, de äro många! Grattis Ia! Sitter och funderar på vad vi ska hitta på idag. Har hunnit med att plocka lite hallon och varit på en morgonpromenad. Ikväll ska jag lassa lite mer hö upp på skullen.
Ha det gott!

God förmiddag!
Här är det också grus i ögonen, fast vi var hemma från Östersund redan vid 20.30. Har kommit en åskskur här också men luften är lika klibbig ändå. Har börjat röja undan i bilen och försöka städa undan lite inne också. Får en kusin från Göteborg på besök i em. som inte varit uppe på 5 år ska bli jättekul.
#1 Nu har jag ett ansikte på "stuteri solo" också efter Östersund. Våra barn red monté i samma lopp igår.
#4 Grattis!
Ha en bra dag!

God förmiddag! Nu är jag i butiken och jobbar igen, är ganska trött efter en rolig helg i Östersund med lite sömn, men sova får man väl göra någon annan gång! Hyppsen gick fantastiskt bra och sprängde 2.00.0 gränsen med snygga 1.59.9
Det är första gången i år som han har tagit det lugnt och slappnat av ordentligt, och då fungerar traven oxå!
#7 Jag tittade på GerTis lopp igår, hon gick jättebra och travade på så fint
#8 Hur gick Garrilina i andra loppet?
# 9 Vad kul, nu väntar jag bara på bilder både på GerTi och Tigerlilja. Men de kommer säger Jennifer.

#9 Grattis än en gång till Hyppsens passering av 2 minuters gränsen. Garrilina var först utan pengar i andra loppet, tiden helt okey, 5,4 sek. över rek. hon hade ju gått montén timmen innan och det var nog lite tufft i den värmen. Nu går hon i hagen och bara njuter.
Hejaheja Hyppsen - och grattis till en fin körhelg, Ia!
Jag går också i köra-par-tankar - ska bara köra in Gerda och skaffa fram en massa pengar först.
Hur är frågan, men jag får väl vinna på triss till att börja med! :)
Tack allihopa, dessutom trodde veterinären att Wilda är dräktig, han kände på henne utan ultraljud 8 tar bara med sig det om det ska ultaljudas för det tar sån plats i bilen och jag trodde inte hon var dräktig när jag pratade med honom…)när han ändå var här och hon var lite down, han tyckte absolut att hon kändes dräktig. Jag trodde inte det då hon luktade lite brunst i fredags innan jag åkte men Njord har inte visat intresse så jag får väl lita på honom-igen!!
Ska ultraljuda henne lite senare!
Anna, det är bara såååååå superkul att köra par, är det kul att köra en så är det MER än dubbelt så kul att köra två!! Tycker absolut du ska satsa på det…
IA => Just nu går Gerda och Hjördis på bete med två russton till, Prilla och Pinja - och alla fyra är diplomston.
Tror du inte jag sitter i bilen och försöker räkna på hur mycket det skulle kosta att göra ett fyrspann av dem, eller?! *haha* Man är ju knäpp ….. :D
Min plan är i alla fall att börja tömköra dem i par framöver. Man får väl börja där någonstans, helt enkelt! Ett par parselar från Zilco är inte heller någon oöverkomlig investering. Det värsta är vagnen - men men, det brukar lösa sig till sist om man bara bestämt sig!

# 13 Vad roligt
det vart perfekt med att hon brunstade precis till att hon skulle åka hem igen.
Anna, fyrspann, det skulle väl smaka va?? Jag brukar tro att det mesta löser sig efterhand, jag är ju allt annat än rik, men jag har hela tiden tagit det jag haft/haft råd till och sedan får man byta upp sig allteftersom. Det går inte att köpa allt på en gång om man inte är stenrik. Jag skulle börja med att köpa parselar om jag vore som du och tömköra dom i par. Rätt som det är dyker det upp en beg skaplig vagn som du kan slå till på och vips så kan du köra dom!! Enkelt va??
Vagnen på kortet över är min först parvagn. Den gjorde jag själv när jag gick en svetsutbildning -96-97. Den har funkat jättebra, 02 köpte jag en bättre som jag även kan bygga om till dressyrvagn.
Kul att dy byggt en vagn själv! Vad duktig du är!!! :)
Jo, men jag tänkte ta det lite pö om pö, så ger det sig väl med tiden. Jag är inte så himla tävlingsmined heller - utan är mer inne på spåret "långtur med hästarna genom Sverige" eller så … :)