Stallets dyngspridare
Jag blir galen på vårt russ. Hon är en första klassens dyngspridare i boxen. Hon börjar så fint att skita längs bakre väggen, men sedan struntar hon i det totalt. När man ska mocka har hon således trampat sönder alla högarna som blivit till micropartiklar och man har ett rent h-vete att få rent hos henne. Vi har en till i stallet som gör lika och som dessutom trampar runt sitt hö och blandar i, vilket gör det ännu jäkligare att mocka, man får väl vara glad att russet inte blandar i hö, men hon skulle aldrig slösa bort god mat på det sättet
Jag tror det finns minst en dyngspridare i varje stall, har ni någon?
Jajamen, Musse är helt hopplös att mocka åt! Han verkar motionera mest hela nätterna i tanke på hur det ser ut i boxen…

Japp, Chirak är hopplös. Trampar sönder allt. Sen jag bytte till torv ser man inte vad som är dynga och vad som är torv, man får göra så gott det går och sen byta ut allt vid behov. #1 Hmm jag funderade på det du skrev om att de kanske motionerar hela natten, men jag tror snarare att min vänder och vrider sig i sömnen med tanke på hans form….rund!
Birk och Poffi har speciella bajshögar och alltid på samma ställe, såå duktiga!

Våra bajsar så snällt i en hög vid vägen, mycket lätt mockat och fyra boxar mockar vi på 5-10 min
Får dock se hur det blir till vintern då vi ska stalla upp tvååringarna för första gången.
Luddan är ordentlig =) Kissar i ett hörn och bajsar i det andra :) det händer väl nån gång i bland att det blir en liten kiss olycka och att det hamnar mitt i boxen ;) men hon bruka hålla sig rätt så bra efter kanterna..
Men ibland då det händer att hon får stå inne lite längre då är boxen katastrofal.. då har hon rört om allt så det är bara och tömma boxen och kasta in nytt spån :P

Vi hade en som var helt hopplös att möcka hos… för Hon sket överallt plus att hon på något sätt alltid lyckades att gräva över bajsarna.. Galen…

Tigris är det ordning på och lika så den stora hästen. Gerti däremot bajsar och kissaröverallt, vadå slösa med maten den är endå så äckig och man blir tjock! Hon rör om höet i allt.
Gerda har varit katt i ett tidigare liv. Hon gräver nämligen ner sina högar i halmen så det ska se prydligt och fint ut i boxen! Smart häst! :)
Hjördis gör det mesta längs en vägg med en liten kant på, och sedan placerar hon alltid ut tre stategiska högar på andra ställen för att markera sitt revir - alltid på samma ställen!
Ingen av dem är någon riktig skitgris, men jag har haft sådana också och det märks stor skillnad på halm/spånåtgång - minst sagt!
Min erfaring är att ju mera rent man hållar ju mere orden blir där - med tiden. bj