Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 871 ggr
Jarhultdenyngre
0

Hur hade ni agerat?

Lördagen den 26 juli 2008, så vaknar jag av att min mor ringer till min mobil. Hon cyklade till jobbet och cyklar förbi våra unghingstar. Hon såg inte till dem i hagen så hon stannar och ropar på dem. De brukar komma fram för de förväntar sig pellets. Men inte denna dag. Så hon ber mig gå bort för att kolla hagen i fall att dom är där men inte vill visa sig.

Sagt och gjort jag tar mig till hagen och skall precis börja gå efter staketet då jag ser att en av öppningarna mot en åker är öppen! Denna används aldrig och allt känns väldigt stressat. Min första tanke är att någon har varit här och stuligt våra Pojkar. (Man har ju hört om häst stölder)

Jag grips av lite panik och kollar i marken efter hovspår. Men jag hittar inga spår. Jag går över åkern (Den är ansluten till hagen som de har gått i) till andra sidan för att där på grusvägen försöka se några hovavtryck. Men där gick jag lika bet. Pga det torra vädret det senaste är grusvägen lika lätt att leta spår på som en asfaltsväg.

Utan mer ideér i åtanke tar jag mig hemåt. Jag väcker min far som har jobbat natten och försöker att komma på några fler ideér.

Så jag tog bilen för att åka runt till alla hästställen i byn för att se om de är där. Och vi det sista stället som jag kollade på var de. De hade gått till Emtervalls. Jag pratade med Stig och han sa att det var ytterligare en häst som var ute på vift. Den var i ett annat stall på andra sidan skogen.   

Igår när vi satt på Premieringen i Svenljunga så får Emtervall ett samtal i från byn om att de har tre st hästar som är ute och springer.

Tror ni att det är ett komiskt sammanträffande eller är det någon som har börjat att åka omkring i byn och släppa ut hästar?

För några veckor sedan så var det en häst här i trakten som hade blivit knivskuren, och för ca 20- 25 år sedan så hade det varit liknande händelser här i byn. Kan det vara så att det har börjat igen.

Tusen
0

Ja, vad gör man. Alltid lika hemskt när ens hästar är på rymmen oavsett om de bliit utsläppta eller har rymt själva. Visst verkar det lite skumt. Ni har ingen hage i närheten av ert hem/stall så man kan ha uppsikt över ponnysarna under en tid. Det kanske kan hjälpa eller att man stallar hästarna på natten under en period. Tråkigt, men det kan kanske hjälpa lite.
Själva har vi trå rymmare som vi äntligen börjar få lite ordning på. DEn ena, en valack (8 år), som tror han är hingst går nu med alla ston och verkar nöjd med det. Den andra (3 år), har bl.a. ramlat ner i en pool för några år sedan men nöjer sig numera med att få gå tillsammans med mamma (som aldrig smiter).
Berätta hur du löser ditt problem sedan. Det kan hjälpa oss andra också.OskyldigGlad

wilson
0

Sätt upp skyltar om kameraövervakning om ni tror att någon springer omkring…..

Saiop
0

Vi hade samma problem här hemma, hände dock som tur var aldrig mig och mina hästar. Men det bodde en kvinna här som är väldigt sjuk phsykist [eller hur det stavas] och hon fick för sig att hon kunde tala med hästar och att dem berättade för henne att dem vantrivdes i hagen och att hon vart tillsagd av hästarna att släppa ut dem.

Jag bor granne med ett stort islandsstall som har ungefär 20-30 hästar och en natt var 8 stycken hästar ute och sprang på en stor asfalltsväg där det går många långtradare på natten. Som tur var var min bror på väg hem från en fest och såg dem och vi ringde ägaren och dom fick in hästarna oskadda.

Det är otäckt när något sådant här händer och man vet väl inte riktigt vad man skall göra för att åtgärda det. =/

Anna-Uppsala
0

Hur är det med el på staketet? Så här års när gräset börjar bli högt leder det ju ner el i marken om inte stråna bränns av.
Gerda och Hjördis är hopplösa att ha på eltråd med svag eller ingen el - de drar som avlöningar båda två! Särskilt Gerda har utvecklat en fantastisk förmåga att ta sig igenom staket utan att göra hål i dem, och vi vet fortfarande inte hur hon gör - hoppar? kryper? Går emellan trådarna? *kliar skallen*

Hoppas hur som helst att det INTE är någon som strular med hästarna. Så här års verkar alla möjliga tokstollar springa lösa, så jag förstår om ni blir oroliga!