Mätning vid avelsvärdering
Hur går mätningen till vid hingstarnas avelsvärdering till? Räknas det som en godkänd mätning så det gäller när man tävlar ponnyn på trav och i ridning?

Det tror jag inte för det gör de inte i allafall när shettisarna mäts.
Nu när vi var och mätte tex i Tvååker så var det en mät*man* som inte visste något käppen stod snett och när h*n mätte skenbenen så gjorde hon nere vid kotan och inte under knät, jag är i allafall glad i det fallet att jag inte hade ett gränsfall.

#0 Mätningen vid premering är inte godkänd för travet. Hela mätförfarandet runt premeringar är en ren kattastrof vilket har diskuterats rellativt ingående i tråden från premeringen på Julita.
http://www.gotlandsruss.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=4bb08e7c-f3b5-4aeb-9c56-6408f71b4685
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 2 Är det lika illa för hingstar menar du? Jag trodde den mesta kritiken gällde hur det fungerade, eller inte fungerade vid sommarpremieringarna?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

På Wången mäts hingstarna på cementgolv i samband med veterinärbesiktningen.

På hingstpremieringen i Piteå var mätningen helt helt OK! Vet visserligen inte om det var en godkänd mätman men de följde mätreglementet och veteriären var även på plats

#3 Har inte haft någon hingst på premering ännu utan antog att förfrarandet var samma som på sommarpremeringen(dvs skandal), kanske var lite överilat…..
Är det så att det är en godkänd mätman och att mätreglementet följs ser jag inget hinder att mätningen skall vara giltlig. Dock måste väll rätt blankett fyllas i oxå?
Jerker Klang,

Mig veterligt fylls det inte i några blanketter och det är inte alltid godkända mätmän som mäter.
Men oftast så är det bättre på hingstpremiering , tack vare att de också har veterinärkontroll.
Det här är verkligen något för styrelsen i Svenska Russavelsföreningen att bita i! Det finns en Allmän mätkommitté för ponnyer och då skall deras resurser tas i anspråk, eftersom det är överenskommet från början att även aveln ingår i den!
#8 Har inte Svenska Russavelsföreningen tom en styrelsemedlem med i mätkommittén? Mycket märkligt hur man kan låta dessa mätningar som är på premieringsplatser fortgå.
När jag ringde SPTF och frågade om mätningen från avelsvärderingen var godkänd även till travet sa dom att den mätningen var godkänd. I programmet till sommarpremieringen i Önnestad stod det att man skulle ta med sig gällande mätintyg till ponny. Detta med mätning verkar vara väldigt luddigt och olika regler vem man än frågar.
I Önnestad på sommarpremieringen mättes hästarna på cementgolv och jag tyckte mätmannnen var ok.

#10 För att mätningen skall vara giltlig för ponnytravet krävs det att det är giltlig mätman, att mätreglementet följs samt att den standariserade mätblanketten fylls i. Inga andra typer av mätningar är giltliga hur "seriöst" det ändå tycks se ut. Följs det ovan angivna är det givetvis helt giltligt. Tror inte att SPTF har koll på hur m ätningar kan gå till på premeringsplatser….
Jerker Klang,
#10 det var nog en miss från SPTF eftersom inget intyg utfärdas då inte mätningen generellt sker med en närvarande veterinär. Och mätmannen inte alltid är en behörig mätman enligt gemensammamätk. definition. Det går så klart att ordna så att man kan få ett mätintyg vid premieringstillfället om tid och resurser härför finns. Lämpligt är då att höra sig för en tid innan förrättningen och föhöra sig om möjligheten.
Veritas odium paretFörvånad