Vad går fortast??
Trav eller Galopp.. Om man tänker sig att två hästar som springer brevid varanda . Den ena travar o de andra galoppera. Vem kommer först????………
Det beror på hästarna. En snabb travare kan trava fortare än en del vanliga hästar galopperar.
Men vanligtvis är galopp fortare än trav.
Ok då vet jag vad jag ska svara min arbetskollega! Tack!

#2 Om du menar tex en galoppör jämfört med en travare (samma kategori sportmässigt alltså) så är en galoppör snabbare. Annars spelar mycket in. En stor travare travar snabbare en shettis galopperar till exempel.

Hakar på med ytterligare en fundering….
Finns det hästar eller ponnies som naturligt skulle välja att trava snabbt framför gallop? Säg vid flykt t.ex. Eller är gallop det naturligare för alla hästar?

man ser ofta olika i en flock hästar, om de blir skrämda väljer en del att trava iväg, och andra sätter av i galop varje gång. Blir de rejält skrämda tror jag ingen väljer trav, men är det "vanligt" skräm så far oftast samma hästar iväg i trav.
#3 Inte alltid faktiskt.
Vår, Madicken Engström, som är shettis, galopperade 1000 m på 1.16!!!!
under en bygdetravdag. Det är faktiskt snabbare än vad många varmblodstravare går i trav.
Jag tycker det är imponerande. Eller hur?
Tejas Monita,russ, har galopperat på 1.06 tror jag och det är snabbare än varmbloden travar.
#6 du måste ju mena 2.16 inte galoperar en shettis i 1.16 tempo i 1000meter.
#7 JOOO!
Jag menar precis vad jag skrev. 1.16. Hon vann loppet med över 250 meter före tvåan. Hon spöar faktiskt de flesta russ också i galopp. Hon är RUGGIGT snabb.
Visst är det imponerande av en sån liten ponny?!
Hittar inte bilden på henne, när hon galopperar, just nu. Håll till godo med denna huvudbild.