Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 784 ggr
Musse-Pigg
0

Utställnings frågor

Får man prata med hästen när man visar den?

Vad ska man ha på sig, när man visar hästen?

SigneK
0

Ja det får man.

Du kan ha på dig vita kläder om du vill, det kan se snyggt ut, men det är ingen krav på det. Annars är det viktigaste att man har bra skor som man kan springa i, och det är bra med ridhjälm för säkerheten.

Ledin
0

tycker det e rätt ovanligt att dom har ridhjälm tyvärr andra hästar kan ju smita o det blir bråk, jag tycker det e snyggt med vit skjorta o svarta byxor, jag hade även svartslips med hästnål i fick beröm för bra visat o snyggt ekipage.

Ledin
0

o hjälm hade jag med glömde ju skriva det. ren o fräsh

Tusen
0

Vita byxor är inte alltid bra då de kan dra uppmärksamheten åt sig, har jag fått lära mig. Eftersom det är hästen som ska visas så bör man vara diskret klädd men propert. Svarta/mörka byxor brukar passa bättre till russ som ofta är mörka om benen. Har du ett ljust russ kan du säkert ha ljusa byxor på dig utan att störa intrycket. Vit skjorta eller tröja är vanligt och ibland även en mörk väst över för att få bort lite av den vita lystern.
Viktigast är dock att komma ihåg att det är ponnyn som ska visas inte den som springer brevid. H*n ska helst inte synas alls (om det nu gårFlört)

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag visar oftast i svarta byxor, vit skorta och svart väst. Och på fötterna svarta, riktiga gympadojor, du måste kunna röra dig obehindrat och räkna med mycket spring och gå!!

Självklart får du prata med hästen, men gör det gärna lite diskret.

Läs gärna igenom "En liten Utställningsskola" Där kan du både få svar på dina frågor och få tips och råd!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

PROS
0

Allt för ofta ser man på utställing folk med i mina ögon representantlös klädsel typ slitna jeans och någon tråkig tröja inte välklädda och snyggt, som är reglementsenligt i andra tävlings grenar. ljusa byxor skjorta,väst eller liknande tycker jag ger en fördelaktig uppvisning av ekipaget, russet.

Att det skulle dra uppmärksammheten tillsig med vitabyxor så att dommaren ser mindre av russet håller jag inte med om, då jag tror att dommaren tycker att helhetsintrycket  är positivt om det ser ordentligt ut.

Beas tips om utställingsskolan här ovan är att rekomender!

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag visade min häst hade jag vita linnebyxor och en blå tröja.. Det var så fruktansvärt varmt ute så jag vek upp byxorna till nedanför knäna.. Det är viktigt att du har någonting på dig som du kan röra dig ordentligt i.

//Mickan

[Grabbarna-A]
0

När jag var liten var jag på en del hundutställningar och då fick jag lära mig att man skulle ha ljusa kläder till mörka hundar och mörka kläder till ljusa hundar. Så är det säker inte nu, men det blir en bra kontrast då, så det tycker jag passar ganska bra på  hästutställningar  Glad.