Mätintyg??
Funderar över en sak…. Vårt sto Ozzy har inget mätintyg. Men borde hon inte vara mätt då hon startat i trav hur många ggr som helst?
Hon har såklart pass utfärdat efter att jag köpte henne 2003, men där står inget om hon är mätt eller inte. Var hittar jag den informationen i så fall eller måste jag mäta om henne om jag vill ha ett mätintyg??

Har hon startat på travet är hon deffinitivt mätt. Man mäter före första start samt vid 4, 6 och 8 års ålder. 6 årsmätningen slipper man om man ligger mer än tre(?) cm från maxgränsen. Vid 8 års ålder är det slutmätning.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ja, har hon startat trav ska hon vara mätt… Fast jag har varit med någon gång om att mätintyg varit borta, och då har det bara vart att skaffa nytt!

Ok, det skulle alltså ha följt med? Det finns inte registrerat nånstans? För jag är helt säker på att det inte följde med vid köpet!
Nu var ju hennes sista start 2001. Faktiskt den 15/7, nästan precis 7 år sen!! Ingen som har foton där Ozzy kan tänkas vara med? Får starta en ny tråd om det…. på ponnytrav kanske???
Med andra ord verkar det som om jag får fixa nytt mätintyg….???
Japp, det verkar så.

#3 Var hon/han 8 år vid mätningen? Annars behöver du hur som helst mäta igen.
Om det finns registrerat hos SPTF så kan de även ha kvar en kopia. Isf kanske du kan be lite snällt om att få den.. Hur som helst står det vem/vikla som mätte på intyget (om SPTF kan kolla) och även mätmännen har kopior.

Om Ozzy (född 1994) gjorde sina sista starter i ponnytrav 2001 då hon var sju år gammal verkar det mindre troligt att hon slutmätts för travets skull. Slutmätning sker precis som Jerker m fl skriver tidigast vid åtta års ålder. Du kan i och för sig testa med att kontakta SPTF och efterlysa kopior av Ozzys mätintyg.

#1 Om ponnyn är 5 cm från övre kategorigräns vid lägst 4 års ålder, behöver den inte mätas om förrän den är 8 år.
Även Svenska ridsportförbundet har kopior på alla mätintyg, åtminstone numera. Jag vet inte hur det var på den tiden varje organisation hade sina mätmän. En häst som är slutmätt får inte mätas om, annat än en gång av samma mätmän inom samma kalenderår.