Hur blir det en Isabell?
Vad krävs för att få ett isabell färgat föl? Dubbla gulanlag?
Inte går det att medvetet göra en isabell eller?
Finns det ngn hingst som verkar nedärva mer av denna färg än ngn annan hingst? Finns det fler isabellfärgade hingstar än ston eller har jag bara helt enkelt sett fler hingstar?

isabell är en fux med gulanlag.
Det krävs alltså att båda föräldrarna har max ett svart anlag (och helst inget) samt att minst en av dom har ett gulanlag för att ge en isabell.

Vi fick ett isabell föl i år. Mamma Narciss är isabell u.Cilka e.Rusch. Pappa är Darius Roll, brun. Så Darius har det iallafall.
//Cecilia

#2 Fast fölet hade ju inte kunnat bli isabell om inte mamman varit gul.
Eftersom Darius fått ett isabellföl (dvs en fux i grunden) vet vi att han bara har ett svart anlag (svart måste han ha eftersom han är brun=svart man o svans).
Men han kan INTE lämna isabell, gulbrun eller gulsvart om inte mamman själv är gul.

Om en hingst har båda föräldrarna gula, och själv är vanlig gulbrun, borde han med ett fuxsto kunna ge isabell till ganska hög sannolikhet?
Däremot ska han inte betäcka ett sto med gulanlag eftersom risken är hög för dubbelgul.

Om en gulbrun hingst har en eller två gula föräldrar spelar ingen roll för hur stor procent han själv nedärver. Han har ett gulanlag precis som alla gulbruna, isabeller och gulsvarta. Hade han fått anlaget från båda sina föräldrar hade han varit dubbelgul. En vanligt gulbrun hingst ger 50/50 gulanlag till sina avkommor. Sedan behöver ju inte fuxanlaget följa med varje gång heller utan en del avkommor (av de gula) kommer att bli gulbruna eller kanske tom gulsvarta.

störst chans till att få en isabell är väl att betäcka en fux med en isabell, men sedan är det som alltid ett lotteri vad som kommer ut:) Önskar man sig ett isabellsto får man väl fem fuxiga hingstar på raken eller nåt sånt…

Störst chans att få en isabell är att betäcka en fux med en cremello, det ger nämligen 100% isabell…

Precis vad jag tänkte skriva.. En cremello heter på svenska gulvit, sotvit eller pärlvit beroende på om den är fux, svart eller brun som grundfärg. Problemet är bara att man med blotta ögat inte ser någon skillnad..
Har man en dubbelgul vars båda föräldrar är isabeller kan man vara säker då fux + fux alltid ger fux (grundfärgen i det här fallet). Annars kan det gå som i ovanstående fall att man förväntar sig att en isabell ska komma ut då man kanske tror att man har en "cremello" som med fux alltid ger isabell.

en cremello ska vara en dubbelgul med fux som grunfärg. Har den brunt som grundfärg heter det perlino, en dubbelgul svart har jag aldrig hört något namn på men det finns säkert.
Vet att det finns svenska benämningar (de som CarolaG skrev) men jag blandar alltid ihop dom så jag vågar inte använda dom.
Hästen som nr 7 skrev om måste ha haft brunt eller svart som grundfärg.
dubbelgul på svart heter sotvit..
Skotte har hög sanolikhet att nedärva isabell. :o)
Hur vet man om stoet genetiskt inte har möjlighet att nedärva en spec färg ( tex isabell) eller annan för den delen? Jag har själv läst genetik på HS men detta med färger…Kanske blandades mitt betyg ihop med ngn annans…
Min dröm är att avla fram en i varje färg…
Mina två ston är Tejas Primona, svart E Drömprinsen 460 ( fux), U Anemona 2266 (svart) ue Sverker (brun). Hon har tidigare lämnat en hingst E skotte som var svar eller ev gulsvart samt en fux E Fax 554 som är brun. Om man ser bakåt i hennes stamtavla verkar alla färger finnas utom skäck och hon själv vara bärare av både gult och svart, eller har jag fel?
Hon är i år betäckt med Silverboy och jag förväntar mig ett brunt föl. Jag har även planer på att låta henne gå åter till Skotte då vi ialla anseenden var mkt nöjda med den avkomman som vi tyvärr förlorade senare.
Min andra är Retzina 4387 som själv är brun. E: Allg Opal G ( brun) U Reina (sth fux) Ue. Axel (brun).Hon har lämnat två bruna avkommor, en efter Tyson II och en efter tjuvbetäcning med ovanstående svarta hingst E skotte U: T.Primona.
Ni som har erfarenhet som är betydande längre än min, har ni tips att lämna på lämpliga herrar för att försöka få avblekta färger vilket blir kommande års försök…Vet förståss att det aldrig finns några garantier och det är väl eg. charmen och utmaningen med aveln…
Vill också gärna veta om det finns förslag på herrar som verkar nedärva lite större storlek och massa så en annan slipper sitta och rida på andra raser…
PS: Tack till alla engagerade svarare förresten!

# 13. Det svarta stoet kan inte bära på gult, eftersom ingen av hennes föräldrar har gulanlag. Ett fuxanlag har hon garanterat, eftersom pappan är fux. Bästa chansen till isabell har du om du betäcker henne med en isabell. Beroende på hur hingster ser ut på A-lokus kan du också få gulbrun/gulsvart av den kombinationen (samt brun, svart och fux). Du kan även få isabell med en gulbrun eller gulsvart hingst. Förutsättningen för det är att dock hingstarna har fuxanlag. Med den gulsvarta hingsten kan hon inte få en gulbrun (eller brun) avkomma, men med den gulbruna kan hon få det.
Det bruna stoet har också ett fuxanlag, eftersom modern är fux. Om hon är homozygot på A-lokus (har två agoutianlag) kan hon inte få svarta föl, men fö gäller samma sak.
Hoppas det hjälpte något. Jag kan däremot inte rasen så att jag kan tipsa om någon hingst, men Skotte som du nämnde är väl gulbrun och har lämnat fuxföl? Isåntfall har han det du efterfrågar…

Det finns ju faktiskt en isabell i Mälardalen, Qluring 610, han är dessutom ganska stor, så du kunde kanske få ett stort russ att rida på.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Precis som #14 säger så kan inget av dina ston bära på gulanlaget då ingen av deras färäldrar är gul. Att föräldern är gul är ingen garanti för att man bär på gulanlaget heller utan man måste själv vara gul dvs isabell, gulbrun eller gulsvart.
Det finns flera gula hingstar, Skotte, Qluring, Clant, Herkules, Juping, Knyttes Sparris, Orusst, Rusch, Tyfon och Ymp. Hoppas jag inte glömnde någon… Störst chans till isabell har du med Qluring, Knyttes Sparris och Ymp.
Jag letade efter färgartiklarna som varit här på sidan för en snabbkurs i färglära men jag kan tyvärr inte hitta dem..