Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 2099 ggr
Fiffilura
0

Råsbodagen 2008

Juli 2008 hålls den 6:e Råsbodgen.

Vi visar ett gammalt jordbruk med bl.a jordbruk med häst, olika hantverk såsom spånad, korgflätning, sadelmakeri, spånhyvling. Höskörd, många olika maskiner är igång bl.a stenkrossen m.m. Förra året hade vi uppvisning av dalahästarna som var på Globen (vi var först  Cool Vi har serveringar och vi hade 2006 ca 3000 besökare. Allt går i gammal stil! Det är ett rent ideellt arbete såvida man inte är typ en knalle som är där enbart för att sälja.
www.nybyggarland.se

Det är mycket nordsvenskar där som visar arbetet med häst, det vore väl häftigt med ett russ som plöjde, harvar eller nåt annat. Ett år hade vi ett gäng russ som körde kadrilj med sulky, förra året hade vi som sagt dalahästarna. Kanske finns det nån/några som kör marathon eller dressyr med russ. Kvinnerstaskolan brukar vara där. Och så är det ponnyridning såklart.

Kanske kan man visa hur en utställning går till? Kanske nåt för avelsföreningen?? Flera år har det varit vallhundstävling, tror till och med de hade SM där ett år.

Vi söker även andra lantrasdjur att visa upp, även olika trdaitionella hantverk.

Det är en fantastisk dag (mycket jobb), det är en härlig känsla att gå där med tidsenliga kläder, det myllrar av folk och knallar, hästar och maskiner. Lite som auktionen i Backhorva (Emil i Länneberga) fast utan slagsmålen då!

Intressant? Maila, ring (nummer finns på hemsidan) pm:a mig eller svara i tråden.

Jenni-Bess
0

Det verkar ju jätte mysigt.Men var håller Råsbodagen till? Glad

Fiffilura
0

I Råsbo ;-) Mellan Tärnsjö och Heby i Uppland!!

Tusen
0

Det var vi,tillsammasn med några ponnytravkompisar,  som var med och körde ponnykadrilj för några år sedan. Jätter trevlig tillställning. Kan kanske vara med igen om det passar.Glad

Fiffilura
0

#3 Absolut! Prata med dina kompisar och kom med ett förslag så ska jag lägga fram det för övriga styrelsen! Det var en effektfull kadrilj ni framförde!!

Ingen som vill visa upp ett russ i jordbruket. Tänk vilket reklam för russet - att visa hur mångsididgt det är. Tänk att visa trav, dressyrkörning, ridning och jordbrukskörning eller kanske i skogen? Då inser ju folk verkligen hur mångsidigt russet är!

Föreningen kanske vill visa upp sig här? Göra reklam?

Fiffilura
0

*puttiputtputt*

StuteriQveiar
0

Gaist ska ju hem till oss i vår, för att komma ut på travbanan. Man kanske skulle passa på att bjuda upp Solveig och demonstrera lite grann med honom? Räcka ut tungan

ryttarn
0

Ett annat år kanske… Håller på att lära våra russing att dra timmer för tillfället, skall bli diverse annan körning i sommar om jag bara får tag i grejor…..

Vi har en liknande tillställning i Värmland som heter Gammelvala

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
0

hmmm, undrar om det var där jga var för tio-tolv år sedan och hässjade hö med en ponny? Minns inte om jag hade ett russ eller en shettis för släpräfsan. Det var där i trakterna iallafall. Nu har jag litet långt att åka :D

Russtoka
0

#Ja, kanske det. Då får vi väl tillfälle att visa vår nya timmerdoning för russ som är under tillverkning…  Cool

Jossa
0

Vad kul! Då ska man iallafall befinna sig där, även om man kanske inte tar med sig någon… :)

Fiffilura
0

#9 Se till att ha timmerdoning i ordning… perfekt reklam! Du kan väl visa upp den!! Fundera på saken - vore superkul!!! Har du varit på nån Råsbodag? Det måste du nästan ha varit va??

#10 Absolut ska du vara där, kanske hjälpa till med nåt?? :-D

#8 Jag har bara varit med de senaste tre eller fyra tillfällena, jag vet faktiskt inte när första Råsbodagen var….

StuteriQveiar
0

#8 Vi kan ställaupp me stallplats och husrumom du kommer. Det är förvisso ett par mil dit från mig, men det är ju överkomligt! Skrattande

Jossa
0

#11 Behöver ni underhållning kan jag stå för den ^^
Men jag hjälper gärna till med annat också! :D

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit till Råsbodagen ett par gånger för några år sen, ja. Men inte deltagit i något själv ännu. 

Jag nämnde Råsbodagen för Lennart och att visa upp våra grejor då. Han är positiv, då kanske det är fler som vill beställa likadana timmerdoningar. Då har vi hunnit prova den ordentligt också. Min ved måste fram innan våren…

Kanske det kan bli en hästdragen gräsklippare för russ att visa upp också om "Ryttarn" skulle beställa en av Lennart.

Sist en kul grej: Timmerdoningen som är på G ska även få en tillsats som man lägger på och hipp-tjillevipp har man en åksläde för 4 pers! Bilden visar en skalmodell på den.

Dessutom ska den bli hopfällbar så man kan hänga upp den på väggen när den inte används! Cool

StuteriQveiar
0

Skitkul! (om man nu får skriva sådana ord här…Oskyldig )

Fram för mer smidiga grejor till våra fyrbenta vänner!

Fiffilura
0

Absolut SKITKUL!!!Cool

#11 Vad för underhållning?

Logi är det minsta problemet, här finns plats, annars kan man övernatta på själva Råsbo i en underbart vackert mangårdsstuga inredd tidstypisk…..

Fler russ??? Och folk? Ett år visades Vidar upp för allmänheten och nån berättade lite fakta om russen. Tror nog det var samma år russtravkadriljen var.

StuteriQveiar
0

#16 Sång! Josefina har världens underbaraste sångröst!!!

Fiffilura
0

#17 Åhhh… Det är taget!! Lite gamla låtar, hon har ju tid att bygga upp en reportoar!! A capella?? *myser* (en annan är ju mer eller mindre tondöv Cool)

Jossa
0

#18 Ok, det är taget! :) Jag kan köra a capella, går bra det. Går det bra med C. Vreswjik (eller hur han stavas) låtar och kanske "Guldet blir till sand", Cajsta-Stina Åkerström mfl. Funkar det med den typen? Glad

Fiffilura
0

#19 Det gör det säkert… ska höra med ordföranden imorogn och fundera lite själv. Kul!!!!

Fiffilura
0

Putt!

Då har vi Josefina som sjunger

Solveig och Gaist som visar lite skogskörning och redskap.

Härifrån alltså. Ni som håller på med hanverk, inget ni vill visa upp? Spånad och tovning visar jag upp. Sen kommer en annan sånggrupp och en teatergrupp.

Ev. blir det två dagar i år. Det blir säkert måndag den 14/7 och eventuellt även söndagen innan, alltså den 13/7. Varför det är en måndag är för pressens skull!

Fler russ? Logi är inga problem!!

SigneK
0

Alltså vad det låter roligt! Önskar att jag kunde åka dit, men det är ingen bra tid för mig tyvärr.

Fiffilura
0

Puttar lite till….

Russtoka
0

#19 Jag kan alt-stämman till Cajsa- Stina Åkerströms "Av längtan till dig". Vi har övat in den i kören. Kan tänka mig öva in fler låtar av den typen, ja. Men det tar väl lite tid?

Jossa
0

#24 Själv vet jag inte hur alt-stämman funkar, och jag tror inte att det är en låt jag hört. Ska leta efter den och så vilken det är så ska nog den kunna funka också ^^

Russtoka
0

#25 Här är en länk till Cajsa-Stinas sång:

http://www.inbeportal.com/famnar/langtan.htm

Storvreten
0

Hejsan.

Inte för att jag äger något russ, men jag och min famlj brukar vara där varenda år :) Det är vi som har Linderödssvin. I år tänker vi även ha med får och getter, och kanske en nordis och ardenner dyker upp. :)

Skojj om det kommer russ :)

(Bild: Våran Lappgets bock Bernhard.)

Fiffilura
0

#27 Nämen hej på dig! Åh, vad roligt!! Har inte hunnit ringa till dig än… men då pratar jag med dig här. Det är jag som är Fia!

Du är så välkommen, med alla dina djur…. inga höns???

Vad bra, då har vi:

Sång

Skogskörning med russ

Grisar

Getter

Får

Ev. ardenner och nordis

Härifrån alltså….. Kanon!!

Storvreten
0

#28  Hehe :D Jadu, är det Camilla du pratar om? Då är det min mamma, jag är dottern :P Mammahar inte iFokus ^^ Men ska påminna henne om dig :D
Höns eller ankor… kan höra med mamma om vi kan ta något av det iallafall :D

Ska jag visa några fler bilder på djuren? :)

Fiffilura
0

#29 Åh, jo det var din mamma jag trodde jag pratade med :-D Men det går ju bra med dig!! Vet inte om jag träffat dig! Ska jag ringa din mamma nån dag kanske??

Ja, gärna bilder :-D

Storvreten
0

#30 Japp, det var nog min mamma det ;) jag vet inte heller om vi har träffats… vet inte alls :P Ja det är bara att ringa ;) Hon är hemma hela tiden. Sjukskriven ^^

Har kommer bilder då då :) Hälsingefåret Rist -07

Jossa
0

Jasså du Storvreten
Välkommen till Gotlandsruss.ifokus ;)

Vad ska du visa Brunte i dårå om ni tar med honom dit? Barock? ^^ Du har väl inte tid att visa honom i något, du kommer väl springa och ta kort på allt och alla :O xD

Det är Fia som har Ozzy jag pratat om, då vet du det iallafall.

Storvreten
0

#32 Japp :) Jag har hittat hit. Man missar ju inte Råsbodagen ;)
Visa Brunte i… ja det vet jag inte riktigt. Dressyr. Kanske tömköra. Vem vet :P Har inte funderat på det ännu.

Japp, jag vet :)

(Bild: När vi ändå pratar om honom, Brunte. (C) )

Fiffilura
0

Nu är hemsidan uppdaterad:

http://www.nybyggarland.se

Fiffilura
0

Efterlyser nu något ekipage som skulle kunna tänka sig att visa körning från sin bästa sida….  Pressision, dressyr……eller???  Ta nu tillfället i akt att visa upp er.. har precis suttit och mailat runt info till media….

Russtoka
0

Fifflura. Jag är ledsen att göra dig besviken men vi kan inte komma upp i år.

Leil Gaist har åkt hem till mig igen. Det finns ingen transport att låna den helgen (om jag inte åker till Kumla, 2,5 mil bort, och hyr en per timme DYRT!) och Lennart jobbar på annat håll. Själv har jag nu äntligen fått jobb också och jobbar nattskift till fredag morgon.

Det ser lite - hm, mycket - kört ut… Tyvärr.

Jossa
0

Fiffilura, på ett ungefär hur många låtar ska jag ha? Jag har tre, men vet inte om det räcker. Det börjar dra ihop sig med att ha allt iordning så man slipper vara ute i sista minuten. :)

Fiffilura
0

#36 Rackarns vad synd :-( Jag har ju en som du gärna skulle få låna.. men det är lite långt och åt fel håll liksom…. Ledsen

#37 Ska höra med "chefen". Kan du tänka dig att uppträda två gånger? typ en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen. Hela dagen håller på 9-16. Tre tror jag blir lite lite… Vad är rimligt? hur många låtar ska man köra??

Jossa
0

Fiffilura --> Ja, jag kan uppträda två gånger. Men jag vet inte, beror på hur allt ska gå till. Alltså, om det är något speciellt tillfälle eller så som jag sjunger på, eller om det är undertiden som folk kollar på det dem vill..?
Jag vet inte med rimligt, man kan ju ha runt 4 - 5 låtar. Har man 5 så tar man tre låtar på första och resterande två på andra…

De jag tänkt än är iaf:
- Somliga går med trasiga skor
- Engelbrekt
- Kungens Man
Kanske Lejonbruden.

Fiffilura
0

#39 Nja… du får två bestämda tider t.ex kl. 11 och 14 och så kör du din reportoar…  Då gör det ju inget om det är samma… för det är förmdligen inte samma folk som tittar då…. Säg 3 -4 låtar. Sen kommer du att sjunga vid samma tillfälle som Viltstråk. Ja inte samtidigt, men du framför dina låtar först, sen efter dig kör Vilstråk loss….

Kungens man, är det den här… "Maria går på vägen"? Vad sägs om nån klassiker oxå typ Kom hjärtans fröjd eller "Nu grönskar det"… Eller ?? *tänker*

Jossa
0

#40 Ja, det skulle vara bra :) Och ja, det var Maria går på vägen jag menade.

Fiffilura
0

Puttar upp.

Välkomna till en trevlig dag!

Roland Wirenborg från Kvinnersta kommer visa dressyr med nordsvenskar, Jossa kommer sjunga vid två tillfällen. 4 eller 5 flygplan kommer och det finns möjlighet att få följa med på uppstigning. Dessutom kommer nåt så ovanligt som två oxar att visas i arbete. Bland annat! Mig hittar ni i mangårdsbyggnaden tovandes och spinnandes…

Program finns på hemsidan. Varmt välkomna!!