Släppa ihop föl med andra hästar
Tänkte höra lite hur ni brukar göra med era nyfödda föl, Nokia fick Metallica i lördags och sedan dess har dom endast gått ensamma i en hage för jag ville att Lica skulle blir lite mera stabil innan hon får möta sina tre andra kompisar (valacker). Hon är redan jätte stabil nu på benen och jag börjar fundera på att släppa ihop dom, men hur ska jag gå till väga? Ska jag släppa ihop alla på en gång eller ska hon möta dom en och en.
Nokia vaktar Lica otroligt mycket och det blev väldigt rabalder i stallet när hennes boxkamrat kom in i boxen bredvid och ville hälsa på Lica, det slutade med att vi fick spika för mellan boxarna (har öppet emellan i vanligt fall) då Nokia blev så orolig och lät Lica endast stå i ett hörn i boxen så långt ifrån den andra hästen som möjligt.
Inte ens Nokias bästis Raket får hälsa på Lica utan att Nokia blir skit sur. Vill göra på bästa sätt så att ingen kommer till skada. Nån som har något tips?
Vänta några dagar till, kanske när Metallica är en vecka, då kan du pröva att släppa ihop Nokia och den lilla med den valacken som Nokia tycker bäst om/den lugnaste av de tre. Om det går bra, så kan du ju släppa in de andra också. Men håll ett öga på dem så att du ser att inte fölet hamnar mellan sparkande hovar! Och släpp dem inte i en för liten hage, där hon kan trängas upp i ett hörn. Det är bättre om Nokia har plats att springa på, om hon inte har lust att vara med de andra.
Det brukar gå jättebra att släppa ihop alla hästarna om dom har flera tunland att gå på, och man släpper in stoet med föl först! Ta bort dom andra och låt henne gå ensam ett par timmar, sen kan dom andra få komma, för då är det hon som är herre på täppan. Så gör jag alltid om jag har nån märr som är dum, hon får gå in sist, eftersom dom andra då redan är etablerade!

Nokis och Lica går i den största hagen just nu där jag brukar ha alla pållar gå innan Lica poff i lördags föddes.
Nokia har alltid också varit ledaren i flocken sen första stund men det jag är lite orolig över om jag släpper in dom andra tre samtidigt är om Nokia får spelet för att hon känner att hon inte kan ha alla under kontroll och att det kanske blir för mycket för Lica om det kommer tre stycken jätte nyfikna herrar som vill nosa och leka.
Ska nog prova med snälla Raket först, Nokias bästis till helgen och se vad hon säger så får dom andra lugna sej lite. och så kan man väl byta ut så att alla får gå med Nokia och Lica först en i taget för då blir hon inte lika intressant sen och alla tre kommer inte vara på henne samtidigt. Huj vad krångligt :P Men samtidigt måste ju Nokia känna sej trygg med sin flock då hon höll på att föla ute i hagen så det borde ju gå bra tycker jag ju….

Ston låter nästan aldrig sina små föl umgås med andra hästar förrän fölen blir uppemot en månad gamla, undantag kan vara i etablerade harmoniska flockar där det går flera generationer (typ Lojsta). Det låter som att ditt sto sköter sitt mamma-jobb bra. Ditt föl har inget behov av "kompisar" än på ett tag, och ska inte "hälsa" på andra hästar än sin mamma. Jag skulle nog ha väntat en vecka eller två, och sedan som det står i inlägg ovan kanske släppt ihop dem i en rejält stor hage.

Vi brukar släppa ihop flocken ganska tidigt. ca 4-7 dagar om fölungen är stabil.
Dock måste stoets hagkamrater vara vana att gå i flock så de kan läsa av stoets signaler. Hon kommer skicka iväg dem så de inte får hälsa och så kommer hon och bäbisen att gå för sig själv i ett par veckor. Men detta innebär inte att stoet vill vara heelt själv. De har ändå social kontakt med de andra i hagen.
Såsmåningom kommer fölungen att våga gå längre ifrån mamma, och hon släpper också lite på gränserna. Men då börjar fölungen bli såpass gammal att h*n behöver en jämnårig lekkamrat!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus