Sadlar till russ?
Skriver samma här som på ponnytrav i fokus :) Jag är lite nyfiken på vad ni har för sadlar på era russ.
Släng gärna in bilder och skriv märke. Bilder gärna på enbart sadeln och när den ligger på hästen :)
Funderar på om jag ska fösöka få tag på en sadel till Polle, ge mig gärna tips ! Då jag inte kan Nånting om sadlar.
Gärna att den är lätt, liten och smidig för eventuell start i ponnymonté (nästa år ;)

Vill du ha en sadel att rida hemma i också? En liten och nätt sadel brukar sällan lämpa sig för annat än tävling.
Kan rekomendera en syntetsadel, ex. Maxam eller Wintec. Där kan du få en bra sadel som fortfarande kan väga ganska lite.

#1 Ja, jag glömde skriva de :) Vill gärna ha den hemma med ..
Jag har en allroundsadel, en jättefin sadel som kostade kring 6.000-7.000 att köpa nu, men den är värd varenda krona!
Vi tog hem en sadelmakare som fick prova ut en sadel till Zolle, och den vi har sitter verkligen perfekt. Behöver inte svanskappa eller så, utan den sitter! När Elina var och red lektion på honom en gång var det första ridläraren, en riktig hästmänniska, sa var "Gud vad bra sadeln sitter på honom!".
Riktigt hållbar är den med, den är i nyskick och då är jag och min syster vääääldigt slarviga med att smörja ;)
Jag har ingen aning om märke eller så, men den har ett märke, jag har dock glömt bort det^^
Det enda negativa är väl att den väger några kilon, ganska många till och med. Jag kommer upp i 60 kilo med utrustning med den (jag väger 49 utan), fast då är det ju inte bara sadeln som väger utan stallkläder väger ganska mycket.
Jag ska lösa den frågan genom att köpa en syntetsadel och bara ha på tävling, för jag vill inte byta ut den här sadeln utan den får vara träningssadel.
jag har billiga hööksadlar på mina, dom sitter jättebra på mina. När jag fick dom fick jag med 3 sadlar en åkte till soptippen den orsakade säkert tryckskadan val har haft. en fick dottern att leka med o en var hööksadel så vi skaffade en ny av samma model men så är jag bra sugen på en syntetsadel lätt o bra för dotterna att bära, men så ska man hitta en som sitter bra med.

Tröttnade på att leta sadlar som ändå aldrig passade så rider numera endast barbacka =)

Själv har jag en Lewa Comet till Rosalie. Ligger perfekt på hennes breda rygg, och är underbart skön att rida i.

Jag har en Bates Caprilli (dessyr) till Sune, men det är en 16.5 eller 17 tum, minns inte riktigt just nu, sadelmakaren var så förvånad över hur bra den satt på honom, hon brukar annars ha endel problem med att hitta sadlar som passar bra på russ. Sen har jag en maxam allround (syntet) 16.5 tum normal bom som jag rider lopp med på honom, den sitter ganska bra, men dressyrsadeln sitter helt klart bäst, den här måste jag ha svanskappa på tex.
Hyppsen har jag provat flera olika sadlar på, men inte riktigt hittat en som sitter perfekt på honom, men den som vi har nu är en märkeslös syntetsadel som kommer från england tror jag, 15 tum och normal bom. En lätt och smidig sadeln som jag tycke är riktigt bra. Ett alternativ om man vill ha en lätt sadel till monté.
Har en Stübben Rex till Tur-Bo, köpt begangnad. Väldigt skön att rida i och sitter bra.
Oj, dom som rider på mina russ får rida barbacka eller använda min gamla Hubertus mockaputa! Jag har en till, tror den är från Hööks, den brukar vi använda i montén.
#6 har du testat dom billig hööksadlarna för tror det va så att dom testa å testa o inget annat satt bra. Jag har även skaffat en mindre sadel som är mera till feta shettisar den sitter okey men den passar bra till min minsta dotter på 6år när hon rider, annars så kan hon inte skänkla :P
Vi köper välkänt märke begagnat som man kan stoppa om. Har Globus dressyr o varit noga med utprovning, viktigare att sadeln ligger bra o att hästen kan jobba riktigt o bygga muskler än att den är lätt. Har även en hoppsadel säkert 20 år som ligger bra o fortfarande är fint skick. Jag tycker det lönar sig att satsa på begagnad kvalite, blir inte dyrare tvärtom billigare än billiga varianter. De är sköna att sitta i ochså
Har en maxxam ponnysadel i syntet med fishinlägg, man kan alltså välja mellan tre olika bomvidder: vid, lite vidare eller x-vid bom på samma sadel och vi byter inläggen med jämna mellanrum och det behövs verkligen. Det är den som har legat bäst hittintills efter att ha provat 12 olika sadlar.

#8 Har du ingen bild på sadlarna ? :)
Winnica har en Henry de Rival 15½ allroundsadel. Ligger kanon på henne, blir lite petig på sadel även till ponnysarna eftersom man har stora hbl som har bra sadlar.
Då vill man även ha det till dom små :-)

ja själv rider jag western och jag har en simco sadel i storlken är det semi qurter:)
15 klart man ska vara petig med de små med

#11 Har haft en gäng sånna men jga blir aldrig nöjd. skulle väl behöva ta ut en riktigt utprovare säkert men när jag inte rider så avancerat och ofta så går barbacka bäst plus att min ballans i sadel=kass!!!

#15 en sån har jag spanat på fast i dressyr, har du köpt din ny? Jag letar begagnat men det verkar omöjligt att få tag på en beg under 16 "
I övrigt har mina haft Hööks sadlar utan problem. Köpte för några år sedan en lite dyrare allroundsadel och dom sitter bra. Kommer inte ihåg vad det är för märke på dom, ska kolla det och försöka fota då oxå.
Globus sitter bra på nästan alla…även sköna att sitta i. Leta en sån begagnad?
På russet jag har på prov så har jag tre sadlar. En hoppsadel av märket Stubben, den ligger bra på hästen men jag tkr den är rätt hård. Sen en dressyr sadel som jag inte kan märket på men är riktigt skön :D Sen har han en maxam syntet sadel (alround) den tkr jag är jätte bra. Den är lätt, liger bra på honom och är skön att rida i!

Jag har lyckats fått tag på en fin sadel, en begagnad Stubben sadel! För ett KANONprecis rent ut sagt. Behövde bara köpa en gjord till :) Den har visserligen några år på nacken men är i fint skick och fullt användbar hemma :)
Jag har Lewa sadlar till mina hästar de ligger bra både på russen och min anglo och är underbara att rida i.