Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: förenings-klubbinformation
Läst 1123 ggr
Russtoka
0

Russreklam på marknad!

Till helgen har jag lovat ställa upp med Qvanting i ponnyridning för småbarn på den lokala marknaden 2 km från där jag bor.

Jag tänkte börja med en trevlig tur i rockarden dit, sadel och andra grejor med i "skuffen". Blixt får följa med som sällskap och "klapphäst", annars blir han ensam hemma hela dagen. En liten enkel hage ska jag sätta upp där de får vara när de ska vila och äta. Ett par skyltar har jag gjort som det står "Rida Gotlandsruss! 20:-" på.

Det kommer säkert en och annan som är nyfiken och vill veta mer om russ, kanske rent av någon är intresserad att veta var de kan köpa ett russ.

Därför hade jag tänkt göra ett enkelt blad som jag skriver ut själv och delar ut till intresserade. Där ska det stå adresser till olika internetställen (gotlandsruss.ifokus.se givetvis) och ev. några telefonnummerär de kan få mer information.

Nu vill jag veta vad ni tycker att det ska stå på det där bladet.

Ledin
0

bra reklam :) hoppas att dom ser hur bra ett russ är.

russigabettan
0

Det låter ju jättebra och det verkar som om du tänkt på allt. Det viktigaste tycker jag är att verkligen få fram hur allsidigt och arbetsvilligt russet är, många tycker ju tyvärr fortfarande att russ är envisa och tjurskalliga.

alpros
0

Mycket trevligt initiativ! Kanske grundfakta kunde vara med såsom mkh, färger. Användningsområden. Lojsta hed. Och lite historia kanske som benrester på Stora Karlsö, kan man väl bara skriva av befintlig text. Lycka till!

Chirak-96
0

Vore väl kul om man kunde få med alla olika dicipliner som russen tävlas/används i, körning, trav, dressyr, hoppning, fälttävlan, western, bruks rid/tömkörning, skogskörning, utställning osv… listan kan göras lång.

Jag gjorde själv reklam för russet igår på sonens fotbollscup, pratade med en mamma som funderade på en körhäst och hade tänkt sig ardenner, men samtidigt ville de ha en ridponny åt barnet. Varför inte slå två flugor i en smäll och köpa ett russ sa jag, den kan de ju både rida och köra. Mamman var dessutom så pass liten att hon kunde rida den med, hon blev intresserad!

Tusen
0

Agge (entill här ifokus) har redan färdiga reklamblad om russet. Kanske får du låna dessa att trycka upp. Det finns flera varianter beroende på vilka man vänder sig till. Vi använde oss av dessa då vi hade Russuppvisning i Nyby-Torshälla i våras. om är jättefina. Finns i både färg och svartvitt.

Hör med henne vet ja´ !Glad

Cara-Mia
0

Jag har också gjort lite reklam på olika ställen för russen. Då delade jag ut flyern om Lojsta Hed och några nummer av Gotlandsrussen för dom som var mycket intresserade.

Russtoka
0

#6. Ja. man kanske skulle ta med lite gamla "Gotlandsrusset" och ge till den som tänder till på riktigt. Ingen dum idé.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har Lerbäcks marknad gått av stapeln. Dagen innan var Qvanting och jag dit och satte upp en liten hage som han och Blixt skulle få vistas i när inte Qvanting bar barn i sadeln.

Vi körde dit tidigt på morgonen med vagnen fullastad med hö, hinkar, borstar, sadel, och en massa annat man behöver. Blixt går bredvid Qvanting och körs i partömmar i grimman, han är lättare att hålla ordning på då när han busar…

I början var det dåligt intresse, vi hade hamnat lite bakom marknadsstånden. Vi skyltade om och vid lunch kom rusningen.

I två gånger två timmar fick barnen rida Qvanting en sträcka på ca 2 x 75 m. Många av dem satt på en häst för första gången i livet, den yngsta var inte ens två år som med förtjusning gungade uppe på hans rygg med blöjor och allt.

Qvanting förstod sitt ansvar och skrittade så försiktigt och lugnt med alla. De barn som var rädda och spända i början satt och sken som solar innan turen var över.

Många frågade vad det var för ras och en del blev riktigt intresserade. Jag hade gjort i ordning ett litet kortfattat infoblad om russet och med webadresser hit och till föreningen, några fick gamla nummer av "Gotlandsrusset". Två tjejer kom i slutet och red igen, de ville gärna komma och rida hemma hos mig, så föräldrarna fick mitt telefonnummer. Har vi tur får vi nya russentusiaster!