Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1524 ggr
horselover88
0

Handpeng

Vad skulle ni ha gjort i det här läget? En bekant till mig skulle köpa en ponny (ej russ), många var intresserade och hon fick lägga en handpeng på 5000,- för att säljaren skulle hålla ponnyn. Handpenningen betalades på onsdagen, på torsdagen uppdaterade säljaren annonsen, då stod det att ponnyn var till salu till högstbjudande. Min bekant ringde då och påtalade att hon betalt handpeng redan och hästen skulle hämtas på söndag. Säljaren säger att annonsen skall tas bort. På torsdag kväll får köparen ett sms där det står att ponnyn inte längre är till salu och de frågar efter kontonr att betala tillbaka handpenningen. 3500,- betalas tillbaka och efter det är säljaren omöjlig att nå och nu 'är annonsen borttagen. Köparen har alltså först blivit lurad och inte fått köpa ponnyn och sedan får hon inte tillbaka de sista 1500 på handpengen. Skall hon polisanmäla eller vad går att göra?

teamvilse
0

Hon skall polisanmäla saken.

Ledin
0

herre gud, ja polisanmäl bra tips som ajg vill säga alla som köper hästar skriv ett kvitto ja något där det stor att man har betalat (summan) för denna häst namn o sov detta denna dag bla bla bla.

ryttarn
0

Detta är att betrakta som svindleri och skall deffinitivt polisanmälas.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
0

Låter som att bara en del av "historien" framkommer, det finns förmodligen en sanning till bakom hela "affären".

MagganS-B
0

Om man betalar handpenning på ex.-vis en häst så är det inte alls självklart att man får tillbaka den om förutsättningarna ändras. Kvitto skall man alltid ta ändå, eftersom den summan skall dras av från den eventuella köpesumman! Kan nog hålla med föregående inlägg…..

ninam
0

Om säljaren ångrar sig måste köparen ha rätt att få tillbaka handpenningen, dessutom är det kontraktsbrott att dra sig ur en affär när handpenning är betald.

alpros
0

I detta fallet verkar inte köparen dragit sig ur köpet, utan säljaren har sålt hästen till en annan person - trots att full handpenning är betald. Detta måste klassas som ett kontraktsbrott. Även muntliga avtal gäller. Om man drar sig ur ett köp efter att ha betalt handpenning är det kanske rimligt att inte få hela summan tillbaks (det hoppas jag att parterna har rett ut), men om säljaren trots betald handpenning säljer hästen till en annan tycker jag att det är solklart att man ska ha tillbaks varenda krona.

Men det känns som att man inte har hela bilden klar för sig. Vad vet vi vad parterna har kommit överens om? Något för en jurist att bita i, antar jag.

bakelse
0

Det låter onekligen lite blåögt om du ger en okänd människa 5000 kr utan att få kvitto + att om det är handpenning för ett köp skriver man naturligtvis ett köpeavtal i samband med att handpengen betalas.

carcha01
0

På HästNet varnas det för en kvinna som tydligen har satt i system att annonsera ut en häst, begära handpenning, och sedan dra sig ur affären. Hon betalar tillbaka en del av handpenningen och går sedan under jorden. Kan det vara samma person, månne?

alpros
0

Mmm. Man kan ju undra om ponnyn över huvudtaget existerar…kanske är allting en enda bluff.

Rugart
0

Tilltaget skall absolut polisanmälas!

All form av bedrägeri, vilket detta är, skall anmälas. Tyvärr är kanske möjligheten liten om att få tillbaka pengarna, men det kan vara så att detta är en person som satt i system att lura till sig pengar och då har polis och åklagare en mycket större chans till en ev fällande dom om flera anmälningar finns. Detta i sin tur medför att andra kanske slipper att råka ut för liknande eller samma tilltag.