Vitlök
vet att jag läst nånstans att man inte ska ge hästar vitlök men kommer inte ihåg varför man inte skulle ge det….. hjälp mig!
Det har jag läst också, att det är en lökväxt som är giftig för hästar.

Jag har fått lära mig att det (i stora mängder och om man ger regelbundet) gör att hästen får färre röda blodkroppar. Men jag vet inte om det är något som är bevisat eller hur mycket man i så fall skulle ge. Vitlök har ju sina fördelar oxå.
Det är möjligt men jag ger mina tävlingshästar vitlök för att på bästa sätt motverka att fästingarna biter sig fast o ger dem borrelia!!!
Har själv precis gått igenom ännu en behandlig för att för andra gången haft borrelia o har även tidigare haft ponnyer som haft det o behövts behandlas. Såvitt jag vet finns det inget förebyggande mer än att det verkar som om vitlök är avskräckande för fästingar!!!
Rätta mig gärna om jag har fel……Å tipsa gärna hur man skall skydda folk o fä mot dessa små vidriga varelser.
#3 Jag skulle sluta med vitlök om jag vore du och istället använda Switch-Pour-On. Det hjälper mot mygg,flugor,fästingar och t.o.m.löss. Din häst lär ju inte dö knall och fall men jag tror säkert att du gör det som är bäst för din häst. Men som sagt, vitlök är inte bra för hästar och bör undvikas.

www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38
Här står lite om vitlökens effekter på hästar. Vet inte om det är fullständig sanning eller hur stor dagsdos vitlök hästarna har fått i studien.
Vi gav vår NF-valack en-två klyftor i över ett år och visade inga tecken på att må dåligt. Men vi slutade ge när denna studien kom…
tycker dom ändrar på allt dom säger o alla ska motsäga det som är påstott osv. mina frår vitlök inte i massor utan jag pressar i en i en burk har i betforen (liten burk) sen blandar jag runt ger dom 2 normalstora nävar av det vintertid en vitlök räcker 1,5 dagar till 2 russ. Nu på sommaren har jag vitlök e en vattentunna men även vattentunna utan v-lök dom dricker av båda så dom tycker inte att vitl-vatten var äkligare allså. Att det skulle vara faligt med vitlök ja gösses du kan hitta 1000 bra om att ge o lika många säkert om att det inte skulle vara bra. Men om det då skulle vara skadligt varför får man då sälja vitlökspullvet som man ger till hästar? en farlig prudukt får inte säljas så ne jag tror inte det e farligt utan tvärtom.
Jag kör med flygmedel något långt (tor Tusing skrev det^^) även har jag på lite under benen på dom när man ska pyssla med dom.

Om det är farligt eller inte får andra avgöra, men det kan inte vara naturligt för hästar att äta vitlök. En del hästägare ger sina hästar både olja, vinäger och vitlök. Det kallar jag salladsdressing och passar bäst till just sallad. Vem tusan kommer på sådana idèer?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
ja du allt som är bra för oss, ska göras om till djurprodukter o ska vara bra för dittan o dattan. Vitlök har ju vart känt sen århundranden tillbaka ska ha bra läkeefekt mot förkylningar osv jag tor på det är ju mycket sällan sjuk nu… :) Man tror på saker o ting. Jag gjorde en ny sak till mig själv men gav även ena russet detta då han får hosta men detta år var han så mycket bättre vetrinären var nöjd o jag visade vad jag gett honom hon sa så hr forsätt o ge detta för det verkar ju hjälpa.

Visst finns det likheter mellan människor och hästar, men rent fysiologiskt är skillnaderna mycket stora. Det är därför vi inte äter samma mat. Men det kanske är bra att ge hästarna samma mat som vi äter. Min gamla Tidde har tuggat i sig en och annan macka med hamburgerkött när hon var yngre, det kanske är därför hon nu är en glad 31-åring?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~