Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 1228 ggr
annelie-huskvarna
0

Underlag ridbana

Jag har nyligen flyttat mina hästar och stallet jag hyr har en ridbana men underlaget är tungt och det kommer upp mkt stenar. Funderar på att göra om underlaget…

Är det någon som vet var man kan få tag på det som behövs och ungefärlig kostnad?

Ledin
0

hej! jag pratade igår med en hovslagare o jag fick veta att man inte alls ska ha en sandbana det ska inte alls vara så mjukt som det är ofta. Han förklarade ska så här typ:man är någa med att verka en häst/ponny men vad hjälper det om den får arbeta på mjuktunderlag? För om den arbetar i mjuktunderlag kan dom lika gärna gå felverkade för dom andvänder ju inte hoven rätt då. En häst ska arbetas på det underlaget vi trivs bäst på att gå-springa på själva. Jag berättade att jag gillade framför allt en ridbana jag har vart många gg å ridit de har en padock med smågrus i under det vet jag inte men det var lite hårdare bara ytan som vart lite mjukare men inte mycket. Jag har hoppat o riditlektion där mm jag märkte stor skillnad på D-ponnyn jag rider att den tar bättre avsats o bättre landar den det blir ju itne så spårit, även när jag dressyrred så vart det bättre röleser på honom  ja allt är kanon där. Hovvis sa att det bästa underlaget för en häst att trava på var en isbelagdsjö där ytan är gämn o hård men svikt under. va rätt kul att vi tog upp detta ämne han o jag då fattar jag varför jag gillat just den padocken så mycket.

annelie-huskvarna
0

Jag vet vad du menar, har oxå ridit på banan där de verkar ha använt fint grus istället för sand och den är fast och fin men ändå med svikt.

Ledin
0

visst är det bra så mycket skönare att rida hästen blir inte alls lika trött utan orkar jobba .)

annelie-huskvarna
0

ja det underlaget e toppen, men undra hr mkt arbete det för att få till ett sånt underlag…