Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 3728 ggr
Fiffilura
0

Träna vänster bak???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft massören här idag. En jätteduktig tjej som kommer regelbundet och masserar i första hand Ozzy som är den som arbetar mest.

Idag konstaterade hon att hon arbetar mer med höger bak och skulle behöva stärka vänster bak, alltså nu pratar vi hela bakpartiet typ vad, skink, länd, alltså hela påskjutsmaskineriet. Ridläraren har sagt samma att hon är svagare i vänster varv (måste alltså vara att hon är kortare  högersidan??), fast hon har haft svårare för högergallopen…

Nån som har tips på hur jag skulle kunna arbeta uppvänster bak? Vi kom fram till höger gallopp och cavaletti, främst i ena varvet (vilket var det nu??)

Det är 9-åriga dottern som rider och jag tömkör.

PernillaJ
0

Viktmanschetter?

ryttarn
0

Först och främst tycker jag man skall fundera på varför hästen är svagare i ena sidan. Den vanligaste orsaken är att hästen har någon form av låsning i rörelsemekaniken. Detta är inget man kommer åt med massage utan det krävs kiropraktik för att få upp låsningen, sedan får man fortsätta med daglig massage för att hålla det i schack. Vi har haft ett par hästar med sådana problem, efter "upplåsningen" har vi kunnat träna på som vanligt och då har styrkan jämnat ut sig mellan sidorna. Så min rekomendation är att låta en erkänt duktig equiterapeut eller kiropraktor titta på hästen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

annelie-huskvarna
0

Öppna och sluta är två jättebra övningar för att stärka upp och gymnastisera hästens bakdel. Man kan även göra övningen vid hand. Men var noga med att arbeta för länge åt gången, då får hästen bara mjölksyra och kompenserar genom att använda andra muskler. Max 10-15 minuter till att börja med och låt den vila med jämna mellanrum. Man får inte glömma att det är mer eller mindre styrketräning för hästen.

Fiffilura
0

Tack för tips!

#2 Jo, jag har tänkt tanken och vi har diskuterat det, men massören tycker sig inte se nåt sånt. Massören säger precis som du att om det skulle vara (vilket hon inte tror) något som sitter i hårddelarna kan hon inte göra nåt åt det….

Jag pratade med en equiterapeut för nåt år sen och hon tog sig inte an hästen om den inte hade en diagnos från en vet. Men det kanske inte gäller alla? Ska leta och lyssna….

russingar
0

som Pernilla säger viktmanschetter. Fast vi har gjort så att vi lagt på en tjockare sko på den sidan som måste arbete lite mer. Det finns ju 8mm och 10 mm skor. Eftersom skon sitter där förjämnan så arbetar dom lite extra med det benet även  i hagen.

Fiffilura
0

Var får man tag i viktmanshetter? Hon är ju oskodd så det blir lite svårt med olika tjocka skor…..

Om man ska göra öppna och sluta, vilket i vilket varv tar var? Jag fick rådet av ridläraren att jobba henne två gånger i det sämre varvet och en gång i det bättre, ungefär…. Tänkte om man kunde göra lika med öppna och sluta då…. Hur är det med sidförande och framdelsvändning? det tror jag nämligen att dottern skulle klara.

ryttarn
0

#4 Jag pm-ar dig numret till min equiterpeut för hon känner de flesta i landet och vet vilka som är bra och mindre bra….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
0

Zolero har ständiga problem med just vänster bak.

Först och främst var det låsningar i korset/länden som krånglade till det för honom, och detta var på grund av vargtänder. När vi drog vargtänderna på honom blev problemen direkt lindrigare och han vann starten efter vi dragit dom. Så kolla munnen!

Backträning är bra för baken, och det är inte lika mycket problem nu när han byggt upp sådana ordentliga muskler bak. 

Vi har haft en mycket duktig massör åt honom flera gånger, vilket har hjälpt mycket också. Det var hon som kom på det här med vargtänderna vilket var ett riktigt klipp! Sen masserar jag hans bakdel före och efter träningspass, och är även noga med att stretcha och kyla benen efteråt.

Jag är alltid också jättenoga med att han är ordentligt uppvärmd, vi lunkar ganska länge innan vi gör någonting som kan anstränga honom lite mer. Vi har också gått cavaletti med honom, jättebra! Mycket skritt är också bra, sen ska jag nu börja arbeta mer med honom under sadel.

Fiffilura
0

#8 Tack! Veten kommer imorgon ang. en annan sak så då tänkte jag faktiskt be dem kolla munnen. Hon har några gånger massören varit här haft spänningar i halsen…..

Kan en vet. dra vargtänder? Eller måste man åka till klinik?

Kyla benen? Vad har det för effekt på detta?

amandahandersson
0

#9, att dra vargtänderna är inget större ingrepp, veterinären kan nog göra det hemma. Vi åkte dock till Finland och gjorde det, men det var som sagt inget större ingrepp.

Jag kyler benen för att jag hört att det ska vara bra, och jag sköljer bara av med svalt (inte iskallt!) vatten. Ska även köpa kylbalsam. Jag antar att det svalkar ner och är bra för benen helt enkelt. Det fräschar upp och Zolle mår i alla fall jättebra av att bli duschad efter träningspassen, och hämtar sig som snabbare.

agnes_S
0

#9 När man kyler drar blodkärlen ihop sig. Detta gör man för att förebygga svullnad i benen. Kyla skall man bara göra från framknäna och ner och från hasen och neråt, där hästen inte har några muskler, då muskler inte mår bra av att kylas när de är varma efter arbete. Det är vad jag har fått lära mig när det gäller avkylning av hästben =)

amandahandersson
0

#11, precis något liknande har jag hört!

annelie-huskvarna
0

Höger öppna tränar höger bakben, vänster öppna - vänster bakben och höger sluta - vänster bakben, vänster sluta - höger bakben. Jag tycker att du kan göra övningen lika många gånger i båda varven. Den svaga sidan kommer så småningom ikapp ändå. Börja med att göra två långsidor höger öppna och sen två långsidor vänster öppna vid hand och öka därefter allt eftersom. Ibland kan det räcka med ett par steg i rad för att sedan låta hästen vila ett par steg och därefter föra in den på ett par steg i öppna till. Det kan vara en bra idé att börja varje ridpass med detta innan man sitter upp. Du kan givetvis köra det uppsuttet oxå, men jag tycker att det är bra att göra det några gånger från marken först.

Glöm inte att lyssna på hästen om den säger att den är trött, för då är den det. Detta är jobbig träning för hästen även om det bara är i skritt och inte ser så jobbigt ut. En trött häst bygger inte rätt muskler och ser heller inte positivt på övningen.

russingar
0

Ang. **VARGTÄNDER
**Att dra ur vargtänder KAN vara ett stort ingrepp och tyvärr så är inte alla veterinärer kapabla att göra det. Låter som om jag är ute på djupt vatten kanske, men jag har erfarenhet av detta. Vi var uppe till en ATG-Klinik och dom tog bort tänderna (samtidigt som han var sövd för kastration). Men nu efter ett år var jag hos en hästtandläkare mest för att bara se så att allt stod rätt till i munnen. Han konstaterade då att det satt rester kvar av dom tänderna som dom tog bort på ATG-Kliniken - och jag hade betalat för- så han hade en inflamation. Så tandläkaren fick öppna upp och skrapa bort alla små flisor som var kvar. Tydligen så har vissa veterinärer (och uppenbart även ATG-Klinikena) ett slags järn som dom sätter runt vargtanden och slår ut den vilken gör att den lätt går av. Med detta säger jag inte att ALLA veterinärer gör likadant.

amandahandersson
0

#14, jo, det har tjorvat med våra vargtänder med. På ATG-kliniken i Boden sa dom att de helst inte drog vargtänder, för att de helt enkelt inte riktigt kunde det. Så alla veterinärer gör det inte.
Vi for istället till Finland 30 mil bort och drog vargtänderna. När vi var där förra veckan kollade samma veterinär i munnen, och det var litegrann kvar av en vargtand då!

Men själva ingreppet såg inte så komplicerat ut. Zolle fick lugnande medel, sen tog veterinären ett prylliknande verktyg och pillade lite i munnen, och då lossnade 1 och 1/2 tand (den andra halvan tog han då ut förra veckan).