Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 1214 ggr
Ledin
0

Kollar intresset riderin!

Jag vill se om folk är intresserade av att en vuxen rider in russ. Jag rider in ponnys, är 32år 156 lång o väger 50kg. Stor erfarenhet av unghästar ja alla hästar fördendelen. Bor i östergötland o vad man kan tänkas ge per månad brukar ta ca 2mån då jag tar det väldigt lungt fram men är den mycket van vid sadel å sånt och är lugn kan det gå snabbare. Kollar allså intresset :) för att göra anonns senare av detta. //Mvh Sofi

alpros
0

Jag tror intresset egentligen är jättestort. Det är bara det att vi russägare inte är vana vid att den tjänsten skulle kunna finnas för våra russar. Detta är ju, som allt annat,  en kostnadsfråga. Hur mycket ska man investera i utbildning på 3-åringen som ska säljas/inte ska säljas. Jag har dig i åtanke hur som helst. Jag vet inte vad en rimlig kostnad skulle vara. Vet någon vad som är brukligt när det kommer till utbildning av stora hästar (grundutbildning)? Jag red in en welsh (c-ponny) för endel år sedan. Han var först värd ca 15 000 och när jag var klar och han hade grunden och hoppats in, gått en lätt Clear round, såldes han för 30 000. Värdet fördubblades! Frågan är om effekten på värdet är detsamma för våra russ?

Ledin
0

jo, jag vet att flera tar rätt mycket i månaden att ha häst/ponny på inridnig. Jag arbetar med dom 6 dagar i veckan så ofta tar det bara en månad beroende på hur dom är hanterade innan en inkörd ponny går snabbare. Vad jag tänkte var att man slipper känna en oro att ett barn ska rida in, en del ungar gillar ju att det ska gå fort väldigt fort (fart allså). Jag gör inte så utan jag gör som jag är van vid tar det lungt lär känna ponnyn å ponnyn lär känna mig. Många promenader med sadel o träns o även tömkör lite så dom lär sig lita lite på sig själva dom växer så mycket då. (om dom itne är inkörda vill säga) Jag betalar ju själv boxplats så det är fast pris men så vill jag ha något för arbetet jag gör. Hade väll tänkt runt 1000-1500 kr i mån billigare nu på sommaren givetvis. Men sen vintertiden tillkommer ju mat o stallplatsen. Jag rider inte på nån ridbana utan det e ut i naturen som gäller på det viset kan man sen ut o rida på den som vart här.

savrarpstuteri
0

Innan mitt knä blev uppslitet tog jag emot ponnyer för inkörning. För första månaden tog jag 3000:- inkl moms foder o arbete. Om det hade behövts/önskats ytterligare tid av ägarna så var priset 1500:- följande månad.
Dock har jag blivit färdig med alla ponnyer under första månaden bortsett från en som jag efter två veckor lämnade åter då jag inte kunde lösa hennes elaka motvilja till arbete.
Efterfrågan har varit stor o när jag var som mest aktiv körde jag in  5-10 ponnyer på uppdrag per sommar + våra egna.

Då jag själv väger alldeles för mycket för att rida in våra russ har jag anlitat en till växten väldigt liten vuxen kvinna som är jätteduktig på att rida o hon tar ca 2.500:- - 3000:- inkl foder för en månads arbete.

Ledin
0

Så med andra ord kan jag sätta ut anonns jag har ridit in en himmla massa hästar  o ponnys. Dock var det en nästan ohanterad halvblodhingst jag inte riktigt klara av själv utan fick ta lite ledar hjälp till, men detta berode mera på att han var ohanterad o hingst än dumheter. Jag kör även in men jag vill ha mera hjälp av någon annan just när man ska börja med skacklar å själva vagnen så den biten har jag lagt ner. :) Men kanske skulle göra som du ta lite mera betalt första mån eftersom arbetet är då klart oftast 99,8% iaf sen göra som så att månad 2,3,4 osv betydligt billigare. Jag ska gå en kurs hos en som jag vet har bra knep i just rida in, hon jobbar på flyinge.

[bsmx]
0

Vad bra du tar lång tid med inridningen. Det är så många importerade ponnyer som snabbinrids utomlands o säljs dyrt här. De brukar inte vara så lyckat resultat sen, även om de är duktiga när de kommer till barnen.

Ledin
0

joru jag har själv fått rida in 2 som är hafflinger impoterade från Belgen tror jag det var, dom fick sina bakslag när dom väl skulle bli ridna en kasta av folk på löpande band, jag fick börja om från 0 bygga upp ett förtroende o sen ta resten.