Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1403 ggr
Gottis
0

Gotlandsruss i andra länder

Det finns ju gotlandsruss lite varstans i världen. Är nyfiken på vad gotlandsruss heter i andra länder, någon som vet?

MagganS-B
0

Gotlands i USA, Kokovoko Farm, Kentucky

Gotland Russ i Canada, Russ Haven Farm

Gutteberg
0

I Norge heter det selvfølgelig "Gotlandsruss"…

Engelskspråkelig er vel gotlandsruss mye omtalt som "Gotland pony"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gotland_Pony

PernillaJ
0

På finska: Gotlannin Russ.

Egedal
0

På dansk hedder det Gotlandsruss Glad

Gottis
0

Någon som vet vad dom kallas i tyskland? Någon som vet hur många där finns?

entill
0

Mig veterligt finns inga russ i Tyskland. Gotland-pony är nog det namn de är kända under, i den mån de över huvud taget är kända där. Intresset för rasen var i alla fall stort, när vi visade dem på Equitana för några år sedan, men tyvärr blev det ingen uppföljning på den resan.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

PernillaJ
0

Jag tror faktiskt det såldes några gotlandsruss till Tyskland i slutet av 1950-talet. Det fanns i alla fall några brev från Tyskland och Holland (Friesland tror jag?) i Gotlands Läns Hushållningssällskaps arkiv, Bengt Ljunggrens brevväxling, som jag bläddrade förbi när jag letade info om Amerika-exporterna.

Jag har i bakhuvudet att Dr Philip Lindstedt sålde några russ till Tyskland från sin uppfödning på Bassholmen (nära Lysekil, Uddevalla kommun). Hursomhelst finns väl, till skillnad från russen i Nordamerika, knappast några ättlingar kvar efter Tysklands-exporterna idag.

StuteriSolo
0

I en bok från öst-tyskland om olika hästraser finns det info om gotlandsruss, rasen heter där "Gotlandpony" och fanns att beskåda på någon djurpark. Boken är från 1976, då jag förmodligen fick den i julklapp. HAHAHAHAHA, herrejösses, jag tror jag ska översätta det som står om russet och lägga ut, "den östliga varianten av fjordhäst"

JuliaC
0

Gotland Pony. Gotlandsruss. Russ kommer af roβ, som er tysk=hest.

Nogle russ er der i Tyskland. De er bare uden papirer.Cool

SigneK
0

Cecilia II 3022 (Zecilia) såldes till Tyskland 1997 och fick där ett hingstföl efter Dugg (GRH9). Jag vet inte om hon lever än.

MagganS-B
0

För några år sen kom en kille från Australien som lantbrukselev till våra bekantingar. Han hade en "handbok om Sverige". Där stod det att "på Gotland finns en mycket unik ponnyras med tre tår", så när dom kom hit och hälsade på, så bad han att få titta på dom konstiga ponnyerna…..han blev lite förvånad, dom såg ju precis ut som andra ponnyer om fötterna!!!!!

[Croneld]
0

Jag har läst att det ska finnas ett eller flera gotlandsruss exporterat till Holland också. Tror att jag har läst det i något äldre exemplar av "Gotlandsrusset". Rätta mig om jag har fel.

crazycattiz
0

Det finns minst två i Italien också…
Kauki f. 95 e. Amiko 450  och hennes son Björksta Jaxon f. 02 e.Xit 522

http://www.bjorkstastuteri.se/bjorksta/kauki.html

Anna-Uppsala
0

Och glöm inte de där russen som bor i Kina! Undrar vad ett knubbigt gotlandsruss kan tänkas heta på kinesiska??? Vållulle??? :D

JuliaC
0

Er der ikke også russ i Spanien…? 

Blåklintens Blomma född 1997 e. Bond 438 u. Gervides Pila 3008 och uppfödd av familjen
Jansson i Garda

MagganS-B
0

# 15 Jodå, hon är jätteduktig dressyrponny i Spanien!

Lina-
0

Dom som jag köpte min treåring av sålde ett sto till kina, Rosa hette hon om jag inte minns fel.

Gottis
0

Jag har hittat i en svensk bok där dom kallar gotlandsrusset för Gotländische Kleinpferd på tyska. Kan det va rätt eller passa russet?

Teja-Bea
0

#14 Det heter  "Tainii Ponii"  på kinesiska! *skratt*

Kul att se att så många russ finns runt om i världen!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

HannaSjoberg
0

#12 Ja, det stämmer! Min  mamma sålde en russvalack dit 1996. Han hette Zido, var 3 år och skulle användas till ponnytrav. Zido var e. Fido 305 och u. elitpremierade Gunvor 2210.
Tyvärr vet vi inte hur det gick för honom där nere.

[Croneld]
0

# 20 Ni har inte kvar namn och adress på köparna, min syster bor i Holland och kan kanske kolla upp om han finns kvar.