Äter sand!
Igår kom jag på Qveiars Blixt (1år) med att äta sand! Oroväckande eftersom han kan få forstoppning och sandkolik.
Vi var ute och körde Qvanting och Blixt fick gå bredvid, i skogsterräng fick han gå lös. Det var då jag såg att han vid två tillfällen körde nosen i en sandkant i tallskogen och tog en tugga.
Han och kompisen Qvanting (numera fet valack), går på naturbete med vanlig variation på floran, har mineralsten som de slickar normalt mycket på, friskt vatten och inget mer.
Nu funderar jag på att köpa pelleterat minaralfoder + ev. B-vitaminer att ge som tillskott, inget kraftfoder alltså. Jag handlar på Granngården (Askersund). Är det någon som har tips på bra fodersort som Granngården har? Ska jag ge fri tillgång av det?
Kan Qvanting äta av det utan att bli ännu tjockare? För jag lär inte kunna hindra honom att äta av det om det skulle smaka honom.
Jag hoppas kunna avhjälpa det här i tid innan han får besvär med magen.
Salvana pelleteret hästemineral enl. dosis ( ca. 50 gr. pr. dygn ) - smaker /dufter bra. Pållarne äter direkt utan annat till. Då stannar han äta sand. bj

Usch, sandkolik kan vara dödligt. Du kan ge linfrö (alternativt psyllium, loppfrö) i förebyggande syfte. Jag brukar köpa en kartong linfrö hos Granngården varje vår just för att förebygga sandkolik. När snön smälter bort går mina russin och petar i sig gräsrötter och får då i sig sand.
Om du läser anvisningarna på kartongen står det att du måste koka linfröna, men det är faktiskt inte nödvändigt. Jag har blötlagt linfrö ungefär på samma sätt som man gör med betfor, alltså slagit kallt vatten över dem och låtit stå i minst 6 timmar. Det är lagom att blötlägga på morgonen det man ska ge på kvällen, eller tvärtom. Då sväller linfröna och vattnet blir geléeigt. Tanken är att geléen binder sand så den följer med ut den naturliga vägen.
Har du bråttom är kan du slå kokande vatten över linfrö och servera så fort det svalnat. Att hålla på och koka linfrön i kastrull över sakta värme under lång tid har i alla fall inte jag tålamod eller lust med (och mina russin har överlevt!).
För ett russ är det lagom med ca 1 dl linfrö per dag, blötlagt i ca 3 dl vatten. Om du ger dina hästar betfor är det allra enklaste att slänga i en dl linfrö per russ samtidigt som du blötlägger betforn, rör om innan servering.
Som bonus blir hästarna extra blanka och fina i pälsen - att ge linfrö som tillskottsfoder är ett gammalt knep för att få utställningsdjur riktigt fina!
Receptet till människa är 1-2 matskedar linfrö i ett glas vatten, man lägger det i blöt på kvällen, dricker på morgonen, behöver inte kokas. Förmodligen inte till hästar heller! Dock får man inte överdosera, linfrön innehåller linamarin som i tarmen förvandlas till blåsyra vid intag i stora doser……säger jag som inte säljer linfrön numera…..

Jag ger psyllium frö "loppfrö" i förebyggande syfte till neppe och rara. Det ska man blanda i blöt mat (betfor eller blötlagd krafft) max ett par minuter innan hästen får äta det. då bildas en gelé i magen och tar med sig sanden ut. Har hört av mycket folk att det ska vara mer effektivt en linfrö men kan inte garantera det. Jag ger 320:- för 7l loppfrö. Dom får 1 dl om dagen.

Tack för tipsen!
Nu ska jag åka in till Granngården för att se vad de har.

#4 Nu har jag köpt och provat Psyllium, det stod t.om. på förpackningen att det är till hästar som man misstänker ätit sand.
Det gick hem, lite tveksamt först kanske. Ska fortsätta ge honom det ett tag + att jag nu ger Krafft Miner ihagen, mindre mängder i en liten krubba. Så får vi se om han låter bli att käka sand i fortsättningen.

#6 Ja jag har jättebra erfarenheter av dom små fröna :D hade en häst som käka rötter i våras men ändå hade hon ingen sand i magen enl vet så jag tror verkligen att det fungerar. Hoppas allt går bra och att han slutar käka sand. Lycka Till!