Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 784 ggr
hermitage
0

min 3 åring är jobbig

när man går med han då är han duktig, men efter ett tag stegrar han sig sparkar med frambenen och försöker smita och han försöker bestämma över en.jag försökt köra in honom ett tag först är han duktig men gör han samma sak som när jag leder honom.vad ska jag göra jag vill inte sälja han för han är världen snällaste häst.hur ska jag få han att fatta att det är jag som bestämmer över honom.

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

September
0

Ta hjälp innan det är för sent.

Ledarskapsproblem har en tendens att bara bli värre, och det är ju synd

Russtoka
0

Ja, jag säger samma som #1.

Det är jätteviktigt att det är du som är ledaren. Studera och försök lära hur hästar kommunicerar med varandra sins emellan. Om du härmar dem förstår de oftast. Man måste lära sig det själv helt enkelt, sen är det sällan några problem även med olika hästar. Läs och se hur t.ex. Monty Roberts kommunicerar med hästar och lär av honom. Jag har aldrig varit på hans föreläsningar (och får väl knappast råd), men jag känner igen väldigt mycket av det jag läser om hans filosofi och förstår bättre vad det är jag gör.

Du måste vara envis och bestämd, men samtidigt visa att du tycker om honom. beröm när han gör rätt, gör dig intressant för honom - själv belönar jag med morotsbitar, men många är emot att man ger godis.

Du får aldrig ge dig! Kör iväg honom ifrån dig om han bråkar och visa ditt missnöje med kroppen, är enklast i en liten paddock eller rundcorrall. Han måste förstå att det är du som är ledaren. Han kommer att följa din minsta vink till slut bara för att du ska visa att du tycker om honom.

Kan du läsa hans signaler ser du när han försöker driva dig och då kan du säga ifrån på en gång, det är du som ska driva honom! Har man inte kunskap om signalerna blir det svårare att förstå och hästen kan få övertag om man inte kan hantera det.

Kunskap, känsla och ledarskap är tre bra nyckelord i all hästhantering.