Avelsvärdering Wången 29/8
Svenska Hästavelsförbundet arrangerar avelsvärdering för hingstar av alla raser på Wången i Jämtland fredagen den 29 augusti. Sista anmälningsdag 1 juli. Ingen föruttagning till denna avelsvärdering, bara att anmäla och åka.
Förra året anmäldes 29 hingstar till Wången, varav 8 gotlandsruss. Lojsta-födde Pelle-Russ 611 nygodkändes, och de tidigare godkända Namnlöse 584 och Stig-Helmer 461 mönstrades. Hoppas det visas några russ även i år. Läs artikel om hingstregler på SvRAFs hemsida.
Samma dag är det också sto- och unghästpremiering, med möjlighet att visa ston tre år och äldre för riksstambokföring. Se artikel om avelsvärdering av sto på SvRAFs hemsida.

Här är anmälningsblanketten
Kan du vara jättesnäll och sätta ut detta öven på ponnytrav.ifokus

#2 Du kan ju lägga en länk från den sidan till den här tråden. Så här gör man.

Glöm inte att anmäla - snart är det försent…
bilden: Mellanbyns Legolas var med i fjol

Får jag bara ställa en fråga om hur det kommer sig att reglerna är olika i olika delar av vårt långa land? I norra delarna och på Gotland behövs ingen föruttagning för att hingstarna ska få visas på premiering men för övrigt krävs det. Har jag förstått det korrekt? Beror det på avstånden eller något annat?

#5 Det beror på arrangören.
För gotlandsruss-hingstar i Götaland och Svealand (exkl Gotland) är det SvRAF som arrangerar (tillsammans med SPAF), och det upplägget är föruttagningar under juli-augusti och sedan central avelsvärdering på hösten; enkom för gotlandsruss.
I Norrland och på Gotland arrangerar Svenska Hästavelsförbundet avelsvärderingar för hingstar av alla raser (inkl gotlandsruss), och då är det ingen föruttagning. I år var det avelsvärdering på Gotland 8/3 och Luleå 3/5, och så nu på Wången 29/8.
Som hingstägare är det fritt att välja var man vill avelsvärdera sin häst. För mig är det t ex lika många mil till Bankeryd som jag har till Wången eller till Gotland.
# 5 Det har delvis med avstånden att göra också. Det är samma sak som reglerar hingstar vid generalmönstring, att hingstar som är premanent uppstallade norr om Dalälven och på Gotland, inte behöver åka till de centrala generalmönstringarna, som i fjol var i Eskilstuna och i Jönköping.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Någon som vill sammåka upp från dalarna?

#8 Jag har hört flera olika hingstägare från Dalarna prata om att anmäla, så det borde inte vara något problem att samåka.

Hoppas jag hittar någon annars blir det en lång o dyr resa ensam:S

Hur är det på denna avelsvärdering, är det enbart hingstar eller är det även premering för ston? Man blir inte riktigt klok när man läser på SHs hemsida….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#11 Både-och (se #0)! Förra året inleddes förmiddagen med avelsvärdering för hingstar, och sedan efter lunch var det avelsvärdering för ston och unghästar (s k sommarpremiering). Det är nog såvitt jag vet unikt, den enda platsen där det i år är avelsvärdering för hingstar och ston (av alla raser) samma dag.

Jag ska antagligen åka till Wången med en hingst (för annans räkning), om någon vill samåka kan det hända att det går att lösa.

Glöm inte att anmäla - snart är det försent…