Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 2313 ggr
olivialundgren
0

Utställning träns eller grimma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan man få ha grimma och hingstkedja på utsällning?
Skall ställa ut mitt sto 4-12 åringa som ej fölat 2008.

ryttarn
0

Om jag inte alldeles missminner mig är det ok att ha grimma på ston även om vi själva aldrig har det. Ett öppet träns framhäver russets ansikte bättre tycker jag.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

teamvilse
0

Man får väll bara ha grimma på föl och 1-åriga ston?
annars är det träns som gäller.

PernillaJ
0

#2 Nej, det är valfritt om man vill använda grimma eller träns på ston och valacker av alla åldrar på russutställningar, även valfritt för ettåriga hingstar. De enda russ som alltid måste ställas ut i träns (och visas av person 16 år eller äldre) är hingstar två år gamla eller äldre.

Se artikel om utställningsutrustning i senaste numret av Gotlandsrusset, i samma nummer av tidningen finns även de allmänna bestämmelserna för russutställningar med.

olivialundgren
0

okej.. blev osäker för när hon premierades skulle hon ha träns.
Men kan vara lite dum och gå med därför vill jag ha kedja på henne.

PernillaJ
0

#4 På premiering (antar att du menar sommarpremiering, avelsvärdering för ston och unghästar) gäller respektive arrangörs regler - det kan möjligen hända att det på vissa platser är tränskrav. På russutställning gäller vad jag skrev i #3 ovan; din fråga i #0 ovan handlade om utställning.

russigabettan
0

Lånar tråden lite för att fråga om det är tillåtet att ha ett rakt tränsbett med fasta ringar på utställning? Att man fåt ha rakt bett vet jag, det är de fasta ringarna jag är osäker på. Det är inte så lätt att hitta bett med små ringar och det med de fasta var det minsta jag kunde hitta och de är ändå inte små, jag blir galen!

PernillaJ
0

#6 Ja, det går bra.