Albino
Färgen finns vad jag vet inte hos hästar men hittade en häst i startlistan till Eskilstunas dubbel trav som är reggad som albino, dessutom endast 4 år gammal, då var det väl krav på ID kontrollant?
Anledningen till att den står som albino är att jag diskuterade med SH när han skulle reggas, och de hävdade att den officiella benämningen var albino. Jag tror att jag skrev vit med blå ögon inom parentes.
jag efterlyser fortfarande en bra svensk benämning på färgen. Jag tycker inte att pärlvit, sotvit osv är bra, eftersom det ofta är väldigt svårt att se vad som är vad, om man inte vet vet med bestämdhet, beroende på föräldrarnas genuppsättning.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#1 Jag röstar på att man kallar dem alla för gulvit. Just för att det är omöjligt att se skillnaden och för att gulanlaget får vara med i namnet då. (Inte för att jag tror att SH bryr sig om vad jag röstar på
)
Tittut gå gärna in och se om du kan hitta något bra namn på vit.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:S%C3%B6k?search=p%C3%A4rlvit

#3 Han är INTE albino, han är dubbelgul. dvs han har fått gulanlaget från både mamma och pappa så han blekts dubbelt så mycket. Men han är inte vit utan ljusgul, han har inte röda ögon som en albino skulle ha haft utan blå.
# 2 Håller med du. Jag har föreslagit det till SH, men inte fått gehör.
Så du säger att om denna häst hade haft röda ögon så hade han varit albino. det finns ju inga sådana…bara kaniner, möss mm…Jag har alltid trott att vita hästar med blåa ögon samt rosa mule som dessutom är känsliga för sol är albino men då måste jag vara helt ute och cykla. Okej… Detta är historien om denna häst så det är inte bara jag som trott att denna är albino…
Jag har frågat Börje Johansson ang denna häst. Eftersom att den är tillverkad hos honom han hade ju Rusch. Stoet släpptes tydligen in till Rusch utan Börjes vetenskap och när han väl upptäckte det så var det för sent. När denna fölunge föddes så hävdade uppfödaren att den var en isabell men det vill säga tills denna fölunge premierade/ställdes ut med sin mor och domaren sade att detta var ett albinoföl och att hingstägaren borde ha vetat bättre.
# 7 Färgen har kallats albino, men det finns inga äkta albino inom hästar. En äkta albino saknar pigment helt, och är vit med röda ögon. Man tror att det är ett letalt (dödligt) anlag hos häst, eftersom inga äkta albino har kunnat bevisats.
Färgen som Ruschko har uppkommer när två individer som har ett utspädningsanlag, sk gulanlag, paras, och det är då 25% möjlighet att hästen blir homozygot för gulanlaget.
En dubbelgul häst har pigment, och det är inte helt ovanligt att man tydligt urskiljer vita tecken. Har man exempelvis en dubbelgul häst med brun grundfärg, kan den bli ganska mörk i sin gula färg, medan en ljus fux med dubbla gulanlag, kan se väldigt vit ut.
Många använder sig fortfarande av benämningen albino på de gubbelgula, eftersom det är, eller rättare sagt, har varit en vedertagen benämning, men vetenskapligt sett är det fel, eftersom det inte är fråga om en äkta albino.
Det finns mycket skrivet om detta, och är du intresserad av att lära dig mer om hästens färger, kan jag rekommendera att du läser Bo Furugrens bok om Hästfärgernas ABC, eller söker på nätet om infomation, då det finns mycket intressant att läsa för den som är intresserad.
Men på shettisar kallas det ju cremello..
# 9 Ja, och inom connemara säger man Blue eyed cream, BEC. Men jag tycker man skall ser till att använda ett svenskt ord på en svensk ras, och gulvit säger två saker. Både hur den ser ut, och att det finns ett gulanlag med i bilden, att jämföra med gulbrun och gulsvart. Att det sedan heter isabell är ju inte heller vettigt, men det finns en historisk förklaring och det är så inarbetat så det får vi väl leva med.