Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2705 ggr
ryttarn
0

Export till Norge

Vi står i begrepp att exportera ett russ till Norge. Ni som gjort det tidigare, vad är det som gäller? vilka papper måste fixas innan?

Jag vet om att det måste vara en vet. besiktning som inte är äldre än 48timmar(tror jag) samt att den norske importören måste meddela mattilsynet i norge ett vist antal timmar före. Men vad gäller registreringar till SvRaf, spts, myndigheter osv.

Tacksam för all information.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
1

Vad det gäller SPTF så meddelar man att hästen är exporterad, till Russavelsföreningen gör man ett vanligt ägarbyte, alltså till Tittut (Liselotte).

VeronicaP
0

Jag tror tom att häslointyget gäller i 10 dagar nu verkar nytt, jag har 2 st shettisar som ska åka till Norge och inom shetland ska det väl eg vara Ipc papper eller vad det nu heter *S* men det får de nya ägarna välja själv jag vet att det går att regga dem i travstamboken utan och då detta är 2 st hingstar och inga dräktiga ston så är det inte lika viktigt och då de har pass så kan de ju bevisa att de har 3 fulla led osv . De är ju även chippade så det går ju att läsa av också.

Men kolla med eran stamboksförare så vet nog hon vad som gäller just inom russ, det måste finnas ett köpekontrakt/kvitto med då de ska betala i tullen .

PernillaJ
0

Om det är en valack (alltså en häst utan avelsvärde) kan man överväga att låta köparen ta in den skattefritt till Norge som "resgods"; då tror jag att köparen ska ha vistats i Sverige minst 24 timmar och kunna uppvisa kvitto på att hästen kostat max 5000 (eller kanske 6000?) kr. Jag är inte alldeles säker på timmarna och summan för resgods-reglerna, ring tullen och kolla.

En resgods-häst kan inte registreras hos NPA men får tävla i trav. Är det ett sto eller en avelshingst som ska exporteras måste man som säljare vara vaken och insistera på att hästen tullas och momsas in i Norge enligt konstens alla regler, annars går det inte att registrera avkommor till den i Norge. En del tävlingsinriktade köpare tänker kortsiktigt när de importerar ston och hingstar, tyvärr.

I övrigt, se mitt inlägg #4 i den här tråden

stally
0

Exporterade just nyligen ett russ.

Det viktigaste du skall ha är ett s.k. smittfriintyg, som kan utfärdas av distriktsvetrinär, som innehar en "rund stämpel". Får vara högst 48 timmar.Alltså inget "vanligt" vet.intyg.

Iövrigt anmäla ägararbyte som vanligt, ev. även till Sptf om hästen är travreggad.

Inga konstigheter i övrlgt.

VeronicaP
0

Fast de som ska köpa mina shetlandsponnyer ringde och frågade tullen i Norge och då sa de 10 dygn på hälsointyget faktiskt, jag blev också förvånad då jag alltid har hört 48 timmar förutom om det sker på en helg, då det gäller hela helgen även om man gör det på en fredag och de hämtar den en söndag.

6000:- kr är det som gäller om det ska vara resegods.

Fast jag vet inte det där om att det inte får reggas i NPA för vi sålde en hingst till Norge (5000 kr) som är avelsgodkänd i Norge och har NPA nr , iof hade den IPC dokument(eller vad det heter) är så krångligt just med shetland *S*.

Shetland har ju även så krånglit om man gör ägarbyte att passet måste skickas in och då kan det ta alldeles för lång tid innan man får tillbaka det och de måste ju ha passet med sig i tullen, det är nog därför det är så många shetlandsponnyer som är i grannländerna utan det är reggat någonstans.

Merete-h
0

Det er stor forskjell på å ta inn en ponny som reisegods eller ikke. Skal du ha ponnyen registrert i Norsk Ponnyavlsforening må toll betales og den blir ikke registrert hvis du tar den inn som reisegods.

Dette gjelder vel mest for kjøperen, men han må ha hälsointyg/veterinærattest, (tatt innen 48 timer-var regelen for et år siden),kvittering på kjøpesum, og kvittering på transport (vi leide transport).

Passet må være med -og jeg TROR faktisk at ponnien må være grunnvaksinert.

Mattilsynet må varsles.

Det lønner seg å sjekke reglene og ha papirene i orden, ellers kan det bli masse ekstra-arbeid.

VeronicaP
0

hm en som inte fattar all norska vad är Mattilsynet?

Men man hoppas ju även att köparen har viss koll också, sen kan man ju tycka att när de ringer och frågar tullen i Norge att de talar om allt också .

Jag kan förstå köpare i Norge som inte har tänkt ha hästen till avel utan bara privat bruk eller trav att gärna tar in dem som resegods.

Merete-h
0

Jeg vet dessverre ikke det svenske ordet for mattilsynet.

#7 Det er nok mange her i Norge som er enig med deg, og tar inn ponnien som reisegods. Og det er selvklart med vallaker og andre ponnier uten fremtid i avl, MEN:

Bakdelen med dette ( det er NPA som krever betalt toll for å registrere ponnier ) er at vi strever med å avle egne registrerte ponnier.

VeronicaP
0

#8 Jo det förstår jag att ni tänkter men sen kanske NPA borde tänka om lite eg för det är ju bara till Norge som det är så krångligt med tull och annat *ler*

Merete-h
0

Helt enigGlad, man kan jo fundere hvorfor hovedorganisasjonen for ponnier i Norge gjør det vanskelig å få til et eget oppdrett av ponnier, og heller "tvinger" folk til å kjøpe "billige vallaker" uten framtid i norsk avl.

Den avlspolitikken de driver kan være vanskelig å forstå selv for en nordmann….Flört

Hadde vært morsomt å fått et svar fra NPA.

VeronicaP
0

#10 Ja verkligen , fått ett svar på hur de tänkter för det gör de ju så svårt för er att komma vidare i avlen eller hur man ska säga. Men ni kan väl lämna in motioner eller en namnlista och protestera mot det ;-)

Jennie_A
0

#7 Mattilsynet är typ som livsmedelsverket…

VeronicaP
0

#12 och det måste meddelas ? hm knepigt knepigt , gäller det även om det är resegods, .

Hm är det den där köttavgiften de får betala kanske ;-)

bakelse
0

#6 Ponnyn behöver inte vara vaccinerad för att exporteras till Norge. Det är när du tävlar du måste ha den vaccinerad.

VeronicaP
0

#0 Ursäkta att vi kom lite på sidospår ;-)

Jennie_A
0

#13 Ja, jag tyckte det lät konstigt…

ryttarn
0

#15 Värre sidospår har jag varit med om…. Ja, enligt vad jag har förstått så måste mattilsynet meddelas även om hästen tas in som "resgods". Om hästen har ett värde som överstiger 6000:-(enligt fakturan) så tillkommer en köttavgift på 5000:-+moms.

Norska tullregler är en snårskog. Som tur är har "våra" norrmän varit med förr så dom vet vad som gäller….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se