Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: utställningar
Läst 2632 ggr
AnnaLundin
0

Vad har man på huvudet?

Lite kryptisk rubrik kanske…

Jag är ju insnöad på shetland och vet vad man oftast har för grimma/träns/huvudlag på shettisar när man åker på utställning. Men jag vet ju också att det varierar en del mellan olika raser hur man putsar till dem och vad man oftast väljer att visa dem i för huvudlag.

En bekant till mig ska visa upp sitt russto för första gången i sommar och jag har lovat henne att luska reda på vad som är det vanligaste att man har på russton när de visas upp? Hon vill liksom inte känna sig som en utböling redan från början…

Och sen undrar jag också hur man piffar till russen? Är det mittbena på manen (vanligt på shetland), ska manen till varje pris ligga på en sida? Knoppad? Lång eller kort? Något annat man brukar snygga till?

Berätta för mig vilka tips jag ska ge min kompis!

Tack på förhand!

StuteriSolo
0

Ett välputsat träns, en välputsad ponny utan lull-lull i håret, prydlig visare och ett glatt humör. Det viktigaste är nog att hästen kan visa sina rörelser på ett bra sätt, men så är det väl i all visning.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar ju när manen ligger på en sida och hästen är blank och fin , jag visar med vanligt träns med nosgrimma , annars väldigt vanligt utan på russ.

ryttarn
0

Vi visar alltid våra i träns utan nosgrimma. Mannen ligger alltid på en sida, annars kan ju inte dommaren se den vackra halsen/nacken ordentligt. Absolut inga knoppar, glitter eller annat lulllul. Ett rus skall vara så naturligt som möjligt men givetvis vältvättad och välkammad. Detta gäller även visaren, naturlig, vältvättad och välkammad :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Vanligast är att man visar russen i träns med eller utan nosrem. Svart eller brunt träns är vanligast. (Vita träns används mest på shettis och kallblod) Ponnyn ska ha utsläppt man och svans och helst manen på ena sidan. Nyputsad och blank är ju alltid roligt att visa upp sitt russ men är det vinter eller höst alt tidig vår kan det vara svårare att få dem riktigt blanka. Tänk på att detta är en naturras så glöm bort allt extra piff. DEt förstör mer. Brukar själv inte heller ha för mycket dekorationer på tränset. Ett vanligt slätt träns brukar fungera bäst.

Vill man veta mer kan man läsa om utställning på russavelsföreningens hemsida.

[Grabbarna-A]
0

Svart, brunt eller vitt träns funkar, med eller utan nosgrimma, dock ej remontnosgrimma (tycker jag). Hel och ren utan krussiduller Glad så naturligt som möjligt.

thilda-
0

jag kom på en grej.. Gör inte samma misstag som jag RÅKADE göra på Solos Myria Generad på den tiden jag fick leasa henne.. KLIPP INTE SVANSEN ELLER NÅN ANNAN STANNS FörvånadHemlis

Cara-Mia
0

Jag visar mina 1 och 2 års ston i grimma. Träns med nosgrimma när de är 3 år. Wirka har ett vitt visningsträns utan bett. Det passar väldigt fint till hennes man. De andra har brunt eller svart. Manen lägger jag på en sida. Gummisnoddar på i några dagar innan. Ducshning kvällen innan och sedan är det borsta borsta. Slutfinish med glansspry. Ett bra tips är torrshampoo till fläckar som kan komma över natten

AnnaLundin
0

TACK för alla svar här!

(hade glömt bort denna tråd Generad, men nu har jag läst)

Anna-Uppsala
0

Viktigt är också att VISAREN är snygg och prydlig!
Inte blommig hawaiiskjorta, shorts och flipp-flops alltså … ;)

Snygg skjorta eller top, eventuellt med tröja och/eller väst över, prydliga byxor samt skor som är bra at springa i. Om du har väldigt långt eller ostyrigt hår - sätt gärna upp det eller ha knut i nacken. Dressyrspö i ena handen och faktum är att man egentligen ska ha hjälm på huvudet också.
Träna på att springa innan utställningen. Ha tyglarna i båda händerna vid skritt, och tag dem i en hand (höger) vid trav och vänd alltid hästen bort från dig i vändningarna.

:)

Annette
0

Jag tycker det ser illa ut med alltför lättklädda visare. Minimala linnen där hela magen syns osv.

Men det kanske bara är jag som börjar bli gammal och lönnfet och är avundsjuk på de som kan klä sig så ;)

amandahandersson
0

#9, haha hawaiiskjorta är väl fint ;) Haha :)

Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En nybadan ponny som glänser till tusen ska det va;) Jag tycker det är snyggt med brunt träns på fuxar och utan nosgrimma om ponnyn har feminint huvud annars med=D Och sen kanske ta lite bebyolja på mulen och runt ögenen!! det är vad jag tycker:D