Usch!
Läste en artikel på aftonbladet.. Så hemskt.. Hade aldrig kunnat göra så mot mina hästar..
Nej det är väl rätt lågt. Men antagligen så tycker väl ägaren att hästen är död och inget mer. Kött är kött så är det bara.

Medan mina hästar lever ska de ha det så bra som det är möjligt, och det är min plikt som djurägare att se till att de får sluta sina dagar när det är dags och på ett nådigt och värdigt vis. Men sedan, när hästen väl är död, kvittar det mig vad som händer med kroppen. Här i Dalarna har vi björnparken i Orsa som tagit hand om djurkroppar, jag har inga etiska invändningar mot att rovdjur äter döda hästar. Jag skulle nog inte vilja stå kvar och se på när de smaskade i sig kött från en av mina hästar, men i övrigt tycker jag bara det är bra att rovdjuren får mat och hästkropparna kommer till nytta. Livets kretslopp!
# Instämmer helt med Pernilla! Jag äter också med förtjusning Gustafskorv och hamburgerkött!
Jag tycker det är helt okej! Bra att kroppen kommer till användning på ett vettigt sätt, ju!
Och varför skulle det vara "hemskare" att lämna hästen till lejonmat, än att skicka den i en container tillsammans med en massa andra döda djur, till destruktion till biomassa?!
Är man död så är man - och kroppen är bara ett skal!
Jo, en sak till: snälla skriv inte rubriker utan någon som helst information om trådens innehåll! Jag har skrivit det förr och skriver det igen - tala om vad tråden handlar om redan i rubriken, är ni snälla! tack på förhand! *)
Så hemskt tycker jag inte att det är, och jag har förståelse för de hästägare som gör så här med sina hästar efter hästens död. Man får ju tänka att hästen gör nytta efter sin död, helt enkelt!
Jag hade hellre gjort såhär med min häst tror jag, än att skicka den på slakt på ett slakteri.
Men jag själv kommer aldrig skicka mina hästar på slakt, jag vill helt enkelt inte att någon ska äta upp mina hästar. De kommer grävas ner på något fint ställe när de dör, och förhoppningsvis dröjer det ytterligare minst 20 år innan jag behöver begrava någon häst.
Sen att andra hästägare slaktar sina hästar har jag ingenting emot, men jag själv gör det inte.

Förstår inte alls vad du tycker är hemskt med artikeln? Jag tycker tvärtom, det är bara bra att köttet, som annars går till spillo, används till andra behövande djur.

jag tycker det är jättebra att man kan avliva hästar på det sättet, livets kretslopp som sagt, naturligare än såhär blir det väl inte.
på tal om att gräva ner hästar på något fint ställe så ska man kolla noggrant vad det är som gäller, jag är inte helt säker men tror inte att man får gräva ner djur hur som helst, måste nog till ett tillstånd från länsstyrelsen eller liknande.
#7, men på egen mark får man väl gräva ner djur?

#8 Nej, inte utan tillstånd från kommunens miljökontor!
# 7 # 5 Helt rätt Vasiria, man får inte gräva ner döda djur hur som helst, utan måste ha tillstånd från Länsstyrelsen. Jorden måste vara beskaffad på ett särskilt sätt bl.a. så att inte grundvatten förorenas. Tänk om alla skulle gräva ner sina hästar eller döda djur överhuvudtaget……Med dagens brist på livsmedel över hela världen tycker jag att det är helt rätt att äta hästkött eller, som alternativ, att det går till djurmat i djurparkerna!
#9, okej. Jag har i alla fall inte planerat någon hästbegravning på minst 20 år, så då får jag ta i tu med det då :)
#10, visst är det bra att man kan använda hästar som livsmedel när de är döda, och det behövs väl alltid livsmedel. Jag förstår både de som slaktar, och tänker på samma sätt som du, och även de som inte vill slakta, jag tillhör dem. Alla är ju olika, och det är ju bra det!
Ni som inte vill köra iväg era hästar till slakt. Jag har respekt för er åsikt, men jag vill be er att vara förberedda. 20 år kan visa sig vara en dag….Ett dött djur som avlivats hemma bör grävas ner snarast. Ett hastigt sjukdomsförlopp kan vi inte planera. Vet inte om ni har kunskap om vad som händer med en död kropp? Jag ska inte beskriva det här, men ber er prata med någon som vet. Ni måste ha tillgång till grävmaskin som kan göra en stor grop. Betänk också att det kan vara vinter och fruset i marken, eller sommar och mycket varmt. Jag vill inte utmåla något skräckscenario, men har alltför många gånger mött människor som inte varit förberedda. Det är viktigt att tänka igenom hur ni vill ta hand om kroppen om ni avlivar er häst hemma. Själv tycker jag att hämtning är fint. För mig är det "bara" en kropp, jag tror att djurets själ finns på en annan plats. Med det inte sagt att jag inte vill att kroppen behandlas värdigt. Men som sagt oavsett hur ni vill att ert djur ska avlivas eller tas omhand om ni hittar det dött; tänk igenom det idag.

Dom (2) gånger jag tagit bort häst så har vi ringt nödslakten. Mina har fått dö hemma på lagårds backen i trygga händer. Gubben som kör slaktbilen är kanon bra. Det sker då med slaktmask och sedan vinchas de in i bilen och jag vet inte vad som händer med "skalet". Men deras själar förblir kvar här hemma på gården eller vart de nu vill ta vägen?!. Jag har fått svansen från båda, de hänger brevid foton på hästen i sadelkammaren.
Har aldrig tänkt på att de skulle kunna bli mat till tex lejon men det är ju upp till var och en. Jag har iaf hittat "min" variant och hoppas att jag inte behöver ringa nödslakten på länge! Sist var 2004 i juli.