Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2814 ggr
crazycattiz
0

Transportera sto med föl

Hur gör ni?
Med eller utan mellanvägg, stoet löst eller uppbunden?

Kan tillägga att mitt sto alltid tidigare åkt uppbunden med mellanvägg, hon är en pärla att lasta och transportera, går på själv och när man kör märkar man inte att man har en häst där bak :)

AnnaBrandell
0

när vi har transporterat sto och föl så har vi tagit bort mellanväggen och bundit upp stoet men haft fölet löst, men är ditt sto van att åka löst så är väl det bästa sättet skulle jag tro?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

PernillaJ
0

Jag har ett gammalt Ume-släp med fast stolpe i mitten. Tar bort mellanväggen och sätter en skiva under bommen, så att fölis inte kan promenera fram under bommarna. Bäddar mjukt i släpet så fölis kan ligga och vila bekvämt. Binder stoet ganska högt och fölungen åker naturligtvis lös, utan grimma. Självklart är översta luckan bak stängd (eller något på glänt), den lilla dörren fram har jag satt en extra spärr på, för att säkra så inte det kan trilla ut nån den vägen. I övrigt kör man förstås extra mjukt. Om man kör långt rastar man några minuter nån gång i timmen så fölis kan dia och man kan bjuda mamman vatten och t ex några äpplen (frukt innehåller mycket vätska).

MagganS-B
0

Utan mellanvägg, bundet sto och löst föl, stängd baklucka och spärrad framdörr…..