Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettföl
Läst 3560 ggr
crazycattiz
0

Registrering av föl

Ska fölen vara chipmärkta när man skickar in för registrering och hur tidigt vågar man isåfall chippa?
Måste de ha pass för att få visas på utställning och fölmönstring som det är hos shetland?

PernillaJ
0

Ska fölen vara chipmärkta när man skickar in för registrering ja

och hur tidigt vågar man isåfall chippa? en månad eller äldre

Måste de ha pass för att få visas på utställning och fölmönstring som det är hos shetland? nej

Wruss
0

Ja, fölet skall vara chippat när du skickar in papprena. Jag har chippat väldigt små fölungar (bara ngn vecka gammal) och det har funkat jättebra. Har aldrig hört att man inte kan göra det tidigt. Vet inte hur hårda arrangörerna är för att ta anmälningar på oreggade fölungar till fölklasser och fölmönstring… många gånger står det ju "under registrering" i programmen.

ryttarn
0

Att regga och ansöka om pass anser jag inte vara någon större idé förrän framåt hösten. Våra föl har iallafall uppvisat helt olika färger under sommaren. Tinny var från början väldigt ljus men klasades vid ID som mörkbrun på gränsen till svartbrun. Det är mig veterligen inga problem att visa ett föl på utställning där regjhandlingarna inte är klara. Som #2 skriver, "under registrering" ser man ofta i fölklasserna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

crazycattiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problemet är ju namnet så att ingen hinner före ;)

Vad tror ni att den här killen har för färg?

CarolaG
0

#4 Brun

MagganS-B
0

# 3 ID-kontrollanter går ju en kurs i färglära, och visst ändrar fölisarna färg, men är man van att kolla så ser man direkt vilken färg dom får som äldre.

# 4 Brun!

[Grabbarna-A]
0

Använder man inte ljusbrun längre, eller säger man bara kort och gott brun? Mina ljusbruna såg ut som #4 när dom var små.

PernillaJ
0

#7 Fölet på bilden i #4 ser ut som att den kommer att bli "normalt" brun, kanske med mjölmule. Ljusbrun ska man vara restriktiv med att använda, det ska bara användas till hästar som är verkligt ljusbruna  på kroppen med nästan vita fält på undersidan av buken, baksidan av låren, etc.

Det är vanligt att uppfödare (och ID-kontrollanter) tror att ett föl blir ljusbrun som vuxen bara för att fölpälsen har de typiskt ljusa benen och ljus undersida: de allra flesta "ljusbruna" föl får svarta ben och brun buk som vuxna. En bra ledtråd brukar vara att titta på färgen runt ögonen och i ansiktet.

Men, mitt eget fjolårsföl står som brun i hästpasset men nu när han fyllt ett undrar jag om han faktiskt inte är ljusbrun ändå? Vad tror Tittut?

[Grabbarna-A]
0

#8 aha,ok då vet jag, tack Glad.

Tittut
0

Det här tycker jag är en ljusbrun bagge.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
0

Och den här.

[cancan]
0

En fråga när ändå bruna/ljusbruna är på tal…

Mitt russto Cancan är hon brun eller ljusbrun..

CarolaG
0

#12 Ljusbrun, iaf enl den bilden. Jag vet ju inte hur hon ser ut i verkligheten. Glad

CarolaG
0

Här är en till ljusbrun. Glad

Wruss
0

Här kommer ytterligare ett exempel på en (som jag tycker) typisk ljusbrun. Jag kan nästan föreställa mig hur "vit" hon är på vintern! Hennes svarta ben är väldigt ljusa och det svarta är nästan som "stickelhårigt".  

(Att hon dessutom är ett av de vackraste russton jag sett - gör ju inte saken sämre :-))

PernillaJ
0

#15 Snygg som attan, och med ett udda möderne!

gotlandsruss
0

här kommer en ljusbrun

Tusen
0

Detta är Montró. Hon har varit ljusbrun sedan födseln. Hon är så ljus på sommaren att hela magen och benen är vita. Även mamma Monita är regad som ljusbrun.
Är ljusbrunt något ärftligt? Jag menar är chansen för just ljusbrun större om båda föräldrarna är ljusbruna?

Bilden är tagen av Agge.
Har en ännu bättre bild hemma men den törs jag inte lägga ut för den har jag inte bett om tillstånd för att göra det. Men den ligger på Mälarruss hemsida från Mälarrusssutställningen på Sundbyholm förra året.

Tusen
0

Så här såg hon ut som nyfödd.

ryttarn
0

När vi ändå är inne på bruna, här kommer en bild på Josephine som är brun…..

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

…och en på Driffi som är ljusbrun….

Kan ju tillägga att när dessa två hästar står vid sidan om varandra tycker iallafall jag att dom har exakt samma färg….

Jerker Klang,

www.isil.se

CarolaG
0

#21 Driffi är inte ljusbrun. Hon är en vanlig brun med mjölmule och lite ljust i ljumskar etc. Precis som tex min Samba.

[Grabbarna-A]
0

Min ena ljusbruna var jätteljus från början men blev sen mer och mer rödbrun ju äldre hon blev. Har bilder på henne som ettåring, då var hon riktigt ljus. Men ju äldre hon blev desto mörkare blev hon.

ryttarn
0

#22 Det var just det jag ville illustrera för i passet står det ljusbrun på Driffi medans i Josefines pass står det Brun…..

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

Kan ju vara så att när hästen registrerades såg den riktigt ljusbrun ut, och sedan har den mörknat med åren. Alternativt är ju att den som skrivit färg helt nekelt har trott att en ljudbrun har mjölmule och allt, annars är den brun. Tvång påID-kontrollant har det ju inte varit så värst länge

ryttarn
0

#25 Hur länge har det varit det? Driffi är ju 16 år emedan Josephine är 9 så det kan säkert vara så. Sedan, om jag förståt våran ID kontrolant rätt, så har även deffinitionerna förändrats en del. Man skall helst undvika tillägg på brun som ljusbrun, mörkbrun osv om det inte är mycket starka själ utan istället använda brun i större omfatning än tidigare. Vi hade denna diskusion förra året då Tinúviel skulle ID kollas. Han kom fram till att hon skulle vara mörkbrun och inte brun främst för att hennes hud var nästan kolsvart, detta sa han, gjorde att han vågade nyansera färgen till mörkbrun.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 25 På russen kom krav på auktoriserad id-kontrollant 2004, i samband med kravet och chipmärkning för nyregistreringar.

Jag kan hålla med din id.kontrollant, att egentligen är det bättre att hålla sig till grundfärgerna och undvika nyanserna. Många hästar ändrar färg och det blir också ofta diskussioner såsom ovan. När ska det stå ljusbrun, mörkbrun, brun, fux, ljusfux osv? Det viktigaste är att grundfärgen sas är korrekt, dvs om hästen är brun, fux, svart, gulbrun osv.

Det är därför jag tjatar om att man skall skriva svart och inte mörkbrun, om russet är ljust svart och gråfödd. Oavsett nyans eller ton för dagen, så är hästen genetiskt svart, och en svart häst saknar anlaget för brun, och kan således aldrig vara mörkbrun, oavsett var hårremmen säger.

Geminii
0

Vi har tre stycken hästar som alla räknas som bruna, men ingen av dom är den andra lik i färgen.

På bilden: Gemini

Geminii
0

Här kmr en bild på Isor, även han står som brun i passet.

Geminii
0

Och sist rossi :)