Premierings fråga!
Har ett sto som heter Osa 3188 är just nu Prem B.
Men enligt mina beräkningar, (kan ha fel) så kan hon bli A-prem nu i sommar? Hon har 6 föl vartav 2 fått diplom, en fått 39p på hingstuttagning som 2½åring och en fått 39p som föl på utställnig.
Om man bara tar med diplomstona (30p vardera) och de andra får 10p för levande föl så får hon ju 60p+40p dvs 100p och gränsen för A-Prem är minst 80p! Visst har jag räknat rätt? Att mitt sto blir A bara jag premierar henne i sommar?

Så här står det om A-premiering i Storeglementet 2008, sidan 65 (kan laddas ner som gratis pdf-fil från Svenska Hästavelsförbundets hemsida), utdrag:
stoet skall uppnå minst 80 avkommepoäng, varav minst tre avkommor med lägst 20 poäng, eller
stoet skall uppnå minst 80 avkommepoäng, varav en avkomma med lägst 30 poäng samt en avkomma med lägst 20 poäng
Rosella har fått 38 p som treåring och ger 20 p
Rebella 3793 är ett diplomsto och ger 30 p
Hinderås Tully 4091 är ett diplomsto och ger 30 p
Elize meriter? ger 10 p?
Hillton meriter? ger 10 p?
Osir Is meriter? ger 10 p?
Jag får det till att Osa 3188 är kvalificerad för höjning till A (grattis!), och hon har inte heller långt kvar till ELIT, det fattas en avkomma med lägst 20 avkommepoäng.

så om någon av de lågpoängade avkommerna springer under 2.25 eller får 38p på premiering eller guld på utställning så blir hon elit? :)

#2 eller får 38p på premiering eller guld på utställning Vid lägst tre års ålder = svar ja!
Hur många poäng är det för godkänd hingst ? I storeglementet på Hästavelsförbundets hemsida var det bara svarta prickar.
Jag tror det är 50 p för gdk hingst, jag har nyss försökt räkna ut att Jullette borde kunna höjas till A, stämmer det?
Hennes avkomma e.icke gdk hingst räknas väl inte trots att hon gått under 2 min?
# 5 Nej, för som räknas skall vara av rikstamboksberättgad härstamning.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Hello…
Ang Hillton, han är premierad med 39p ger det inte mer än 10p? dom andra som tex Elize har ju inte varit visad?
Hiltons poäng finns här:
http://www.svehast.se/allm/avelsv05/05ruwe.htm
och även här

Men han måste vara minst 3 år när han visades för att det ska gälla, som jag förstått det. Så tyvärr gills inte hans 39p som 2½åring :(

Osir Is är visad som föl på utställning med 39p, med det gills inte heller då han var för ung.
aha…vad tråkigt.

Får man hålla reda på det här själv?
När sitt sto ska få höjd värdebokstav?
Behöver man ta med några papper till premieringen?

#11 Du skickar in alla papper i samband med anmälan.

#11 Du räknar själv ut när stoet är kvalificerad för höjning och anmäler henne då till avelsvärdering (sommarpremiering). Läs mer i artikel på SvRAFs hemsida, och i Storeglementet 2008 (sid 64-67).

Alltså för en annan som inte är insatt i den här djungeln av bokstäver men ändå tycker att det är kul med en "fin" avelsmärr. En undran som faktiskt inte framgår någonstans där jag läst; en avkomma, kan den tillgodoräkna fler än ett kriterie för att gagna moderns ev. höjning av värdebokstav? Vi har ett par märrar som ev. skulle vara berättigade till en högre bokstav men det är inte lätt att bena ut.

#14 Om jag inte är ute och cyklar så är det den högsta poängen per avkomma som räknas. Du kan alltså inte plussa ihop flera poäng på samma avkomma.

#5 Jullette 3814 har enligt Blå Basen följande poänggivande avkommor:
- Nätack Less - räknas inte, ej gdk pappa
- Jello Ess, travrekord 2.04,5 - 20 p
- Jagga Ess 583, gdk hingst - 50 p
- Julia Ess 4553, 38 p - 20 p
- Jaris Ess - 10 p?
- Jane Bond - 10 p?
- årsföl - 10 p?
Jag får det till att Jullette 3814 är färdig för höjning till A (grattis!), men räcker inte ännu till ELIT.
#14 Om du skriver vilka ston det gäller kan jag hjälpa dig med uträkning.

Om jag förstått rätt så kan jag visa Secret Sunrise 4614 för höjning till GI i sommar?
Visselingen ingen jätte höjning men lite ändå :D

#17 Alldeles rätt! Du kan ju passa på att fölmönstra fölis också på samma gång, om du vill.

#18 Det ska jag absolut göra! :D
Pernilla har du tid o.lust att kolla upp Rosita 2374, om det går att höja upp henne till Elit ? Är väldigt dåligt insatt i travet jag tror att hon har flera avkommor som gått på travet men jag vet inte tiderna.

#20 För Rosita 2374 hittar jag följande:
Rosanna 3492, AB 35 p, rekord 1.50,4a = 30 p
Rax, rekord 2.59,3 = 10 p
Orion, rekord 2.15,5 = 20 p
Agaton = 10 p?
Hector II = 10 p?
Roxette, 38 p = 20 p
Rocita = 10 p?
Henny = 10 p?
Rosita 2374 var A-premierad, men enligt vad jag hittat ovan räcker hon inte riktigt till ELIT. Du får leta mer meriter för avkommorna, någon ytterligare kanske är visad fast det inte syns i BB, eller har meriter från rid- eller körtävling? Det fattas en avkomma med lägst 30 avkommepoäng.
#21 Det gick snabbt, tackar för hjälpen. Lena

Var hittar man vad man har för avelsvärdebokstav på sitt sto? Nu har jag inget sto som är meriterat till A ännu men funderar på om det finns någonstans att läsa om dom tilldelats G, GI eller GII vid något tillfälle innan vi köpte dom och i såfall hur man får reda på detta?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#23 Hästägaren får med sig protokoll och rosett hem från premieringen, men de kanske blev kvar hos stoets förra ägare?
I stambokföringsbeviset och i stamboken står den avelsvärdebokstav stoet tilldelades vid stambokföringstillfället, och i stamböckerna förs höjningar in under "Förändringar och tillägg".

#24 Dom vi har premerat själva är det inga problem med, men några av våra ston har "vandrat", typ…..
Detta är väll vara en uppgift som borde finnas i BB?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

# 16 Jag tänkte i första hand på Regona… Skulle du vilja kolla på det skulle det vara jättesnällt.

#27 Ripadals Regona 3887 har ju haft sån gräslig otur med att många av hennes avkommor förolyckats.
- Lady Rubina 4055, 38 p, rekord 2.01,6 - 20 p
- Nikolaj - 10 p?
- Raskenstam, rekord 2.18,0a - 20 p
- Regina Rask - 10 p?
- Romans 4749, diplom, rekord 2.11,4 - 30 p
- Spader Dam - 10 p?
- Malajka - 10 p?
- årsföl - 10 p
Vad jag kan se räcker det till A-premiering för Regona (grattis!), men inte riktigt tillräckligt för ELIT ännu.

Tack, det var snabba ryck. Ja tyvär lever ju varken Nikolaj, Regina eller Raskenstam. Så med hennes otur är det väldigt bra jobbat med så få presterande avkommor. Nu blir nog Laila glad.
Om inget mer har tänkt hända så har hon ju ännu möjlighet till ELIT i framtiden. Annars är vi så nöjda ändå.

PernillaJ..Kan inte du extra kolla min Felicia 3423.
Exakt vilka papper är det man ska ha med sej till premieringen?

#30 Jag kan bara kolla och räkna på det som står i Blå Basen, så det kan finnas meriter utöver vad jag får fram. Men det här fick jag upp för Felicia 3423s avkommor:
- Bianka 4190, diplom - 30 p
- Cesar - 10 p?
- Enkor - 10 p?
- Beatricia 4694, diplom - 30 p
- Conelia - 10 p?
- årsföl - 10p?
Enligt det här (läs i Storeglementet, se länk i #1) fattas det en avkomma med lägst 20 avkommepoäng för att Felicia ska komma ifråga för A. Om t ex Conelia i år får lägst 38 poäng betyder det att Felicia blir klar för A.
Du behöver egentligen inte ha med dig något papper alls till premieringsplatsen, eftersom allt ska ha skickats in vid anmälan: kopia på stoets hästpass bifogas anmälningsblanketten, och på den skriver du föllista med meritförteckning (fast jag brukar släpa med mig stoets pärm med hästpass och dokument, i fall att det skulle uppstå någon fråga på plats).

Susanne Jansson,,vet du några flera meriter som kan kunna att räknas?

Ja jag håller alla tummar o tår..
När /var ska hon ställas ut?

#34 Jag vet faktiskt inte, har inte frågat, men de satsar på premiering med henne, det vet jag iaf, men de brukar ju vara lite senare på sommaren.