Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 1701 ggr
[Jessica90]
0

Lägger sig ner vid ridning

Provred ett russ idag som jag gillade jhätte mkt. Men i början la han sig ner och började rulla. Han gjorde så två gånger. Hur får man honom sluta med det? Jag försökte driva men det tog bara stopp. Men när jag hoppade upp igen var jag ännu mer bestämd och då gick det jätte bra. Han var jätte mysig att rida. Så jag bestämde mig för att ta honom på prov.

Men varför lägger han sig ner?

StuteriSolo
0

Det är ett sätt för ponnyn att testa om den får göra som den vill. Ponnyer är mycket läraktiga, och märker snabbt om ryttaren skrikande springer därifrån och den får gå tillbaka till stallet, eller om ryttaren ger den onda ögat, en smäll på rumpan och struntar i att den tänker rulla sig. Då ger ponnyn snabbt upp och sköter sitt jobb. En riskdoleponny jag red för 100 år sedan rullade sig alltid om ryttaren inte hade spö, hade man bara det i handen försökte han aldrig ens.

[Jessica90]
0

Okej, så det är nått han kommer sluta med bara jag är bestämd?

StuteriSolo
0

Det borde fungera på det viset:) Ponnyer testar gärna en ny ryttare, ju fler olika ryttare de haft desto mer testar de. Så det gäller att vara bestämd och konsekvent, så inser de att det är du som bestämmer.

rebeccajansson
0

Kan bara tipsa dig om att vara tuff tillbaka. Hade en russmärr som tvärstanna och rörde sig inte ur fläcken men efter ca 20 min gav hon sig.

Chirak-96
0

Låter som att han bara testar dig eftersom han gav sig så snart. Men kolla gärna sadel, rygg och bett, mun så det inte är så att han bara försöker säga att något är obehagligt. Då har du iaf gjort vad du kan. Är det inget fel där så är det bara bus! Flört Önskar dig lycka till med ditt russ.