Kastat eller inte?
Vad ska man tro om ett sto som betäcktes den 18 juni ifjol och inte har fölat än? I o f s gick hon kvar hos hingsten några veckor så hon kan ju ha blivit ombetäckt senare, men ändå! Hon ultraljudades efter ca 90 dagar och var konstaterat dräktig (jag har t o m bild på fostret).
Hon är inte särskilt tjock, bara normalt betesrund, vilket tyder på att hon är tom. Däremot har hon mjölk i juvret och hon brunstar inte trots att unghingsten har gått i hagen intill och uppvaktat henne. Annars är hon pigg och glad; har hon ett dött föl i magen borde hon väl vara jättesjuk?!
Någon som har erfarenhet av något liknande?

Om hon nu har kastat kan hon kanske vara skendräktig!?
Vänta och se, har hon mjölk i juvret så är det nästan säkert att det finns ett litet föl där. Ta en bild på henne bakifrån och från sidan så får vi se…..
Vi hade för många år sen ett skendräktigt sto som satt mjölk. Hon fungerade sen som "mjölkbar" åt fölen i hagen!!!! Veterinären sa att "hon hade aldrig sett på maken, så ska dom inte kunna göra" Men det struntade stoet i kan jag säga

Mitt russ Ella hade jag inte u-ljudat men jag trodde hela vintern att hon var dräktig för hon verkade så. När jag trodde hon skulle föla fick hon mjölk i juvret och låg ofta ner och var trött å jag började passa henne för snart fölar hon tänkte jag. Efter nån dag förstod jag ju att Ella inte var frisk, hon hade då fång och enl vet hade hon ev kastat under vintern och var skendräktig och inte ren i livmodern därav att det blev fång. Det var den vintern stormen Gudrun härjade här på västkusten och jag har hört att det var många hästar som kastade efter den stormen. (Om det nu berodde på den…)

vårat sto har haft mjölk i sina juver sen hon fölade för fyra år sedan men hon har brunstat och varit btäckt men kastat. Har kollat med vetrinären och det visade sig att hon har en cysta. Skulle behandla henne med antbiotika för att få bort den.

Nu har jag tagit nya bilder på mitt "dräktiga" sto. Hon borde vara rundare!
Hon verkar inte vara sjuk utan tvärtom jättepigg, springer i hagen, absolut ingen fånghäst.
Åringen gick visserligen och snuttade på henne om dagarna i hagen (skilda boxar om nätterna) till i månadsskiftet mars-april, men hon borde ha sinat nu.
Får väl avvakta litet till! Innan nästa betäckning får nog veterinären kolla upp henne.

Du har rätt, hon ser inte alls dräktig ut.

Ser tomt ut tyvärr 
I och för sig sjunker magen ett par dagar innan dom fölar, men det här ser faktiskt inte ens ut så…..tyvärr! I så fall är det ett litet litet föl…..

Ta ut en veterinär och känn på henne. Hade ett sto förra året som inte såg dräktigare ut än ditt. När hon gått 3v över tiden (jag var säker på datumet pga handbetäckning) och hon inte satt något juver bad jag veterinären känna. Hon konstaterades tom. Jag lånade efter 2v hem en hingst till henne. Dagen efter fölade hon ett friskt stoföl. Hon gick alltså 5v över tiden, satte inget juver och såg inte dräktig ut.
Men jag har även haft ett shettissto som ultraljudats på 90dygn. Visade alla tecken på fölning. Vid 3v över tiden rann mjölken men ingen fölunge. Hon sinade efter ca 2v.