Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4023 ggr
muskot
0

Flugtäcke

Är det någon som har tips på något flugtäcke som sitter bra, är bekvämt för hästen och som är hållbart??
Har ett russto som har fått bölder på kroppen för att hon är överkänslig mot insekter, hon kliar sig inte i varken man eller svans men har pratat med veterinär och hon sa att hon behöver ett flugtäcke för att bölderna ska försvinna!

Så jag vill gärna ha tips på något bra täcke, gör inget om det är något dyrare, det viktigaste är passformen!

PernillaJ
0

Tänk på att hålla isär begreppen, flugtäcke (eller insektstäcke) är gjort i nät och eksemtäcke är gjort i tätare syntettyg. Jag har aldrig använt något flugtäcke så de kan jag inte recensera, men jag inbillar mig att de inte är särskilt rivstarka. Nu skriver du att din häst inte kliar sig så det behöver ju inte vara ett problem för dig.

Eksemtäcke har jag använt, både Boett som är dyrast och billigare kopior. Boett har bäst passform och är slitstarkast tycker jag, men även billigare varianten funkar. Jag köpte ett från Hööks som var OK. Man kan få sätta sig vid symaskinen och göra justeringar av passformen, lägga nåt veck t ex, ibland, men inpassningen sker mest genom att man köper täcke i rätt storlek/rygglängd och sedan kortar eller länger benremmar och gjordar. Sedan är det bara att räkna med att eksemtäcket (oavsett fabrikat) måste tvättas och repareras ett antal ggr per sommar.

Men jag tycker det är värt allt jobb, eftersom eksemtäcket verkligen hjälper hästar med knottallergi.

muskot
0

#1 Jag vet, det är därför jag vill ha ett tunnt flugtäcke. Eftersom hon inte kliar sig alls eller visar någon tendens till det så behöver hon ju inget eksemtäcke! Det som behövs är ju ett täcke som täcker kroppen på henne så att inte insekterna kommer åt! :)
Men det viktigaste för mig är att det skyddar henne och sitter bra eftersom hon ska ha det på sig varje dag!

PernillaJ
0

#2 Vilka insekter är det du vill skydda emot? T ex bromsbett är nog svårt, de biter igenom det mesta. Min norska kompis berättade nyss om en typ av insektstäcken av nät fodrade med skumgummi, tanken är att när bromsarna biter når de inte in till huden! Det låter i och för sig bra, men stackars häst som ska vandra runt en varm dag inslagen i centimetertjock skumgummi…

Tusen
0

Om du bara behöver skydda mot insekter borde du kunna ta vilket tunt täcke som helst plus en flughuva. Tror inte det behövs något speciellt flugtäcke. Anvånd gärna något ylletäcke då det andas och suger ur svetten om det är varmt samt inte kyler om det skulle börja regna.

muskot
0

#3 De enda insekter vi har här är mygg! inga bromsar eller knott..

#4 Ok, för veterinären sa att jag skulle ha ett som täckte hela hästen så att inte myggen kommer åt någonstans, annars försvinner inte bölderna..

Charlotte-J
0

Kolla på: www.123minsida.se/ponnygreker

Där finns flugtäcke till ett bra pris.

Amor vincit omnia Kyss

ryttarn
0

Vi har provat flera olika flugtäcken och det enda som fungerar är Bucas Buzz Off täcke. Sitter bra och hindrar även små insekter att bitas. Det har även en bra magplatta som skyddar buken ordentligt. Passformen är väldigt bra och det sitter bra. Ett flugtäcke är aldrig rivstarkt men Bukas är ändå anständigt. I serien finns även flughuva av olika modeller. Detta är det enda flugtäcke jag varit med om som verkligen sitter uppe ordentligt längs halsen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

juliapettersson
0

Jag har haft flugtäcke till våran arab som med sin tunna hud blir väldigt angripen av mygg. Men jag är inte alls förtjust i dem, ett eksemtäcke skyddar himla mycket bättre. Så får man välja, rekomenderar jag att ta ett eksemtäcke, de kostar ändå ungefär lika mycket.

Ledin
0

http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H denna har en granne till sommarstugan på sitt russ den sitter bra varje ggång jag sett henne sen har hon även en flyghuva på sig.:)

ryttarn
0

#9 Har haft ett flugtäcke från börjes, aldrig mer säger jag! Helt värdelöst….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

muskot
0

Har beställt ett Bucas flugtäcke nu! =)

Teja-Bea
0

Tråden är låst och inga fler kommentarer kan göras.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer