Hö,ensilage eller hösilage?
Vad fodrar ni med? Hö, ensilage eller hösilage?
Varför har ni just valt att fodra me det ni fodrar med?

Våra hästar får hösilage i storbal under vintermånaderna, höst och vår blir det hö(när det är för varmt för ensilaget)
Det är av ren lathet vi fodrar med storbal:) Skämt åsido fungerar det utmärkt då våra ponnyer går på lösdrift. Det gäller bara att ha ett ganska lågt näringsvärde som passar de vuxna, övriga får kraftfoder om det behövs.

Hösilage i 40-kilos inplastade balar. Det är lagom för att en bal ska gå åt inom tre dygn. Jag valde det för jag har ingen hölada, hösilagebalarna går att förvara utomhus.

Våra hästar äter hö, egenodlat och skulltorkat. Ett härligt slit på sommaren när ca 50 ton ska in men vi vill inte ha dem på plastat foder så då jobbar vi hellre.
Vanligt hö, eftersom det det russ tål bäst…….hösilage går också, men det måste vara ganska torrt. Aldrig ensilage, hästars magar är inte gjort för sånt foder…..

egenproducerat skulltorkat hö. Mycket jobb, men det är värt det….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Fodrar med hö i småbal, ca 12 kg/bal. Köper hö från säker leverantör. Har möjlighet att förvara drygt tre ton hö så det blir inte så många leveranser per säsong.
Hösilage eller ensilage skulle jag inte våga ge mina ponnyer. Hingsten provade en vinter då han stod borta på betäckningsstation och mådde inte bra i magen då. Hö är i mina ögon det bästa stråfodret.
Mina ponnyer har även fri tillgång till fräsch halm, både i lösdrift och boxar.

Min häst äter hö. Han blev JÄTTE dålig av ensilage!! Inte kul alls.. Så de får bli hö och nu mår han bra igen =)

Egen producerat hö. Hösilage kommer inte på frågan, har sett hur botulism ser ut och att vaccinera tolv hästar blir en förmögenhet….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vanligt torrt hö
Våprat äter Hösilage på vintern och vanligt Hö på sommarn. :)
Hösilage på vintern våren sommar o höst vanligt hö.
Våra äter hösilage alternativt hö. Ena hästen har problem med luftrören och äter endast hösilage.

Bra hö. Inget inplastat här inte!
Jag ger mina hösilage därför att några av mina hostar av hö och de tycker också att det är väldigt smakligt. Det är dessutom lättare att få tag på. Ger dom hö när jag får garatis balar av pappa.
Vanligt hö
Vanligt hö!
Våra får hösilage. Iom de regniga höstarna och vintrarna så har höet blivit förstört, så det fungerar bättre med hösilage. Har aldrig märkt att de blivit dåliga i magen av det. Två av hästarna har känsliga luftrör och är då extra känsliga om höet bir minsta dåligt.