knott
Hejsan!
Är det någon som vet ett bra medel mot knott och som fungerar.

ja som "läkemedel" mot knottallergi kan jag rekomendera horsol har funkat bra på vårat knottallergiska russ

Sedan vill jag starkt rekomendera Bukas "flugtäcke" Vi har använt det i år och, peppar peppar, TT tycks vara helt symtomfri. Precis som #1 skriver så har vi även använt Horsol. Nackdelen med det är att det har 96 timmars karens, så det gäller att räkna….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Om man har en häst som är allergisk mot svidknott är det viktigt att förebygga genom att skydda mot knottbett. Eksemtäcke är jättebra, installning (knott trivs inte inomhus) gryning och skymning när knotten svärmar likaså. Välj en hage på öppen mark där det fläktar, knott är dåliga flygare. Undvik slydungar och vattenhål.
Ett insektsmedel som jag tycker är effektivt är Absorbine UltraShield.

Jag använder Switch Pour-on, det hjälper. Vi har stor knottinvasion här i södra Närke.
Vart köper man de? Bukas flugmedel??? Och Absorbine UltraShield???? Och horsol ??? Jag har ingen aning! Vill gärna prova…. 

#5 Horsol finns i Apotekets sortiment, Absorbine UltraShield finns i välsorterade hästsportbutiker (t ex hos Aubiose i Borlänge). Bucas gör täcken av olika slag, men jag tror inte de gör flugmedel?
TACK….. Då vet jag vart jag ska handla!

När vi bodde i ett veritabelt insektshelvete i Norrbottens inland för många år sedan använde vi ett medel som vi lärde oss av våra gamle nybyggaregrannar. De blandade trätjära och matolja och målade det på djuren med pensel. Där fanns knott, mygg, bromsar etc i så stora mängder att djuren blev helt vanvettiga och vi använde det båda på nordsvenskan, getterna och hundarna. Det gav dem i alla fall någon lindring. Jag har nu försökt med en lite lyxigare variant av detta på mina betesgående russ och jag tycker det fungerar lika bra som andra insektsmedel (fast kanske inte så lämpligt om man skall ha dem på utställning
).
Ren "hemgjord" trätjära funkar till allt! Vi har sån tur här på Gotland att det bränns tjära i nästan varje socken!