Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 1617 ggr
Tittut
0

Årets första rabarberpaj

Jag sitter här i solen och spanar in mina små rabarber som kommer upp med en rasande fart ur rabatten. Funderar på att gå lös på dem, och göra årets första rabarberpaj.

Är det någon som hunnit med att avsmaka årets rabarberskörd?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
0

Har inga men det låter väldans gott med paj……Cool

MagganS-B
0

Mina rabarber är ca. 15 cm. men har inte hunnit kolla hur dom smakar ännu…..skall ha kärringmöte (!) nästa vecka, då skall dom få gotländsk grönsparris och rabarberpaj efteråt!

[Croneld]
0

Smaskigt, dottern har drivit dem lite extra i år med en hink över, i ett par veckor. Så snart så…kanske vi tar några och fixar en paj.

Har ni något extra bra recept?

Pernille-G
0

Mina ser jättefina ut så det blir rabarberpaj i helgen.

garrilina
0

I Hälsingland så har rabarberna bara kommit upp ur jorden så det dröjer ett tag till rabarberpaj här. Men det längtar vi till och avundas er som snart kan äta.

thilda-
0

Inga rabarber här inte :(

Rolla
0

Vi åt rabarberpaj i förrgår. Det var jättegott. Rabarberna växer längs med flygelväggen på södra sidan, där är det ganska varmt och soligt så de brukar vara ganska tidiga.

MagganS-B
0

Sen är vi ju väldigt tidiga här på Gotland också…..Oskyldig

CarolaG
0

Det är gott med rabarberpaj.. Synd att mina är tämligen snötäckta ännu… Glad

Jenni-Bess
0

Jag har gått och spanat på mina,,så i helgen blir det nog paj. Mmm,det är såå gott. Glad

Wruss
0

Har tyvärr inga rabarber i denna trädgård Gråter…. men tur är väl det då dessa delikatesser tycks orsaka njursten hos mig. Har hänt mer än en gång! Jag brukar ta lite ändå, men helst inte av de där allra första späda. De tycks innehålla mer syra.

Tittut
0

Pajen i ugnen!

[Croneld]
0

# 11 Det finns syrafria (jag tror det är oxalsyra) i handeln att köpa just för de som älskar rabarber och har barn. För de är mer onyttiga för dem, har jag läst!?

MagganS-B
0

# 11 + # 13 Det är oxalsyra, det är därför aluminiumkastruller blir helt rena inuti om man råkar använda en sån till rabarber (vilket man inte skall göra, för det är inte nyttigt….). Förstår att du får njursten (ajajajaj!) av det Wruss, för det är jättestarkt, man skall inte äta det varje dag i alla fall!

Smaska på ni, jag väntar några dagar!

hjollan
0

Vi har ättit paj i en hel vecka Glad

Paulina började tjata så fort de stack ur jorden så här har det mumsats länge. Skrattande

Men så bor vi lite mer söder ut nu för tiden…

Paj och glas eller vanilj sås… mmmmmm

Mamma på dotterns inlogg.

StuteriSolo
0

Mina rabarber är under en snöhög som idag är bara ca. 2 m hög, den minskar i rasande fart. Det lär nog dröja ett tag innan det blir paj av dem:D

Blokaruss
0

Kul att höra vilket långt land vi lever i! Rabarber eller 2 m snödriva… Mina ser goda ut och det går nog att ta en första skörd. Ska nog prova på det i helgen i varje fall.

savrarpstuteri
0

Oj vad sugen jag blir när jag hör rabarberpaj!!!
Det o blåbärspaj - hembakat skall det vara - är nåt av det mest lockande i efterrättsväg jag kan tänka mejGlad!

Jag ilade iväg till min receptlåda o skall här dela med mej av ett rabarberglassrecept som är suveränt gott. Dessutom lättgjort.
Jag fick det för många år sen av min bästa väninna som tyvärr hade alltför brått att lämna jordelivet o sina 5 barn o oss vänner………..glassen är ett av mina många minnen från svunnen tid.

Lycka till o hoppas det smakar!!!

Rabarberglass
200 gram rabarber i tunna skivor kokas tillsammans med 2matskedar röd saft o 1dl socker. Kokas till det mosar sej. Ställ i vattenbad o låt svalna.
Vispa 3dl grädde hårt o rör i 2äggulor. Rör ner de kalla rabarberna. Häll upp i en skål o ställ i frysen minst 3 timmar.
Garnera med riven vit blockchoklad vid serveringen.

Tips är att man tar en form som inte är för hög för då smälter glassen så där härligt lagom när den kommer ur frysen. Mmmmmm……….

PernillaJ
0

#18 Wow, det låter supergott, jag börjar nästan dregla över tangentbordet! Jag ska skicka en tanke uppåt när jag så småningom provar receptet.

Tittut
0

Spännande… >Det låter verkligen udda men gott!

Teja-Bea
0

I helgen blir det vårmiddag med familjen!

Förrätt: Nässelsoppa

Varmrätt: Lammstek

Efterrätt: Rabarberpaj

MUMS!!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

GAJarhult
0

Sitter just och väntar på att rabarber pajen ska bli färdig i ugnen…..

[Croneld]
0

# 18 Oj vad smarrigt, det måste jag prova!

StuteriSolo
0

Jag har hittat min rabarber!! Snöhögen var strax bredvid, så den har börjat komma upp!!!!!!

[Croneld]
0

# 24 Men grattis då! Snart kan du också smaska på en härlig paj!

MagganS-B
0

# 21 Ni får väl importera lite kajpar så Totte kan få det i stället för nässelsoppa…..

StuteriSolo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se här! Och jag upptäckte att även oreganon har kommit upp, det är helt grönt i botten på de vissnade fjolårstjälkarna

Mille
0

#18 Då kan du ju göra den nu då när du har fått ett bidrag. Tror jag ska prova själv med…

Chirak-96
0

Har just bakat min för året första rabarber/äpple kaka. Blir vaniljvisp till. MMMMMMMMMMMMMMMM

Tittut
0

Börjar bli dags för nästa. Fast denna gång blir det nog en annan rabarberkaka med bittermandel… och vaniljvisp!

Russtoka
0

Och vi har nu också avnjutit årets rabarberpaj. Gott!

PernillaJ
0

Jag experimenterade med rabarberpaj häromdagen, vanlig smulpaj, där jag minskade något på mängden rabarber och socker och blandade i halverade färska jordgubbar. Det blev kalasgott! Jordgubbarna mildrade syrligheten från rabarbern så det blev en mjukare och naturligt söt smak, men ändå inte sliskigt. Går antagligen lika bra med hallon istf jordgubbar… Smaskens med vaniljglass till!

RC71
0

#32 Hallon fungerar utmärkt! Glad