Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 5268 ggr
Lisa-trollet
0

Visningsbett

Kan man ha visningsbett ( sånt med hästskor på sidorna) på ston på utställning eller ser de dumt ut?

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, det är ett hingstbett - passar inte till ston.

entill
0

Håller med Pernilla, hingstbett passar på hingstar. Däremot är det bra med ett litet rakt bett men utan hästskor som ringar. Ett rakt bett ligger snällare i munnen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

PernillaJ
0

Det här är ett rakt visningsbett i nån sorts svart syntet med små bettringar; används vanligen på ston, men ibland oxå på hingstar…

PernillaJ
0

Det är inte obligatoriskt att visa sto (eller valack) betslad, har du ett snällt och väluppfostrat sto kan du även välja att visa i grimma…

PernillaJ
0

På litet piggare djur kan man även använda en visningsgrimma med kedja under nosen…

SigneK
0

#4 Verkligen? Jag hade läst nånstans att 2 års och äldre alltid ska visas betslad…men vad bra om man får visa i grimma, jag tyckre det var så dumt att de MÅSTE ha bett.

PernillaJ
0

#6 Tvååriga och äldre hingstar måste alltid visas i träns. Ston och valacker av alla åldrar samt ettåriga hingstar är det valfri mun-dering på, med eller utan bett…

JuliaS
0

#7 Även om det är tillåtet att välja vad man vill ha, är det så att man i regel tycker att det ser bättre ut med träns? Jag skulle själv föredra att visa vissa av mina russ i utställningsgrimma istället men har valt bort det då jag trodde det var brukligt att ha träns på vuxna ston. Fick en negativ komentar då jag vid ett tillfälle hade kedjegrimmskaft till tränset istället för tyglar. Finns det etikettregler eller någon viss tradition som man kan följa när det gäller sådana saker?

PernillaJ
0

#8 Det finns massor av olika åsikter i ämnet. Prova dig fram till vad du tycker din häst klär bäst i, och kör med det!

Jag undviker följande på mina hästar…

• öppet huvudlag (använder nosrem alternativt nosgrimma av engelsk typ, tycker huvudet ser nättare ut om man bryter noslinjen) 
  • låga nosgrimmor, typ remont, eller aachengrimma med "snokrem", eller pullargrimma
  • blandar inte gul- och vitmetall, t ex mässingsspännen på huvudlaget till silverfärgat bett
  • grimma eller huvudlag i stark eller kontrasterande färg (vill ha enkelt diskret huvudlag i färg så nära hästens hårrem som möjligt)
  • bling-bling eller pråliga pannband, färgade sidenband i manen, glitterspray i hårremmen, etc (less is more)

Men det finns många som tycker det är höjden av elegans med ett öppet visningshuvudlag i vitt läder, etc etc. På det stora hela ska det givetvis inte spela någon som helst roll - det är inte utrustningen som bedöms!

entill
0

Pernilla, på det här området har vi i alla fall samma uppfattning!Skrattande. Nosgrimman har även en annan funktion än att dela av nosryggen, den håller bettet på plats.

Jag tycker också att man skall försöka välja små bettringar och undvika bettplattor.

www.vikingponnycenter.se

ryttarn
0

#9, #10 Själv gillar jag öppna träns, dvs utan nosrem. Detta då russets huvud är så vackert i sig och deffenitivt inte behöver en bruten noslinje. I övrigt håller jag med….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

pillidill
0

#10 men med hästar som har stort kan det vara bra med en nosrem för då blir inte huvudet så långt.  (tips)

Tyfon
0

jag tycker det e korkat att hingstar måste visas med bett

entill
0

Att man inte behöver ha träns till ston på utställning, är nog en sanning med modifikation. Det beror på vad arrangören har för regler. På ELMIA nu till helgen t.ex. måste alla hästar över 1 år ha träns. Så kolla innan ni åker till utställning.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

#13 ???????

Asagard
0

#13 Förstår inte riktigt ditt resonemang. Kan du utveckla det lite?!

Min hingst jag hade en gång i tiden tog man inte ut frivilligt ur hagen ens utan träns, för då åkte man på backen efter honom. Han var världens goaste hingst, men fick han för sig något, då hade man inte något att säga till om. Och han "visste" att utan metallbiten i munnen, så hade han övertaget.

Exemplet ovan är väl extremt, MEN detta med bett på utställning handlar inte om något annat än att det är en säkerhetsåtgärd. Man har inte en chans mot en hingst i grimma om han får för sig att sticka, men de flesta hästar hejdar sig lite när de känner trycket i munnen och det finns det en större möjlighet att få stopp på hästen om den är tränsad om något oväntat inträffar.

Samma sak som att person som hanterar hingst på utställningar, mm oftast måste vara över 16 år gammal. Det är också en säkerhetsåtgärd. Ingenting garanterar att denna 16-åring kan hålla hingsten om något händer, men chanserna är större än om det är en 10-åring som håller.

Kajsa-B
0

Ett tips -  var inne på shetlandsponny.ifokus och läste att några hade erfarenhet av ett bett som helt sonika gått av! Kan bli lite väl spännande i visningsringen kanske. Jag vill minnas att det handlade om ett syntetiskt visningsbett.

PernillaJ
0

#14 Ja, man bör kolla vad som står i reglerna. I GR nr 2/2007, sidan 14, står Allmänna bestämmelser för SvRAFs (och dess lokalföreningars) utställningar. Punkt 7: Föl skall ledas i grimma, eller vara kopplat vid stoets högra sida. Hingstar två år och äldre skall visas i huvudlag med bett. Minimiålder för att visa hingst är 16 år.

Tränstvång på Elmia har jag inte stött på tidigare, är det ny regel för i år? WelshRiks anordnades på Elmia Häst 12/8 2006, där visades många unghästar, ston och valacker, i traditionell repgrimma (bild på BIS-vinnaren, cob-stoet Navestock Duchess). Dessutom hölls specialraspremieringar, bl a för appaloosa, där många hästar visades i flashiga lädergrimmor med försilvrade beslag (även hingstar) enligt amerikansk halter-tradition. Förbjudet i år alltså?

Hursomhelst, vi får se i helgen - ser verkligen fram emot två härliga dagar fullspäckade med vackra hästar! Skrattande

entill
0

Vet bara att det stod så i utskicket tillsammans med katalogen.

www.vikingponnycenter.se

PernillaJ
0

Putt

RC71
0

#13 Är du medveten om att man som hingstägare har strikt ansvar ?  Att ha bett på sin hingst och i övrigt så säker utrustning som möjligt är väl då en självklarhet?

[Tjiwi]
0

#1#???????Hingstbett???? FörvånadJag har använt hästsko bett både till hingst, sto och valack. Det första köpte jag på åttiotalet och har ALDRIG förrän nu(!!) hört att det kallas för hingstbett, är jag dum eller?? Jag tycker det är ett UTSTÄLLNINGSbett, varför skulle endast hingstar passa i det. I alla fall så är det aldrig någon som påpekat det för mig, jag kommer att fortsätta ha det på mina i alla fall.Glad

På bilden, stoet Wilda med hästskobett.

GAJarhult
0

#22# OT Jag är med på bild… Det är jag som tar kort i bakgrunden….

Cara-Mia
0

#22 Tänkte på dig och dina hästar när jag läste att detta är ett hingstbett. Jag tycker att det kan användas på alla oavsett sto, hingst eller valack. Jag visar unghästar i grimma men de vuxna har bett. Det känns som man har mer kontroll. Wirka visas vissligen i visningsgrimma utan bett, men den var sådan.

PernillaJ
0

#22 Jag vill inte vara nån stilpolis Ia, som jag skrev i #9: "prova dig fram till vad du tycker din häst klär bäst i, och kör med det!"

Hästskobettet kommer från Storbritannien, och där skulle det höjas på ögonbrynen om någon ställde ut ett sto i det. Jag är nog miljöskadad av umgänge i welshkretsar, och skulle inte kunna tänka mig att visa annat än en avelshingst i hästskobett.

RC71
0

#25 Hästskobett används både på ston och hingstar på Irland.(Connemaror)

Själv föredrar jag det endast till hingstarna.

[Tjiwi]
0

#25# Nej Pernilla, det tror jag inte om dig heller. Jag blev bara så jätte förvånad att jag ALDRIG under alla dessa år jag ställt ut har hört att det är ett hingstbett. Jag tycker att någon kanske kunde nämnt det för mig eller nåt. När jag sett annonser om detta bett så har det bara stått utställningsbett men syftet var kanske att ha det till hingstar.

Nu kommer jag nog bara tänka på det när jag tittar på mina fina bett, vill ju gärna fortsätta använda dom till vackra Wilda men det kanske inte är brukligt då??Gråter

Tittut
0

# 27 Klart du kan använda det om du vill!

Hälsar hon som är fullständigt utan stil och blandar mässing med vitmetall hej vilt, utan att skämmas ett dugg! Putsar träns är jag också dålig på…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

RC71
0

#28 Men fy på dej! Förvånad

Tittut
0

# 29 helt stillös, jag vet! Badar hästar på 13 minuter också!

[Tjiwi]
0

#30 Det var snabbt, badet tar längre tid för mig, kanske är det för att jag blöter ner mig lika mycket som hästarna….vet inte vad jag gör men jag har förmågan att bli döö blööt….

Kurtson
0

#30 men så är det väl dina uppfödningar som ligger ner och sover istället för att gå in i transportern på utställningarnaCool

Vill minnas att jag på en utställning fick hjälpa frugan att "lyfta" in 2 russin in ett släp då de hellre ville ligga i gräset och sova. Någon fågel viskade att det var dina uppfödningar……..

RC71
0

#32 Sådan matte , sådant russ Fot i munnnenCool

Russtoka
1

Det var intressant det här. konstigt att jag missat den här tråden.

Det ni tar upp (både ifjol och nu) är det här med uppvisningsbettet, men även mässing kontra vitmetall samt öppna träns eller med nosgrimma.

Allt handlar bara om traditioner från olika länder, egentligen finns det inga vetenskapliga regler. Traditionerna på uppvisningsträns kommer i huvudsak ifrån Storbritannien, och det vet väl de flesta hur konservativa de är…

Hingstbettet / hästskobettet är en gammal tradition från de brittiska öarna där hästskon som prydnad symboliserar virilitet och stor förärvare. Därav att en del skulle höja på ögonbrynen om man såg ett sånt bett på ett sto. Likadant rosetterna uppe vid pannbandet: hästhuvudet för hingstarna, ros eller slät för stona.

Sen mässing och vitmetall: Mässingspännen av en sort på ett träns är en självklarhet, däremot är det helt OK att ha ett bett i vitmetall. Man måste alltså inte ha även bettet i mässing. Enligt britterna SKA bettet vara i vitmetall,förutom hästskobettet. Jag försökte nämligen för 10 år sen att få köpa in mässingsbett med små ringar och lite tunnare som passar ponnymunnar. Det var lögn att få den engelska tillverkaren att förstå vad jag menade. Han hävdade bestämt att ingen använde nåt annat än vitmetallsbett till träns med mässingsspännen. Jag fick till slut dem att tillverka vitmetallbett med mässingsringar.

Vitt läder då? Tradition, tradition. Först började man på ardenner, så de som tyckte om det satte väl det på sina finaste russ och shetlandsponnyer också och så blev det vedertaget. Men det är ett litet knep också… Vitt på svart vet man att det gärna får ögonen att omedvetet följa det vita mer än det svarta. Så om man har en svart häst med mindre exteriöra störningar ger man domaren mer att jobba på… Vitt läder på en fux med vita tecken och ljus, nästan vit man kan däremot matcha riktigt snyggt.

Nosgrimma eller inte. Även där - tradition, ofta rasvis. Nosgrimman kan få en kosmetisk effekt på huvudet. Men som sagts ovan är russhuvudet så vackert som det är så det gör sig mycket bra i öppet träns. Själv har jag valt att följa den svenska traditionen att visa i öppet träns. Däremot kan jag tänka mig att vissa hästar som slänger mycket med huvudet kan behöva en nosgrimma för att inte tränset ska glida genom munnen. Fast det är ju bättre att träna den hästen mer socialt…

Kedjor är också populärt, har själv använt det i många år men har ändrat uppfattning. Min häst stördes mer än förbättrades i visningen med kedjan, det var Börje J som visade mig det, sen dess använder jag vanliga tyglar. Ston ska inte behöva visas med kedja, den är såpass skarp att det för det mesta är onödigt. Den är bra att ta till om en hingst är för jobbig att hålla om han drar hårt medan man tränar honom att bli mer lyhörd.

Om sunt förnuft och god smak får råda så blir oftast bra. Det viktigaste är dock att det ser prydligt ut, är väl tillpassat och har en säker och praktisk funktion.

Det blev långt det här… Av yrkesskada kunde jag inte låta bli att lägga mig i. Jag har ju jobbat en hel del med just uppvisningsträns.

Tittut
0

# 34 Intressant med lite bakgrundsfakta, det tyckte tom jag som är helt ointresserad av sådant!

# 32 Var det inte ett russ som inte ville bli lastat? Den andra gick väl in, eller var de ovilliga båda. Den som vägrade var min, och det är jag stolt över. Skrattande 

Hjördis är en dam som vet hur man väcker publicitet. All publicitet är bra publicitet, sýns man inte, finns man inte, det är hennes ledord! Flört

PernillaJ
0

#34 Tack för informativt inlägg! Jag visste inte att britterna är så liberala att de accepterar silverfärgade bett till huvudlag med mässingsbeslag - där ser man.

Kan du inte utöka den här texten litegrann till en artikel, den skulle göra sig perfekt i Gotlandsrusset inför årets utställnings- och premieringssäsong! Jag bidrar gärna med foton, om det skulle behövas.

Russtoka
0

#36 Ja, det skulle väl kunna tänkas. Du får berätta hur mycket du vill ha med i en artikel. Jag kan behöva återstudera lite också i mina gamla böcker för att fakta ska bli riktiga. Det finns en hel del bilder i mitt arkiv på träns och tillbehör, med och utan hästar på bilderna.

Det är inte så lätt att få tag i mässingsbett i England som skulle kunna tro…

PernillaJ
1

Nu när Solveigs utökade text om Visningsutrustning står att läsa i Gotlandsrusset nr 2/2008 (sid 28-30); vad tyckte ni om artikeln?

Jag är kanske partisk men jag tyckte texten var riktigt bra, däremot hade illustrationerna kunnat vara fler, större och tydligare (inte Solveigs fel!).

Visst är det skoj att en tråd här på GRIF inspirerade till en artikel - som för övrigt också efter litet omarbetning publicerades i Welshponny-Nytt!