Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: utställningar
Läst 1914 ggr
Tittut
0

Intresse för drop-in-utställning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Roslagens Rid- och Körklubb har gjort en kul grej under året. De har arrangerat drop-in-utställningar på sina ponnytävlingar vid två tillfällen. Ena gången när det var hoppning och andra gången vid dressyrtävlingar.

Utställningarna var godkända av Svenska Hästavelsförbundet och således även avelsvärdesgrundande, dvs resultaten räknas som officiella och kan tillgodoräknas ponnyn själv och dess föräldrar.

Jag funderar om det skulle kunna gå att göra detsamma på travet?

Att en godkänd russ- och shetlandsdomare finns på plats under en ponnytravtävling och dömer de ponnyer som anmäls under dagen, när det passar mellan loppen eller innan.

Tror ni att det skulle funka och vara intressant? Det är i alla fall ett sätt att sporten och aveln närmar sig varandra.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Asagard
0

Bra idé, men är inte många "travmänniskor" skeptiska till utställningar och får de "dåliga" poäng lär de väl inte komma åter?

Jossa
0

Håller med! Jag skulle lugnt komma med de jag tävlar med ^^ Även om jag åker på en massa andra :) Men jag tycker också att det är ganska viktigt då domaren måste förstå det lite lättare att många russ är i tävlingsform och kanske inte har super mycket mage. Men, det är många russ som har stor mage ändå trots att de är vältränade.

Asagard
0

Kanske försöka välja en domare som själv är insatt i travet och kanske tom håller på själv?

StuteriQveiar
0

Jag tror att det kan vara en intressant idé att fånga upp de individer som finns på travbanorna. Här kan de då både titta på när andra visar sina hästar, och på så sätt se att det inte är något skrämmande som är "jättesvårt" eller att det är speciella människor som finns där. Jag tror att många skulle uppskatta möjligheten att få sin häst bedömd objektivt av rasdomare.

Jag kan lyssna med Gävle Ponnytravklubb där jag sitter med i styrelsen, om det kan vara intressant.

Angel
0

Det låter som en kul ide! Då har man dessutom något mer att titta på under segtiden mellan lopp.. Cool

Jossa
0

Men, jag tror då också att man inte ska vara för kräsen till en början på vad den personen som visar hästarna ska ha på sig. Då tror jag många tappar intresset för utställningen om det blir för mycket hårda krav. De hinner inte byta kläder, kanske åker själva, ska ut och värma innan lopp. Med mera. Samt så ska man tänka på att det är en tävlingsplats och att det oftast spelar lite mera nerver där än på en "vanlig" utställningsplats.
Och då tänker jag på Imma…

StuteriQveiar
0

Ja, det är väl största nackdelen, att hästarna är för taggade, och inte kan skritta eller trava ordentligt pga adrenalinpåslag.

[Croneld]
0

Värt och pröva tycker jag. Jag skulle passa på att visa om jag hade någon startade.

Jossa
0

Men bara så att domaren förstår det, att det är en tävlingsplats. Vilken domare det än är.

Universum
0

på tal om segtiden mellan lopp den förekommer sällan på ponnytravet för där går lopperna direkt efter varann sedan brukar det vara en paus på 30min för värmning på banan

Tittut
0

Men alla startar väl inte i alla lopp?

MagganS-B
0

Det är kanske svårt att ha utställnin samtidigt med travet, men varför inte i en paus, eller efteråt? Verkar bra tycker jag….men som sagt, inga "ridhästdomare" tack!

Tittut
0

Meningen var att det är drop-in-utstälning, Dvs domaren finns där under x antal timmar. Sedan får hästarna komma fram när det passar för bedömning. Jag var nog lite otydlig.

Tyfon
0

jag fattar inte varför alla tycker att ponnyerna ska vara så tjocka! jag fick höra en sak om ridhästar som jag faktikst tror är sant att i regel väger dom flesta ridhästar 50 kg för mkt men om man säger så till ridfolk säger dom att det är muskler!?

entill
0

#14. Det där är nog en sanning med modifikation. En tävlingshäst, oavsett gren, mår inte bra av att ara för tjock. Det sliter lika mycket på en hopphäst som på en travare om den är för fet. Däremot har de väl inte så mycket att vinna på att vara magra heller, det måste ju finnas någonting att bygga muskler av.

Idèn med drop in utställning tror jag mycket på. Det kan kanske bli lite jäktigt på vissa banor, där man inte har paus, utan har värmningar mellan loppen. Det stämmer att hästarna inte går ut i alla lopp, men många kuskar har flera hästar, och har därför inte så mycket tid över mellan värmningar, utselningar och lopp. Ett alternativ kunde ju vara att ha drop in på en träningstävling. Då är det betydligt lugnare.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
0

Allt är möjligt. Det gäller bara att meddela SH så att det blir rätt status. Annars är det ganska bortkastat.

kristina-axtorp
0

SvRaf har ju snart avelskonferens i Emmaboda, 27-28 oktober. Kom dit och framför era idéer och åsikter: Trevligt vore om ni som håller på med ponnytrav i kombination med avel, liten eller stor, kommer dit! Jag ser gärna att "nya uppfödare" såväl "gamla uppfödare" kommer, ¨så att vi precis om Liselotte skriver- kan närma oss varandra! Dessutom kan jag berätta att priset för övernattning kommer bli subventionerat. :-) Snart kommer mer info kring avelskonferensen, även här på forumet!

MagganS-B
0

#13 Nu föll 10-öringen ner…..Skrattande

Jag tror det skulle vara jättebra!

ryttarn
0

Tror mycket på denna idé. Jag tror det är viktigt att utställningsringen blir avdramatiserad…..

Tyckte Kurt Larson påpekade något mycket viktigt på Guldruss då han poängterade vikten av goda rörelser och hållbar extreiör för att få fram nya snabba och hållbara tävlingsrus….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Croneld]
0

Se på Mälarruss som hade Allroundmästerskap med flera moment inblandade. Med både kör och ridgrenar samt en exteriörbedömning. Då fungerade det bra, eller vad tyckte ni som var med som arrangörer?

Mixie
0

Jag tycker det är en KANONBRA idé :) perfekt att kombinera utsällning med travet :)

//Mickan

Jenniferohlson
0

Bra Idé, det skulle vara superkul!:)

thilda-
0

De skulle ha vart kul med Drop in utställning på trav.. men min ponny blir så jävla taggad :( och bara travar i sidled för de mesta

PernillaJ
0

#23 Ta en titt i skrivreglerna för den här sajten; du bröt just mot nr 5. Och nej, du är inte ensam om det - men det gör inte saken bättre.

Tittut
0

Väcker liv i den här gamla tråden.

Ni som har en fot med i travet. Kan det vara något för i år?

Teja-Bea
0

Jag tror på idén. Att möjligheten finns med drop in!

Jag tror det kan vara ett bra sätt att "sporterna" närmar sig varandra och att få in flera travmänniskor i utställningringen!

Det finns faktiskt flera ponnytravare med bra exteriör som dock aldrig visats, Speciellt Valacker!!

Min elittravare, vallack, Valter fick ju faktiskt 39p!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tittut
0

Kan det vara ngt för EPS?

[Tjiwi]
0

Tycker det låter jättebra.

crazycattiz
0

Inte för att vi kör drop in utställning men när Umåker stall 10B kör dubbeltrav för ponnysar 22-24 augusti anordnar Nordruss och shetland nord utställning på umåker lördagen den 23 augusti..

På så sätt är ponnysarna inte lika uppe i varv som om man skulle köra det samma dag som travet men de finns ändå på plats och behöver inte åka enkomt för utställningen :)

Tusen
0

Vore jätteroligt. Kanske folk som aldrig varit på utställning visar sin ponny och får blodad tand. Ofta är man upptagen varje helg med allt möjligt "hästeri". Att ta två flugor i en smäll vore väl toppen.

Att vissa har många ponnysar till start hindrar väl inte att andra kan visa sina och ev hjälpa dem med många ponnysar att vissa dessa också. Drop-In har ju just den effekten att man kan komma när man har tid. Har man inte tid på hela dagen behöver man heller inet ställa ut. Ingen har missat något utan många vinner istället på dubbla saker samma dag.

Allroundmästerskapen kommer väl tyvärr inte att bli av i år igen då EPS lyckats lägga sitt dubbeltrav just den helgen Allroundmästerskapen brukar gå av stapeln. Synd!

entill
0

#30. Vad är det du säger? När har EPS lagt sitt dubbeltrav?

www.vikingponnycenter.se

Tusen
0

27 och 29 juni tänker de ha dubbeltrav. Är det inte den helgen som det brukar vara Allroundmästerskap på?

Här är länken till 2008 års tävlingskalender: http://www.sptf.nu/info/tvldagar08.xls

EPS tävlingsdagar ligger på följande datum: 20/4 ; 18/5 ; 27/6 och 29/6 samt 12/10.

entill
0

Tack för den upplysningen! Nu blir planeringen enklare. Tror Jajja slutar ett av sina läger den 27 juni.

www.vikingponnycenter.se

smurfina
0

Skulle det då bara gälla de som kommit för att starta? Eller får man komma och visa en 1-åring också? Antar att det bara är de startande som gäller, annars blir det väl kaos, men några "blankplatser" för övriga kanske skulle få fler att vakna till eftersom många har en poony de tävlar med och yngre under "uppträning" Bara en tanke så här ifrån sidan om.

Kurtson
0

Hallå där! Tom jag som inte har med hästarna att göra i familjen vet att det inte är Roslagens Rid o körklubb som arrangerade drop in utställningarna. Det är faktistkt RPAF som kom på iden och genomförde den på RRKKs tävlingarRäcka ut tungan // Herrn i huset.

ryttarn
0

#29 Jättekul idé, tråkigt att det är så sent. Skolorna börjar i den vevan och att köra drygt 70 mil i en stöt på sönfdagnatten är inte att tänka på. Hadde annars tänkt att komma upp med tre ponnysar när jag först hörrde om det(innan datum var satt)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

crazycattiz
0

äsch, ta ledigt på måndagen oxå ;)

Tittut
0

# 35 Visst är det så. Sorry att jag for med osanning!

entill
0

Nu är det på gång. Mälar-Russ planerar en Drop in utställning 28 juni. Det är alltså på EPS dubbeltrav. Återkommer när alla bitar fallit på plats.

www.vikingponnycenter.se

AlohaBaby
0

Det står på mälar russ hemsida att utställningen är öppen för alla ponnyraser, så jag som inte ngt eget russ kan få åka med ett par ponnyer av annan ras? Skulle vara jättekul isåfall! :)

Tittut
0

# 40 Det går bra, men ni får rosetter och plaketter med russlogga! Skrattande

VeronicaP
0

Helt ärligt så hade inte jag orkat visa också samtidigt som jag kör trav (eller dottern gör det) .

Men så visar jag ju iof våra hästar ändå på utställning för jag tycker en bra häst är både snygg och användbar ;-)

Tittut
0

# 42 Nu är det trav på fredag och söndag och möjlighet att visa på lördagen, så det krockar inte.

Hoppas att det kommer fram lite ponnyer. Det blir första gången det arrangeras i samband med trav (tror jag), så det är premiär på det viset.

VeronicaP
0

#42 Ja det är bättre , jag tycker det är så svårt att göra både och på samma dag (jag vill ju visa upp dem i bästa skick), för jag vill ju att både de och jag ska tex kunna koncentrera oss på en sak i taget *ler*

RC71
0

#41 Ja,någon russrosett har jag ju inte…Kanske skulle åka för det då Skrattande

Tittut
0

# 45 Du är välkommen!

RC71
0

#46 Tävlar ponnyerna mot varandra i slutet eller hur fungerar det?

Hälsn dropinnybörjare Generad

Tittut
0

# 47 Nej, bara enskild bedömning, ingen  konkurrens.

Du kan läsa mer info på www.skogsbaggen.com

Cara-Mia
0

Jag har tänkt att åka. Troligen med tvååriga shettishingsten och en ettårig russhingst.