Höpris
Vad går smärtgränsen?
En höbonde vill ha 3.50kr/kg för fint hö till vintern pga torka o liten skörd
Men vad gör man pålle vill inte svälta.

En torr sommar för några år sen(-91?) fick jag ge 5,50…. Det är en dyr hobby man har….
Slog min sk vall igår, det mesta är redan torrt på rot. Får hoppas det blir regn så kanske man kan få en andra skörd.
Vi ger 2,00-2,50 kr/kilo för vårat hö, och då är det riktigt riktigt fint hö!
Höpriset är en fråga om tillgång och efterfrågan, i år är det nog bara att tacka och ta emot, betala det som begärs, i alla fall i dom delar av landet som drabbats av torkan. I och för sig, om det kommer regn blir det återväxt, men det kan man ju aldrig säga i förväg. Själva har vi bara gjort av med ca. 2/3 av vår hö, så mina russ får starta med fjolårets. Det är fortfarande jättefint och luktar gott, så det har hållit sig bra. Dom ca. 2 ton till vi behöver är ingen fara, lite har vi själva också!

Jag var lite orolig för höpriserna så jag ringde till min nya leverantör och frågade. Han sa att priserna hade gått upp lite, vilket gjorde mig jättenervös först. (Kommer jag ha råd? Hur ska jag få ihop det?) Han vill ha 1,80 plus moms, sa han, och jag började nästan skratta! Jag är van att betala bortåt 3 kr plus moms. Så nu är jag lugn igen, jag kommer inte att bli ruinerad i år! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
JAg tror att vi får hoppas på en andra skörd. Tyvärr hörde jag redan i vintras att priserna på hö skulle gå upp. Detta pga att spannmålspriserna skulle stiga så för att kompensera detta inkomsbortfall höjs höpriset. Dvs. Då det finns mark för spannmålsodling som ger bra betalt har man hö istället och vill därför tjäna lika bra på det. Trist. Därför hoppas jag på en andraskörd. Då blir det ju istället ett överskott och det är ju bra för oss hästägare. Annars har jag inte betalt så jättemycket men då allt annat blir dyrare så är det klart att man vill snåla på det som går.
Vi skördar vårt hö själva och hoppas på att det blir något på vallarna i år. Vi lejer även andra som pressar hösilage åt oss. Inget av detta är tyvärr billigt. Dieseln är snordyr och traktorer och maskiner ska ses över och rustas - slitdelar måste bytas inför skörden och tro mig - alltid går grejorna sönder när man står med fullt av folk som ska hjälpa till i höskörden! Jag har inte räknat på vad det kostar men plasten till hösilaget har gått upp enormt och även snörena och näten kostar multum nu för tiden! Inte undra på att det kostar en del att köpa hö. Men det finns alltid de som tar väl bra betalt. Det kan löna sig att kolla runt en del i varje fall.

Vi tar in eget hö men hyr in grannar med maskiner för att slå och bala, brukar bli ca 4000:-. Förra året fick vi in nästan 20 ton och har rejält kvar. Till vintern kommer vi att ha betydligt färre hästar så det räcker med att vi tar in ca 10 ton om kvaliten blir bra. Just nu regnar det och fortsätter det ett par dagar och det sedan blir tort och soligt kan vi nog få in ca 15 ton….. Mao så har jag lyckats få till det bästa av två värdar, eget hö men inget problem med maskiner :-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

# 7 Gratulerar till regnet. Inte en droppe hos oss. Gult överallt. Börjar få panik. Får väl släppa hästarna på skogen i höst och se om någon överlevt på vårkanten, fniss. Någon som vet hur man dansar regndanser? Det ska inte vara runt några eldar, för då brinner det väl snart i hela länet.
Har betalat runt 1 kr kilo.Stora rundbalar (200 kg) har jag gett 200 kr för men nu höjde bonden priset i vintras till 300 kr så det blir dyrt med dom nu..
Brukar ge 500 kr för en fulllastad hästtransport (ca 65-73 balar)

Vi fick 34 balarpå minst 400 kg. vardera torrt hösilage i helgen… Men det är till fåren, lite för krafitgt till russen….. Men nu har det regnat två dar… Så då blir det väl en andraskörd senare i sommar… vilken tur för hästarna så slipper de svälta i vinter. ;-)