Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 5039 ggr
ElinLilja
0

Tips på box/lösdrifts lösning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att göra en lång historia kort så ska jag och min smabo flytta då vi inte trivs där vi bor nu, vi har hittat ett hus att hyra som passar oss perfekt det ända som saknas är en stalliknande byggnad, gigantiska beteshagar finns i varierande terriäng och körvägarna är perfekta men som sagt det finns inget stall/ladugår ec.

Så nu är det någon som vet en bra lösning till detta, hästarna står på stall just nu men kan tänka mej att ev. ha dom på lösdrift. Finns det någon typ av uteboxar man kan hyra och ställa upp på gården? Har ni några smarta lösningar på hur ni gjorde eran lösdrift… Alla tips är jätte välkomna!

Gärna inte någon jätte dyr lösning då vi som sagt bara ska hyra och man vill ju inte kosta på det allt förmycket då

Cara-Mia
0

Det finns ju hallar att köpa men dom är dyra. Den ligghallen som jag har hat "hyresvärdarna" byggt. Tror den gick på några tusen. Billagast blir nog att köpa material och bygga själv. Det finns ju billaga halalr/garage i plast men jag tror inte de är så hållbara.

StuteriSolo
0

Kolla på Pegasus-boxarna, eller Myrby-stallet, de gör uteboxar också

Tusen
0

Min syster tog två uteboxar och satte ihop dem men utan mellanvägg. Det blev då två öppningar ut så hästarna kände sig aldrig instängda. Funkar bäst med få hästar skulle jag tro.Glad

Fiffilura
0

En tanke som slagit mig nu den senaste veckan är att vad jag är glad att jag har ett ordentligt stall och bara 4 hästar hemma… en i varje box!! Vi har n'mligen fått mygginvasion!!

Tänk om jag bara hade en lösdrift.. hade aldrig funkat här.. Men så bor jag i Myggträsk oxå….

Fiffilura
0

Kanske ska svara på frågan oxå… Vi byggde vår lösdrift jätteenkelt mot en befintlig lagårdsvägg… Taket snett ut från väggen och sen faktiskt bara 1½ vägg. Ena kortsidan och halva långsidan öppen…. Maken gjöt ner stora grova stockar som hörnpelare….

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade samma bekymmer när jag flyttade hit till torpet i Hult i Åsbro. Det fanns inget stall eller ens ett uthus som passade, men lite mark.

Jag köpte två uteboxar från City-boxen, de ska gå att montera på några timmar och gå att flytta om man behöver. HA-HA-HA !! Krånglet tog en vecka att få ihop och då hjälpte en snickare mig, han svor en hel del, över hur svårt det var att få det att passa…

Jag valde det "enklare alternativet grusbädd och slipers, man kan gjuta platta, då blir det bättre, men är det då tillfälligt…?

När jag flyttar kommer jag inte att montera ner det (om det inte råkar finnas jätteglada arbetssugna killar som mer än gärna plockar ner och upp det) utan jag kommer att sälja det till den som köper torpet efter mig. Vill de inte ha det säljer jag det på "rot".

Jag kommer att bygga betydligt enklare nästa gång, nånting som ni gjort Fiffilura, mot en befintlig vägg om sådan finns. Eller fristående på grova stolpar typ tele och på grusbädd. Fördelen med det tycker jag att det dränerar bort urinen och ströbädden är torrare än på betong.