Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 988 ggr
Cara-Mia
0

Sommarbete

Nu har ju nästan alla avelston åkt till hingst och i lördags åkte mina unghingstar på sommarbete till en av pappas hagar. Förra året gick Sigurd och Plopp där och i år fick de sällskap av Winzent och Waldemar.

Idag åkte Cara Mia och Solstråle på bete med lite andra damer av andra större raser, ponnier och ett haövblod. Detta blev inte så bra till en början… De kom springades mot småtjejerna och dom blev rädda. Cara Mia kom under staketet och ut på vägen som är ganska trafikerad och det är 70 men det går nog fortare. Tro det eller ej men det är svårt att stoppa bilister när det springer en lös häst i panik. Hur tänker dom egentligen??? Mamma ställde sig i princip framför en bil. Som tur var gick allt bra och Cara Mia kom till mig utan att bli skadad. Men hjärtat var i halsgropen på många av oss.

När vi åkte så gick de i två olika flockar och undvek varandra. Betet är på 8 Ha så de kan ju undvika varandra. Hoppas nu att det fungerar bra.

Detta är första året bortsätt från hingstarna förra året som jag släpper ihop mina med andra hästar. Med anledning av detta skulle jag vilja ta del av era erfarenheter vad gäller sommarbeten och olika storlekar på hästarna.

Tusen
0

Vi har alltid haft blandade storlekar på hästarna. Shettisar, Russ, varmblod, kallblod och halvblod. Det har varierat lite men det har alltid gått bra. Tror att om betet är tillräckligt stort borde det inte vara något problem. Och stor hage har du ju. Det går säkert bra ska du se. Det är härligt att se hästarn i olika storlekar ströva över stora betesmarker. Skön sommar på dig och dina hästar.

Hagelberg
0

#0 Jag är inte ett dugg förvånad över bilisterna. 1999 brann en grannladugård ner med djur till grunden. De få hästar som man fick ut sprang i panik ut på riksväg 30 (nu 27). Bilarna körde bara efter hästarna som sprang på vägen så det var att hämta dem långt söder om byn! Märkligt hur man kan bete sig!

alpros
0

Ja, fy f-n. Man blir så förbannad över denna nonchalans! Tänk om bilarna hade stannat i stället och försökt hjälpa till på det sätt man kunde i stället. Men det kan man inte räkna med längre. Det är sköt dig själv och skit i andra som gäller och är det hästar på vägen så skiter man i det också. Bara man kommer fram själv. Det var mycket lugnare att rida/köra på vägarna för 20 år sedan. Nu får man känslan av att bilister inte ser hästen över huvudtaget. Och som människa får man också passa sig på vägarna. Det var ju inte länge sedan en bilist fick med sig en gångtrafikant som gick på trottoaren, med jackan i backspegeln. Och det med vingelmån till cyklister har man också glömt sedan man läste till körkortsprovet.

Charlotte-J
0

Vi har tagit emot 2 små russdamer till vårt bete. Våra hästar är shetlandsponnyer och dom höll ihop mot dom "stora". Fortfarande efter snart 2 veckor får inte russen vara med riktigt utan det är typ 2 läger. Men allt går lugnt tillväga och ingen jagas eller så.

Amor vincit omnia Kyss

Cara-Mia
0

Nu har det lugnat ner sig på betet och de kan faktiskt hälsa på varandra. Men det är två läger.