För tidigt född
Jag undrar om någon har erfarenhet av föl som är för tidigt födda? I natt föddes vårt tredje och sista russföl för året. En fin brun hingst, men han är ca en månad för tidigt född. Han diar och verkar pigg på det sättet men jag såg att det rann lite mjölk ur näsan på honom när han hade diat, vad kan det bero på? Sedan är han ganska sned i benen och huvudet ser lite svullet ut. Kan det bero på att han är så tidigt född?

Det här låter som något du bör rådfråga veterinär om, men det kanske du redan gjort?
Jag har aldrig haft något eget prematur-föl, men jag tror inte mjölk ur näsborren behöver betyda gomspalt utan det kan vara att mamman har mycket mjölk i spenarna och fölet hinner liksom inte med att svälja.
Krokiga ben brukar i de flesta fall som inte är alltför grava räta upp sig inom några dagar utan att man behöver ingripa.
Stuteri Dars Lolita Dar, som vann Kriteriet i fjol, var en månad för tidigt född - och det gick ju bra! Lycka till med lillkillen.
Veterinären visste inte mycket mer än vad jag redan visste och han gav rådet att avvakta.
Det jag undrar är om någon annan har fått för tidigt födda föl och om något av de fölen har haft samma "symptom" som denna, på vilket sätt de var olika fullgångna föl.

Våran Kung (f 2002) är född 1 månad för tidigt, lite tunn i pälsen var nog det enda som märktes på honom annars pigg och glad.
Det beror på hur du räknar när du säger för tidigt född. Welinda har de senaste sex gångerna fölat efter 10 månader, och ungarna är välskapta och fullgågna när de kommer ut. Dräkrtighetstiden kan variera mellan 10-12 månader brukar man ju säga.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jullette har alltid haft mycket mjölk, det kan ha sprutat in i näsan på honom…..krokiga ben brukar för det allra mesta räta ut sig. Min Divina fick sitt sista föl, Dussina när hon var 24 år. Dussina var pytteliten när hon föddes, stod under mammas mage, såg ut som en hare bak och jättekrokiga framben som X, men hon rätade upp sig efter ett tag och fick 37 p som 3-åring. Var inte orolig, han växer till sig!

Jag skulle nog ha hållit björnkoll på mor & son den första veckan eller så, gärna haft dem inne eller i nån liten rasthage nära ditt hem där de har det lugnt och du har full uppsikt. Kolla dem ofta, tempa och pulsa om du tycker fölis verkar det minsta matt, och känn på mammans juver (om det blir hårt och fullt äter han troligen dåligt).
PROS här på forumet hade ett prematurt halvblodsföl för några år sedan, den ungen föddes med kort plyschliknande päls som tydligen är karakteristisk.

För länge sen (1976) hade jag ett russföl som kom ca 1 månad för tidigt. Han hade stort huvud, väldigt krokiga ben och ena testikeln hade in kommit ner. Men han växte till sig och testikeln kom på plats också (fast han kastrerades senare).
Om mamman sköter om fölet och han äter bra + att det fina vädret fortsätter så är det nog inga problem. Lycka till!
Han ser bättre ut idag. Såg ingen mjölk i näsan nu på morgonen. Han diar bra och följer sin mamma. Huvudet ser fortfarande lite stort ut och benen är krokiga, men de har bättrat sig sedan igår.
#4 Jullette fölade 2 juli i fjol, jag släppte henne till hingsten på 30 dagars brunsten så hon borde ha fölat i början på juli i år igen, men nu blev det ju 3 juni. Det måste ha varit ca en månad för tidigt.

Det har kanske varit nog s bra väder, så hon tyckte det var dags för fölisen att komma fram nu, min personliga teori är att sent betäckta ston oftare fölar tidigare, speciellt o det är bra väder. Förra året fölade båda våra ston två veckor tidigare än beräknat, för det var ju så varmt i slutet på maj.
Din fölunge är inte prematur,(för tidigt född)den är kanske bara född tidigt?
prematura föl har följande symtom:silkes/ plych päls, låg födelse vikt. rött tandkött/ munhåla, dåligt utveckade lungor, diar dåligt(för kort tid)detta är några av de mest framträdande symtomerna.
#10 Vad vet du om det?
Jag funderade just varför hans slemhinnor är så röda (även i ögonen), men nu förstår jag. Men han är pigg och diar och Jullette tar så väl hand om honom.
Var det inte den fölungen som du hade på bild???
den såg ut att ha päls!
jag ber om ursäkt för att att ha uttalat mig om det jag inte vet något om!!!
#12 Jag tyckte bara det var konstigt att man kan uttala sig så bestämt utan att ens ha sett honom. Det finns väl olika grader av för tidigt födda. Men det är då säkert att ett liknande föl har jag aldrig sett. Och jag har ändå fött upp 40-50 föl. Jag skulle kunna visa en bild där hans ben och huvus syns bättre, tagen igår, men han ser så hemsk ut så jag vill inte lägga ut den.
# 13 Hoppas han rätar ut sig snart och blir rak och fin i benen. Ibland kan ju bebisar vara riktigt sneda i huvudet när de föds och de rätar ut sig ganska fort. Vet inte hur det är med hästar, har inte hört om det förut, men lycka till i alla fall!
# 13 Jag har tittat noga på bilden du skickat till mig, och han ser normal ut tycker jag, lite knölig och liten kanske, men alla russföl är inte tjocka och runda när dom föds, han blir fin, jag lovar! Kom igen om ett par veckor får du se! Julia var en liten ynklig sak när hon föddes också, men hon är ju stor och fin nu…..Jag har dock sett alla Jullettes föl (utom Nätack Less och Jane Bond) som nyfödda, så jag vet!
Jag är shettis uppfödare ,det händer ofta att dom fölar för tidigt upp till 6 v.Våra föl brukar inte vara tjocka,men ibland är dom snea i benen ben det brukar vara hur dom ligger i magen.
30 föl ungefär har vi fött upp.
Fick ett i går 3 veckor för tidigt.Veterinären tror att det beror på mkt god mat(gräs)och denna värmen som har kommet.
Tycker din fölunge såg helt okej ut.Lycka till i framtiden.