Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5954 ggr
Fiffilura
0

Synpunkter på transport!

Jag funderar på att köpa en sån här! Vad tror ni?

Nackdelarna är att det inte går att köra utan mellanvägg och samtidigt ha bommarna fram och att bommarna inte har nån snabbutlösning….

http://www.snaelilja.se/tillsalu.html

Russtoka
0

För mig ser den ok ut, bra med boggie, det är stabilare - om m an har dragbil till den vill säga.

Vad får man ge för en sån? Jag ska inte springa emellan och köpa den Flört, det har jag inte ekonomi för just nu.

Fiffilura
0

Den jag har tittat på går för 35…. Men jag har nästan ratat den nu… den har en plywoodskiva till golv….

Nu lutar det åt en Kylinge -87, fronturlast, nytt golv, boogie…. några tusenlappar mindre… Här kan man köra utan vägg men med bom och köra "helt naket" oxå…. Bommarna fram hade ingen snabbutlösning, men sprintar… lättare än det föregående där man liksom var tvungen att lyfta upp bommen för att få loss den - om ni förstår hur jag menar??

*suck* att det ska vara så svårt att veta vad som är bra….

[Grabbarna-A]
0

När vi köpte släp ville vi ha ett Umesläp men ekonomin tillät inte det Penga mun. Vi valde då Boj eftersom dom har rost och underhållsfritt golv precis som Ume. Golvet var det viktigast för oss. Sen har vi även snabbutlösning som sitter på utsidan. Fast jag är tveksam om vi kan plocka bort mittstolpen Fundersam. Vi är iallafall jättenöjda med vårt släp och när det är dax att byta till nyare så blir det garanterat Boj igen.

MagganS-B
1

Vi har ett enaxlat Läckösläp, det är ca. 12-15 år, helt perfekt fortfarande, kan fås med massor av tillbehör, hantverksmässigt tillverkat! Kolla hemsidan http://lackoslapet.se/ om du skall köpa nytt alltså……annars verkar den Kylinge du hade tittat på jättebra……Nytt golv är A och O!

LouiseS
0

Rekommenderar absolut ett boj-släp. Köpte vårt (-97:a) förra året för 36´. Har allt man kan önska sig: aluminiumgolv, snabbutlösning som sitter på utsidan, bra lastkapacitet på b-kort, dörrar bak istället för bommar, delad skötardörr, lätt att "strippa" på inredningen (#3 mittstolpen är gängad och skruvas alltså i och ur golvet), kan således köras med endast bommar fram mm. När det nästa gång blir dags för ett nytt släp blir det absolut en boj-transportGlad

Annette
0

Köp ett nytt Läckösläp för 49000:-. De begagnade släpen som har ett par år på nacken kostar nästan lika mycket, oavsett fabrikat.

LouiseS
0

Jag rekommenderar inte ett läckösläp, men smaken är som… Hade nämligen en boogie hemma på prov och chassit på den var alldeles för högt! Varken på vår saab 9000 eller på vår volvo v70 gick den att "hänga på bilen" man fick helt enkelt stå och hoppa på kopplingsanordningen för att den skulle låsa fast på dragkroken, med resultatet att transporten "stod lite på näsan". Med stor häst i blev det bättre men hur ofta lastar man hästen innan transporten är kopplad till bilen ?! Kanske hade otur med just det exemplaret, vad vet jag…

Annette
0

#7. Det problemet har inte vi haft när vi lånat Läckösläp. Vi har kört det med flera olika bilmodeller.

ryttarn
0

Jag har ett Kyllinge 1300HT, enaxlat släp med fronturlastning av årsmodell -91(har jag för mig) Jag köpte det för 10.000 iof med ett ruttet golv men köpte ett nytt original golv för 2000:-. Har haft släpet sedan 2004 och är kanon nöjd. Går stabilt och rullar lätt. Kan klart rekomendera kyllinge släpen

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annette
0

#9. Fast numera tillverkas de väl inte längre? Är det inte de och några till som blivit Thule?

ryttarn
0

#10 Stämmer bra det, Kyllinge, Startrailer och en eller ett par till köptes upp av Thule förra året. Fast mitt inlägg var mest utifrån begagnade släp….

Jerker Klang,

www.isil.se

Chirak-96
0

Jag har en -85 Kylingekärra 1300 men den är nertypad till 1250. Jag köpte den 1995 för 19 tusen. Har bytt kopplingshandske och stödben för nått år sedan och bromsar. Annars är den ok. Kanon med fram urlastning tycker jag. Gummi listerna mellan lastlucka och golv börjar spricka sönder nu, med all rätt på ett 23 år gammalt släp. Nackdelen är ju det där med bommar som ej går att fälla utifrån. Jag kan heller inte ta bort stolpen. Men jag kan köra utan mellanvägg och ha fram bommarna kvar. Jag är helnöjd och vad det blir när det är dax att byta vet jag inte.

Fiffilura
0

Hm… tycker ni ett släp från -87 är för gammalt?

MagganS-B
0

Till russ duger det alldeles bra med ett enaxlat, lätt att backa med och bra, robust utförande till ett jättebra pris, dessutom trevligt bemötande och snabb service med reservdelar (takventilen som nån klant körde sönder i låg port…)! Jag förordar Läckösläpet! Kommer att köpa ett nytt om ett par år!

ryttarn
0

#13 Åldern på vagnen har egentligen ingen betydelse. Viktigt är dock skicket på den. Jag lät SBP gå igenom vagnen för att kolla bromsar osv innan jag köpte min. Kostade några hundra då men var väl värt pengarna.

Jerker Klang,

www.isil.se

[Grabbarna-A]
0

Till russ duger enaxlat? Varför ska inte russ få åka smidigt och komferabelt utan att stå och parera och trötta ut sig? Satsa på boggie och du har en utvilad och glad häst när du lastar ur Glad, är även stabilare bakom bilen. I vissa länder är enaxlat förbjudet, undras varför Fundersam?!

Fiffilura
0

Jag hörde häromdagen att enaxlat kommer bli förbjudet… Just för säkerheten.

fredag
0

Kanske kan passa på att fråga vad ni skulle kunna ge för en Dalasläp. Enkelaxlad 2001 årsmodell. Jag har varit och tittat på en, den var jättefin, men har inte en susning vad den kan vara värd! Någon som kan hjälpa mig?

Tittut
0

Jag har ett Umesläp men riktig boggie, allts två "kopplade" axlar och inte bara två separata axlar som de flesta sk boggie har.

Stabilt och bra, nu när jag också bytt baklämmen, som är Umesläpens akilleshäl. När jag blir förmögen skall jag byta det mot ett nyare, Ume, alijumjum med boggie, självklart!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Impulz
0

Vi har också ett Umesläp med riktig boggie och det är helt suveränt!

entill
0

Skulle jag köpa mig en transport (vilket jag inte ska) skulle jag absolut välja en utan lastramp, med bara dörrar, typ, Fautras eller Ifor Williams. Mycket lättare att lasta hästarna i den.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Grabbarna-A]
0

#5 Aha då vet jag, vi har aldrig behövt ta bort den så jag har inte så stor koll Glad.

#21 Även Boj har det och då kan man dessutom välja om man bara vill använda dörrarna eller rampen från gång till gång. Två i ett alltså Flört.

#17 Jag har oxå hört att det ska bli förbjudet. Tycker att det är bra.

En annan viktig sak att tänka på är hur mkt man får lasta. Vi lånade för måååånga år sedan ett Trane. Den tog 600 kg så varje gång vi åkte med stona så hade vi nästan 100kg överlast!

MagganS-B
0

# 16 Vaddå komfortabelt????? Jag har inget russ som vägrar att gå på mitt släp för att det inte är komfortabelt! Dessutom har jag inte en stor bensinslukande bil som kan dra ett boggiesläp! Ingen av mina uppfödningar har mått illa av att åka i mitt Läckösläp, du kan kolla deras resultat…..Mitt släp har gått från Smygehamn i söder till Dalarna i Norr så det är inte alltid småsträckor vi har kört!

ryttarn
0

#23 Har heller aldrig haft något problem med att hästarna skulle vara "trötta" efter att ha åkt enaxlat. Har lånat en startrailer någon gång med boggi av en kompis, enda skillnaden jag märker är att det går åt en dec mer disel per mil. Rent komfortmässigt skulle jag vilja påstå att ett bra enaxlat släp är bättre än släp med sk fuskboggie.

håller man hastighetsbegränsningarna så är inte ett enaxlat släp mindre stabilt på vägen än vad en exaxlad är. Enda fördelen är väll att man kan koppla loss vagnen med hästarna i utan att bekymra sig om att fälla ner bakstöden.

#17 vad skulle anledningen vara att förbjuda enaxlade släp? Har hört detta av en tillverkare som ville sälja nytt släp till mig men han kunde inte förklara anledningen….

Jerker Klang,

www.isil.se

LouiseS
0

Med en riktig boggie blir färden stabilare för hästarna och transporten påverkas inte lika mycket av ojämnheter i vägen etc. Ja, tydligen ska nytillverkning av enaxlade transporter för djur förbjudas. Det är inte bara en komfortfråga utan framförallt en säkerhetsgrej vid tex punktering.

MagganS-B
0

# 17 Alla andra släp till bil då, som inte är hästsläp, skall dom också vara boggie? SBP brukar inte alls bry sig om vilket slags släp det är, utan kollar bara trafiksäkerheten och golvet, och det ligger ju i ens eget intresse att det är bra! Jag kan gå med på att man inte gärna kör varmblod i ett enaxlat släp, men ponnyer är det ingen skillnad!

ryttarn
0

Konstigt att våra russ överhuvudtaget har överlevt efter 10.000 mil i enaxlat släp….

Jag köper resonemanget om säkerhet när du kör med ett stort kall,halv eller varmblod, men ett eller två russ….

Ur punkteringssynpunkt har det absolut ingen annan betydelse än att du kan köra vidare på tre jul då, det är värre att få punktering på dragbilen än vad det är på släpet. Kanske vi skall införa åttahjuliga dragbilar med….

Jerker Klang,

www.isil.se

[Grabbarna-A]
0

#23 Jag pratar inte om att dom skulle vägra gå in i släpet utan jag tycker att även russ ska få bli transporterade på ett lite mindre skumpigt sätt och att få färdas säkrare. Ställ dig själv i ett rullande släp med 2 hjul och sen i ett släp med 4 hjul och känn skillnaden. Glad

Fiffilura
0

Det jag hörde var att det hade hänt så många olyckor med att släpet fick punktering på ena sidan och släpet vält med hästen i….

entill
0

Vilken rolig tråd det här var. Våra hästar har inte heller klagat på att åka enaxlat. Körde hem gamlingarna för tre veckor sedan från Kalmar och de verkade inte särskilt besvärade av resan. däremot kan jag hålla med om att säkerheten kanske är bättre med ett tvåaxlat. På väg till en uppvisning på Elmia för många år sedan, tappade vi ett hjul på transporten, mitt på motorvägen utanför Linköping. Det dunkade till och slog gnistor, i nästa ögonblick rullade hjulet förbi oss. I transporten stod Trojka och Drömprinsen och undrade vad vi höll på med. På baklämmen hängde två rockarder, så vi var ganska glada att vi hade fronturlastning. Hingstarna tyckte det var ganska trevligt att få stiga av och gå och beta i diket, medan vi provisoriskt monterade på hjulet igen så att vi kunde ta oss därifrån i väntan på ett annat släp.

Jag kan tänka mig att ett ev. förbud mot enaxlade hästtransporter beror på någon EU-regel.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Grabbarna-A]
0

Oj oj oj tänk att jag skriver så knasigt så folk tror att  jag menar att russen varken överlever eller presterar bra efter en färd i ett enaxlat släp OskyldigFörvånadGlad!!!

hannibal-roll
0

Har haft två hästsläp så här långt. Det första var ett enkelaxlat Kylinge 1300 HT från tidigt 90 ta med fronturlastning, inget negativt att säga om det. Nu har jag en Boj boggie -86, en jätte bra transport med bommar som går att lossa utifrån. Den var iofs i mycket dåligt skick när jag köpte den så jag (och sambon) har helrenoverat den men det var det värt. Det viktigaste för mig är att en transport har ordentlig stabil inredning, att bommarna går att lossa lätt även om det hänger en häst över och att ventilationen är bra.

Skillnaden mellan en enkelaxlad kärra och en boggie (ja eller dubbelaxlad kanske är ett bättre ord) som jag märkt är att ett enkelaxlat släp hänger mer på bilen, får framvikt om ni förstår. En boggie gör inte det alls i princip. Jag har stått och åkt med bångstyriga hästar i båda typerna och vill påstå att en boggie är lättare att hålla balansen i. Med det inte sagt att det är plågsamt att åka i en enkelaxlad öht. Har aldrig märkt nån skillnad på hästarna beroende på om dom åkt i en enkelaxlad eller i en boggie, dom kliver in glatt och kommer ut lika glada.

ryttarn
1

#29 Välta för en punktering? låter som ett väldigt underligt släp. De gånger jag fått punktering på släpet har man märkt på att det blev lite tyngre att dra och att doften av bränt gummi sprider sig över nejden. Förstår faktiskt inte hur man skall kunna få ett släp att välta pga punktering….

Jerker Klang,

www.isil.se

Fiffilura
0

#33 Ok, jag har tack och lov aldrig fått punka… peppar peppar.. men det var som sagt som jag hade HÖRT… ingen källhänvisning här inte Oskyldig

LouiseS
0

#31 Håller med dig!!Glad

… och sen kan man ju undra varför folk blir så upprörda över det här. Får känslan av att flera här tar det som personangrepp bara för att de kör enaxlatFörvånad

PernillaJ
0

Man behöver bara gå över kölen till Norge, där är i princip alla hästtransporter tvåaxlade: likadant i England (jag kör själv enaxlat, ett gammalt Ume-släp).

MagganS-B
0

# 35 Jag blir inte upprörd, men irriterad, eftersom jag anser att säkerheten när man kör med släp i första hand ligger hos den som sitter bakom ratten, och inte om man har ett- eller tvåaxlat släp! Verkar som vissa anser att man är töntig om man kör ett enaxlat vettigt släp!

[Grabbarna-A]
0

#37 Var står det nåt om töntig? Bli nu inte irriterad men säkerheten är större på en boggie oavsett den som sitter bakom ratten. Det kan man inte komma ifrån. Det finns en anledning till att enaxlat ska förbjudas. Tillverkas det överhuvudtaget enaxlade fortfarande?  Jag kan bli irriterad över en mening som: duger åt russ, det tycker jag låter som en mening som att dom inte är vatten värda…

Ska nån köpa ett nytt släp så vill man ju råda den personen att köpa ett så bra släp som möjligt, eller hur?!

LouiseS
0

#37 Självklart är det i första hand den som kör som står för mkt av säkerheten men det finns faktorer som man själv inte alltid kan styra över. Enaxlat eller inte så tycker jag att vi generellt ska ha ett högt säkerhetstänkande när vi ger oss ut med våra hästar på vägarna.

MagganS-B
0

# 38 Var står det att läsa att enaxlat blir förbjudet? Har kollat överallt, men det står ingenstans. Och du, enaxlade tillverkas "fortfarande"! Jag tänker snart köpa ett nytt!

När jag skrev "duger åt russ", menade jag att dom är små och lätta, jag kör inte gärna två varmblod i mitt släp. Alltså duger det med ett mindre enaxlat till mina russ, och har gjort i snart 40 år, innan dess, ca. 5 år hade jag en vagn bakom traktorn när jag skulle till Skrubbs och tävla, eller på premiering, det gick också bra! För övrigt anser jag att russ är en av dom bästa hästraserna som finns, bara det bästa är gott nog, men inte till vilket pris som helst!

[cancan]
0

Men enaxlat är ett bra alternativ. All har kanske inte BE-körkort så de får dra en boggi med sin bil lagligt. O så billigt e det inte att ta körkort eller behöva byta bil bara för o köra med boggi.

Hagelberg
0

Jag har enkelaxlat och en stor tung king cab (BE-kort) framför och det är inte lätt för russen att överhuvudtaget rucka bilen! När det gäller säkerheten har "folk" en förmåga att övertro sin utrustning och därför drar de på mer. Jag menar hur många dånar inte fram i hundra med hästar? Sen alla dessa hästtransporter som går in i krypfilen men inte tar ner farten! Där är vägen så ojämn att jag inte överhuvudtaget förstår att någon vill köra där men när man gör det måste man ju gå ner mkt i hastighet för komforten. Det stora säkerhetsproblemet med hästtransport är ju att det är levande last som inte ligger still i släpet utan vikten kan flytta sig. Detta är mkt farligt i samband med hög fart.

ryttarn
0

#42 Mycket klokt skrivet. 99% av säkerheten när man kör, med eller utan släp, är förarens betéende inte utrustningens beskaffenhet….

Jerker Klang,

www.isil.se

Fiffilura
0

Oj, vad tråden blev lång! Nu har jag efter många vedermödor köpt mig ett släp. Lånade en bil för att köra lagligt.. gick det bra? Nix… bilen fick mototrstopp och jag blev syående i 4 äckliga timmar längs en hårt trafikerad väg på en bussh¨ållsplats… 

Nåja, jag har en fin tranpsort i allafall… En Kylinge, dybbelaxlat, fonturlast och stor och tung.. Så nu blir det till att damma av böckerna, testen, kunskapen från kursen i vintras och boka tid till teori!!!

GAJarhult
0

#42 Håller med dig fullständigt. Trafiken idag är allt för hetsig över huvud taget.