Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5556 ggr
Cara-Mia
2008-03-28 15:40
0

Hingstkedja

Jag har ju tidigare inte haft så mycket kontakt med hingstar. Men i år ska jag bege mig ut med mina ungtuppar. Då har jag förstått att det finns många sätt att sätta hingstkedjan på. Vilket sätt rekomenderar du?

GranoStall
2008-03-28 16:09
0

Det beror väl på hur hingsten beter sig. Vi brukar ha kedja under hakan om det behövs, är sällan vi har kedja på våra hästar. Ett annat sätt är ju att sätta kedjan över nosryggen, men det är skarpare och inte något vi brukar använda oss av.

Nitro
2008-03-28 16:39
0

Jag använder inte heller kedja på Pigall ofta alls, men gör jag det så har jag kedjan under hakan. Räcker gott och väl!

CarolaG
2008-03-28 17:15
0

Jag har aldrig kedja på Yes, han är väluppfostad ändå. (Det är inte jag som uppfostarat honom utan Christer Johansson om någon tror att jag skryter.. ;-) ).

När jag använt kedja på bråkigare häst för X antal år sedan hade jag kedjan under hakan.

ryttarn
2008-03-28 17:30
0

Här hemma använder vi aldrig kedja på Monljus, däremot på tävlingsplatser brukar vi använda det, mer för säkerhets skull. Kommer det löst ett brunstigt sto skall jag kunna "ryta" till om det behövs, en hingst är ändå alltid en hingst, hur snäll, lugn och väluppfostrad han än är så finns det vissa naturdrifter som kan ta överhanden. Vi har alltid kedjan under….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

JuliaS
2008-03-28 17:41
0

Jag tycker att det kan vara väldigt bra att ha kedja på unghingstar. Främst därför att det finns risk att de stegrar sig när de är ute för första gången. Då slipper man vara rädd att de trasslar in sig i tyglarna. Även om man har en lydig och väluppfostrad häst kan ju någon annans häst komma loss och då vill det till att man har kontroll över sin egen. Tänker främst på hingstpremieringar då jag själv inte har så mycket erfarenhet av att ställa ut unghingstar.( Gjorde det en gång och då var han så seg att jag fick ha hjälp att driva på;))

JuliaS
2008-03-28 17:42
0

Glömde att säga att kedjan sitter under hakan och inte över nosen.

Cara-Mia
2008-03-28 19:04
0

Jag har inte riktigt koll på om det är krav på kedja på tävlingsplatser men bett från 2 år vet jag. Men det verkar ju inte var nåt krav på kedja….

entill
2008-03-28 19:21
1

Det finns absolut inget krav på kedja. Det kan kanske kännas som en säkerhet för en ovan visare, men man skall vara medveten om att en unghingst kan uppleva det väldigt obehagligt med en kedja som dras åt under hakan på honom när han skall springa. Har sett många hästar som visar sina rörelser sämre när de har kedja. Det bästa sättet är nog att fostra hästen hemma innan visning. Med detta inte sagt att vi inte använder kedja, det förekommer, men då har vi tränat på det innan så att  vi vet hur hästen resgerar.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
2008-03-28 19:42
0

#7 innom ridning är det krav med träns och bett men inte på kedja. Innom travet finns inga sådana krav alls. Kedja använder vi enbart (i stort sett) tillsammans med grimma. Vid utställning är det alltid träns med tyglar som vi använder.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Russtoka
2008-03-28 20:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Helt riktigt. Börje Johansson fick mig att förstå att det var kedjan som gjorde min Gaist så stridig på premieringen på Gotland 2006. Sen dess har jag bara använt den med grimma hemma om vi ska ut nån längre väg. Nu använder jag vanliga tyglar, det funkar bättre. Börje har rätt…

Cara-Mia
2008-03-28 20:31
0

Tack! Jag har ju sytt en egen ledtygel i läder med kedja. Hade väll tänkt använda den. Men om det inte finns några krav på kedja så kanske det inte behöv. Det kan nog vara så att de blir störda av den. Men i vissa fall behövs det nog. Tack för alla åsikter och erfarenheter.

thilda-
2008-03-28 21:18
0

jag använder kejda på mitt söta lilla sto då hon har fått vila ett par dagar.. då bruka hon se lite troll lite här o var.. och ibland har hon en förmåga att ta ett litet skutt upp bland molnen ;P och då jag har kedjan så trär jag den in under hakan och fäster den på andra sidan.

Emmma
2008-03-28 22:41
0

använder kedjegrimskaft på russet, men de är bara för att han är så pigg just nu. De är en Y-kedja så har det bara i grimman på vardera sida. Tyckte det var bättre en att jag skulle behöva ha grimskaft över nosen, ansåg att de blir mildare men att ja endå får bättre kraft om han blir stark.

Ignorera den snygga minen han gör…han gäspa precis.

Impulz
2008-03-28 23:27
0

Jag hade förr kedja under hakan, men när våran veterinär såg det så sa hon att det faktiskt inte behövdes ett speciellt hårt ryck för att knäcka käken på hästen. Så nu har jag alltid över nosen om jag har kedja.

divansson
2008-03-28 23:30
0

ja har alltid kedja på min valack ;) haha.. men jag har den oftast under hakan, annars har jag den bara som vanligt.. vill inte ha den ovanpå nosen eftersom han blir mycket bråkigare då, sen behöver jag endå inte dra, utan han sköter sig oftast bra när han vet att kedjan sitter där..

Hanna-D
2008-03-29 03:24
1

Under hakan. Har alltid kedja när jag visar hingstar, oavsett om det behövs eller inte.

[Tjiwi]
2008-03-29 12:25
0

Jag använder tyglar vid visning av hingst, håller med Entill att rörelserna kan bli hämmade när man har kedja. Men visst, har man en bråkstake kanske det känns tryggt med kedja, jag tycker det räcker med tyglar. Julia har ios en poäng däe att de lättare kan trassla in sig i tyglar om de busar. Man får väl känna sig fram och bedöma hur sin individ är helt enkelt.

Polenta
2008-05-29 23:40
0

Jag brukar ha kedja på Polle vid lastning, enbart för att hon var rent ut sagt en jäkla gris att lasta från början - ovana. Har kedjan under hakan på henne. Använder fortfarande kedja på henne vid lastning då hon vet att det är ingen idé att tjura på .. :)

Kan även använda kedja ibland om jag är ute och går med henne, inte nödvändigt, men den bara finns där.

Emmma
2008-05-30 01:05
0

Jag använder kedja ibland men skulle aldrig varken sätta den över nosen elr under hakan..
Jag sätter den som ett vanligtgrimskaft bara, tkr man får tillräkligt mkt mer kraft då.
Fast har ett två-delat kedjegrimskaft ibland nu och de tkr ja är bra.
Finns något som inte är bra med sånt grimskaft?
Försöker dock att använda det så lite som möjligt.

StuteriQveiar
2008-05-30 09:52
0

#14 Jag har hört precis tvärtom. Om man tänker på hur ett hästhuvud (skelett) så ser man att nosbenet smalnar av till en "spets" strax ovanför/mellan näsborrarna.

Lisa-trollet
2008-05-30 14:14
0

Jag avvänder kedja på unghingstarna på bortaplan o när vi tränar inför visning. Jag brukar ha den under käken genom båda bettringar.

hannibal-roll
2008-05-31 16:26
0

När jag gick på Flyinge ledde vi alla hästar med kedja under hakan. Om jag använder det till mina hästar har jag den också under hakan.

Cara-Mia
2008-06-02 13:32
0

Jag visade Sigurd med hingstkedjan för första gången i lördags. Har tränat med den hemma. Kändes tryckt att ha den. Tror inte att det hämmade hans rörelse. Han var spänd i skritten men det var nog andra orsaker…. Jag träde kedjan genom bägge bettringarna och fäste kroken i sista ringen. Tyckte att det fungerade.