Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1095 ggr
Polenta
0

Bra stam ?

Hm, tänkte höra lite snabbt bara om mitt russ har en bra stam för avel efter avslutad travkarriär ?

Hon heter Polenta är e. Redde 327 och u. Ulona 2454. Polenta har varit till och från travet under livet, hon fick föl som 4 åring (om jag ej minns fel) som har startat vet inte vad han har för rekord men inte så pjåkigt rekord iaf.

Jag har haft Polenta i snart 1 år, vi är inne på andra säsongen som vi tävlar nu, förra året sänkte hon rekordet med 1 sekund på 3 starter, till 19,6.

Detta år har vi gjort 3 starter och ytterligare en rekordsänkning till 16,7 med 2,9 sekunder! Och vi har planer för att sänka mer.

Hon är 13 år, men beter sig inte som så :P

Så vad säger ni ? Har hon bra stam, vad gäller trav ? Bra stam över huvudtaget .. :P Jag har NOLL koll på russtammar, så intressant att höra ! Vore kul om någon visste något om Redde och Ulona med, samt bilder på dom ?

SigneK
0

Det är Rungegårdsstam på Polenta, absolut fin och intressant stam för avel! Ulona är väl premierad elit om jag minns rätt?

Polenta
0

#1 Ah, se där .. intressant intressant ! :)

Ingen som har något mer att säga om fröken ?

alpros
0

Det är Rungegårdsstam även på pappa Redde. Rungegård rakt igenom, kan man säga. Polentas mormorsmor är legendariska Domina.

Polenta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Okey, hm .. du har inte lust att berätta lite om stammen hennes ? Om du vet någe kul, jag är inte direkt så hajj på russtammar, men det vore kul att veta något ! :) Har försökt söka lite men jag hittar inte direkt så mkt .. läsbart, mest bara om vilka som är efter och undan vilka :)

Bifogar en bild på tanten med :)

Tittut
0

Redde igen

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

alpros
0

Är det någon som är hemma och kan meddela i vilket nummer av Gotlandsrusset det var en presentation av Rungegård? Sitter på jobbet och kan inte kolla det. Polenta; om du inte har tidningen kan jag åta mig att kopiera artikeln och sända till dig om du vill. Ta kontakt via min medlemssida i så fall med adress, så grejar jag det.

Rungegårdsrussen är komna ur stolinjen Krona 2. Man kan väl säga att Rungegårds Stuteri hölls på en mycket liten avelsbas under väldigt lång tid. Man har sparat stomaterialet och tagit in ett fåtal väl utvalda hingstar, tagit fram egna hingstar och producerat ett stort antal hästar under många år. Dessa russ har liksom blivit ett fenomen och åtminstone inbillar man sig att man kan känna igen en "Rungegårdshäst". Rungegård har haft/har en stor betydelse för rasen.

Teja-Bea
0

En bild till på Redde

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Polenta
0

#6 Intressant! Jag PMar dig :)

#7 Tackar ! De finns likheter mellan dom :)