Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 2185 ggr
SugarAddict
0

tömkörning - hur gammal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar hur tidigt ni börjar tömköra era ungruss, vilken ålder brukar de vara i ? 

tack .

Nitro
0

Jag börjar på nyår när de blir åringar, alltså oftast 9-10 månader gamla. Sen får de tömköras och få vagnen på sig innan betet. De ser då inte vagnen igen förrän okt/nov som ettåringar och då kanske jag är ute med vagnen på 3-4 ggr i månaden. Motioneras med vagn gör de inte förran som sena tvååringar!

SugarAddict
0

ok, tack för svaret :)

GranoStall
0

Vi börjar hösten de är ett år med att vänja sig vid sele och lite tömkörning och fortsätter med tömkörning till betet på våren. Efter betet när de är två år sätter vi vagn på dem första gången.

SigneK
0

#1 Det tycker jag är för tidigt Fundersam

Tittut
0

Jag brukar sällan börja före vintern mellan 2 och 3 år.  Jag har ingen större brådska, utan tycker det är viktigt att de är mentalt klara för det, plus att de växer sakta.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ChristinaLindström
0

Brukar börja tömköra på hösten/ vintern som ettåring och sen sätta för vagnen på våren som tvååring. Kör ca 2 ggr i veckan fram till betet då de får vila tills snön kommer. Börjar sen köra regelbundet… Men det kan variera beroende på individ men allt är på hästens villkor och de ska tycka att det är roligt!!!

amandahandersson
0

Jag började tömköra Musse hösten som 1-åring, sen stoppade jag på vagnen efter nyår.

Nu är han helt färdiginkörd, men jag kör honom inte regelbundet riktigt än. Just nu har han vilat från allt vad vagn heter 2 och 1/2 vecka, men imorgon sätter vi igång :)

Håller med #6, det ska vara på hästens villkor och de ska tycka det är roligt!

juliapettersson
0

Tycker inte att det är för tidigt att tömköra när hästen är 1 år. Det är ju ingen direkt träning det handlar om, och så länge hästen är nyfiken och tycker det är roligt är det ingen fel. Man går ju på valpkurs med valpar…..

Nitro
0

Som #8 skriver så tycker de för det mesta att det är roligt! Jag tömkör ju inte precis 6 dagar i veckan, utan det blir någon gång då och då. Färdiginkörda är de inte förrän 2-2,5 års åldern och det tycker jag är lagom.

Kallblodet däremot ska ju igång i höst.

Angel
0

Tömkör också 1åringar. Lite grann, det brukar bara tycka det är roligt! Sen vagn när de fyllt 2. Konflikter har bara uppstått med de hästar som av olika anledningar körts in senare…

Nitro
0

#10 Precis! Skulle jag köra in kallblodet som tvååring när han är stor och stark skulle jag nog få mig några åkturer..

Russtoka
0

Håller också med er att det är bra att leka med ettåringarna. Tycker de att det är roligt så växer de med uppgiften och det blir sällan problem senare. Och så är det ju så individuellt.

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fine innläg 1 - 10. 1-åringar er ju lite "földumme" och tror va vi säger - senare uppstår konflikter fordi dom börjar tänke själva. bj

SigneK
0

Jag tror även att man kan undvika konflikter om man börjar senare. 2 åringarna kan ofta vara lite omöjliga och vill bestämma allting själv, som barn i "trotsåldern". De mår bra av att gå med hästkompisar och lära sig "hästsaker" som de inte kan lära sig av oss. Vänter man med träningen tills de är 3-4 år däremot, så har de mognat och är snälla och vill gärna lära sig något nytt. Så har det varit med mina. Klart att det är olika vad man tränar för. Om man vill starta på travet med en 3 åring så måste man ju börja tidigare, det förstår jag. Jag blir bara ledsen när jag hör nåon som kör med sin 1,5 åring och säger: "Men det är konstigt, hon verkar så trött!" - Ja undra på det! (OBS jagsäger inte att någon här gör så med sin 1,5 åring….)

entill
0

Jag tror inte att det är fel varken att tömköra fölungar eller att vänta tills de blir äldre.Har provat båda metoderna och fått samma resultat. Har man tid och lust och hästen är med på noterna kan man gott leka med tömkörning tidigt. Man kan nog även hänga på sulky på en väldigt ung häst bara man inte begär att den skall börja träna innan den är fysiskt och mentalt färdig för det. Alla russ är inte mogna för att börja träna ens vid tre års ålder. Om man ändå gör det är risken stor att man får så stora bakslag att hästen aldrig blir någon bra tävlingshäst. Finns många exempel på detta.

Det är inte hästens ålder som avgör när man skall köra in den utan hästens mognadsgrad.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
0

#15 Kunde inte sagt det bättre själv… Varje häst är en egen indvid som sinns emellan är lika olika som vi människor…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Saiop
0

Jag började tömköra mitt russ när hon var ett år och jag har haft henne i vagn en gång men det var inte fastspänd. Håller fortfarande på att tömköra henne då jag vill ha henne helt säker när jag sätter och vagn och jag har absolut inte brottom att få henne inkörd.

lillayster
0

Härligt med debatt!

Jag är också inne på den induviduella linjen. Jag tömkör innan första betessläppet, alla sorters hästar, om hästen är lydig vid hand och i balans. Jag börjar tömkörningen med bett i munnen men med tömmarna fästade i grimman. Det är då lättare för hästen att förstå hjälperna i början och jag kan ta lite om det blir diskussion ang en halt eller liknande. Bra om man inte har medhjälpare! När vi är på hemväg, så hästen bjuder mm kopplar jag om tömmen till bettet och då "krånglar jag ingenting" med te.x. halter eller annat vägval, så att det hela blir en possitiv upplevelse!

palomia
0

Tömkör aldrig före 2 1/2 år men däremot vardaglig hantering och pyssel. Uppbunden på gången t.ex.