Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettfölgalleri
Läst 3818 ggr
karisma
0

Fölgalleri 2008 - TitanTrot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har föl nr. tre anlänt till Stuteri Trot.

Årets tredje föl har nu anlänt hos Stuteri Trot. Den 24:e maj kl. 04:15 födde Tanne e. Vagabond ett hingstföl e. Skotte.

Det är en stor krabat som är isabell med fyra vita ben och bläs.

Text & Bild Ägaren

Relaterade länkar

Hemsida:

Av: karisma

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('karisma'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('karisma', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2008-05-25

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
0

Kuling! Han lämnar en del mycket tecken Skotte, eller är det från Vagabond det kommer?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Grattis, kul med tecken!

ninam
0

Grattis jättefin!

skott
0

Ja Skotte är en rolig hingst med både sina tecken och färger Skrattande

skott
0

Så fin han är malin.Skrattande

Pernille-G
0

Grattis till den fina Skottesonen!

muskot
0

grattis!!!:)

PernillaJ
0

Grattis Malin & co, vilken kontrast med en så blond unge bredvid sin svarta mamma. Den där killen blir nog inte svårsåld, om ni nu vill skiljas från honom förstås… Namnförslag: Talang Trot.

Hagelberg
0

Grattis!

StuteriTrot
0

Tack så mycket!

Han är verkligen en kontrast, inte bara bredvid mamma utan i hela flocken. Jag har inte vant mig riktigt än. En riktig goding är det i alla fall.

Det är nog Skotte som briljerat lite för Tanne har inte lämnat något liknande förut. Nu väntar vi ett föl till och då skulle jag gärna vilja ha ett svart sto men som vanligt blir jag lycklig om allt går bra.

PernillaJ
0

#10 Ja, att det blev en isabell (alltså en fux + gulanlag) kan vi skylla dels på Skotte (han bidrog med gulanlaget), dels på morfar Vagabond som var fux.

Jag är ju benägen att precis som Tittut i #1 gissa att Titans alla tecken, och skäckanlaget som han sannolikt har, också snarare kommer mer från morfar Vagabond än från pappa Skotte. Men jag har inte tillräcklig koll på Skottes tecken-nedärvning för att vara säker.

Vad jag sett verkar det dock som att Skottes frikostigt tecknade föl (Ljungens Hilda, Helmer Skott, och nu Titan - fler?) har dokumenterade skäckanlagsbärare och teckennedärvare på mödernet (Vagabond och Julle).

skott
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 det finns en till efter Skotte som är lite roligt tecknad Ängdalas Spirello jag bifogar en bild

skott
0

Glömde att säga att Dontie 4039 är mamma till Spirello, Dontie är E Ripadals Benni

StuteriTrot
0

Du har sån koll Pernilla! Jag är impad. Hoppas jag kan lika mycket som du en vacker dag.

Hagelberg
0

Skottes farfarsfar, Clipper, lämnade skäck.

PernillaJ
0

Tänk vad händigt det vore om hingstarna samtidigt som de härstamningskontrollerades även fick sin färg DNA-bestämd! Anlag som går att testa idag är gulanlaget (cream dilution), fux-test eller red factor/black (alltså om en fux kan lämna svart, och vice versa), agouti (anlag som begränsar utbredningen av svart till ben och tagel), och seal brown (som jag tror är svartbrun, "Niklas 467-färg"). Det finns även andra färganlag och ärftliga sjukdomar man kan testa men de är inte aktuella för gotlandsruss. Se Pet DNA Services hemsida, eller Husdjursgenetiska laboratoriet.

Det recessiva skäckanlaget går tyvärr inte att hitta med DNA-test i dagsläget, men det finns planer hos svenska forskare att samla in tagel från gotlandsruss för att försöka identifiera de gener som styr ventralskäckigheten. Kanske kommer det redan i sommar att gå ut förfrågan till ägare av russ-skäckar och russ med dokumenterat skäckanlag om att lämna tagelprov - spännande!

skott
0

#15 Intressant Skrattande