Fråga om betäckning?
Jag hade tänkt att eventuellt betäcka mitt russ sto, men jag har ingen erfarenhet av detta. Så därför undrar jag:
När betäcker man stoet är det försent att betäcka nu i början av juni? (Mitt sto har aldrig haft föl tidigare)
Jag ska skickat mitt sto imorgon på betäckning! Och de är inte försent i juni. Juli vet jag inte men Augusti är nog sent…. Första gång här med….. 
Okej, va kul! Vilken hingst blev det till ditt sto? 
Va bra att det går även i juni, men när ungefär går stona in i brunst?

En normal tid för graviditet på en häst är 11 månader. Det innebär att du får föl i Maj om du betäcker i Juni. Vi för vår del föredrar fölningar i Maj då fölet sedan har hela sommaren på sig att växa till sig innan den kalla hösten kommer. Dock har vi i år ett sto som förväntas föla i slutet av Juli, detta beror på att hon helt enkelt var svår att få dräktig.
När första brunsten kommer på våren är väldigt individuellt för stona, men de flesta av våra brukar komma igång i Mars, men att betäcka då kommer inte på fråga för vår del, vill inte gärna ha föl i februari. Sedanbrunstar stoet ungefär var tredje vecka.
Mao, det är ganska lämpligt att betäcka i början av Juni enligt mitt sätt att se det,
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ok, tack! Jättebra förklarat. Nu börjar jag förstå mig på det här lite bättre.
En annan fråga är det lämpligt att betäcka stoet med en hingst som har samma morfar som stoet själv?

#4 Det kan nog gå bra med släktskapsavel som i en tänkt fölunge hamnar i 2 x tredje led (farmorsfar + mormorsfar). Men å andra sidan finns det så många fina russhingstar att välja på, så varför inte välja en hingst som är mer obesläktad?
Om det är Jardin 389 du tänker dubbla är det också värt att tänka på att han togs ur avel pga man- och svansskorv, eksem.
Hur stor risk ungefär är det att man- och svansskorv, eksem förs över till fölet. Om man nu skulle dubbla Jardin?
Är det många med han i stammen som har eksem, eller kliar sig?

#7 Jag kan inte svara på de frågorna; ville bara informera om varför Jardin togs ur avel utifall att det var så att du funderar på att linjeavla på honom.
Jo, det var ju det jag hade. Känns som att jag får tänka om när det gäller val av hingst!
Men du vet inte alls hur stor risken är eller?
#9 "Därom tvistar de lärda." Det sägs att risken är större om föräldrarna har eksem att även fölet får detta. Nu verkar det inte alltid sant eftersom det finns föräldrar som inte har eksem som får föl med eksem och ibland får föräldrar med eksem föl som inte har eksem. Jag tor att det är som med allting då det gäller arv att man inte vet helt säkert. Jag tror inte heller att det finns någon direkt procensats att gå på.
Dessutom har eskem forskningen mest skett på Islandshästar och där har man nu börjat täka om. Det har forskats väldigt lite på detta med eksem och ännu mindre på eksem hos russ. De verkar vara lite annorlunda än Islandshästar. Även mellan Islandshästar skiljer man mellan svenskfödda, importerade och bofasta på Island. Forskningen visar nämligen att det skiljer en hel del mellan dessa typer. Det var en föreläsning i höstas (tror jag) om just detta. Kanske någon var där och lysnade och kan berätta lite mer?
Mitt sto var efter Jardin, hon visade inte nån tendens till att klia sig. Jag såg Jardin vid flera tillfällen efter det att han tagits ur aveln. Vi stod i samma stall en period. Han såg alltid så fin ut och visade inga tecken på att ha exem
. Jag skulle nog välja en annan hingst iallafall, för att inte linjeavla eftersom det finns så många att välja på.
Murkla betäcks med Citrus 528. Har lämnat henne i dag!