God Morgon 2008-05-28
Morgon i stugorna, nu har solen gått upp och börjat värma upp marken efter ännu en frostnatt. Det händer så mycket just nu så jag tror inte tanten hänger med riktigt Min baby har blivit pappa (Qluring) och fått två betäkningston igår, och han som bara är en pojkspoling. Vart tar tiden vägen jag ska ju hinna så mycket och ha kontroll på allt, inser att det inte funkar kanske Ska nu åka och pussa lite på gammgubben så jag inte glömmer hans lukt när han ska vara borta så länge (undrar varför man inte kan åka på månadskort till gotland)man kanske skulle tälta på heden i sommar så att man inte tappar kontrollen, men vem har kollen hemma DÅ Det var dagens funderingar från tant lila
Ha det gott där ute
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
God morgon! Jag har sovt så gott och skulle kunna ligga kvar någon timme till, men plikten kallar. Sen njuter jag av den lugna morgonstunden innan alla har vaknat.
Nu ska jag strax gå och släppa ut hästarna, jag har dem inne så Bam Bam får vila benet om han ska bli bättre och förhoppningsvis ohalt.
Ha det så bra idag!
God Morgon!
Själv så har jag jobbat natt och ska snart få åka hem o sova!
De är underbra fin morgon här med sol. Har lite tur så jag behöver inte ta ut pollarna utan kan åka hem o sova direkt de är skönt! Ha de trevlig bra dag!!!!
God Morgon!
Hej tant Lila, vi har sluppit frosten nu i flera dagar, stackare dej som ännu har så kallt på nätterna!
Jag har också hästar inne, tar in Lova och Deli på natten för jag vill ha lite koll på dom. Deli fölar vilken dag som helst, fast datumet i föllistan stämmer inte riktigt. Det rätta skall vara ca. 1/6! Juvret börjar bli stort i alla fall på bägge två, och Deli ser lite besvärad ut av att fölisen tydligen slåt kullerbyttor i hennes mage…..
Här väntar jobbet! Ha en fin dag!
Strålande sommarmorgon även här, men jag är bekymrad över att det är så förbenat torrt. Det skulle behöva regna ett par-tre dagar. Det kommer väl den 8 juni när vi ska ha utställning… pepper, peppar ta i trä!
Idag fyller Gerda år, Anna. Glöm inte det!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

#3 Lycka till med bebisarna! Hoppas allt går bra. Vad har du för funderingar på namn?
Här skiner solen och de pratade på radion om att det skulle bli högsommarvarmt här idag. Man kan ju alltid hoppas. Har några skoningar att göra, och ska nog börja verka de småockså nu. Hovarna växer som ogräs när gräset gör vad det ska.
Njut av dagen! (det ska i alla fall jag göra)

Godmorgon i landet! Vi har minsann ingen nattfrost här :) Solsken och litet ljummet. Idag är det jobb som gällar, och nu ska jag äta frukost. Sara red Sigrid på lektionen igår, det gick riktigt bra.

God morgon här är det strålande sol och ja vi skulle också behöva regn och åter regn, det har ju regnat lite runt omkring men inte här , tyvärr . Men det är ju så torrt ute nu så bara man går ut så blir man dammig i hela ansiktet ;-).
#1 Hoppas att han blir haltfri snart , det vore skönt både för han och dig. Ijor ska troligtvis kvala på lördag ;-)
Gomorron alla ute i landet! 
Här är det strålande solsken och varmt….utanför fönstret går det tre fina russ som jag kikar på, trevlig syn! Gubben liksom du-Tittut-vill ha regn nu, han är orolig för vallen….den växer inte så mycket just nu!
Så har jag ett stort problem….HJÄLP mig…….ska vara tärna på min groom/hästskötares bröllop i slutet av juni och undrar, vad ska man ha på sig, alltså lång klänning förstår jag men hur fin bör man vara?? I garderoben hänger det ingen klänning, hmmm…så det blir att införskaffa något, förslag???
Bilden är på Ulls pappa Dacke, mörk stickelhårig fux, på sommarpremiering i Kisa.
Godmorgon allehopa!
Här sitter jag hemma och är sjuk :( ingen skola idag heller!
Har så stora problem med mina halsmandlar! :( Dom har nu svullnat upp rejält och de känns som dom är stora som nå fotbollar! Kan knappt andas :( Mamma ska ringa Vårdcentralen/Sjukhuset och be dom operera bort dom :(
Suck suck… Förutom att jag är sjuk så skiner solen idag, inte ett moln på himlen :)
Aj aj aj min fot!
i går när jag skulle kliva av bussen, så klev jag så in i vassen snett - och i går kväll kune jag ine gå! Så i dag blir det att åka till doktorn - suck. kul början på nya jobbet …. :(
Förhoppningvis är det bara en rejäl stukning - jag tänker förbaske mig inte missa varken utbildninge eller mitt nya jobb på grund av det här, så någon boxvila blir det inte - den saken är klar!
I går åke Hjördis på träningsläger till Vänge, så nu är Gerda solo i jättteboxen. Brydde hon sig? Nädå … Bara hon fick mat, var allt bra! :)
Bäst att ta en dusch nu innan mina vänner hämtar mig för visdare transport till doktorn!
hej från Anna

Go' morron! Det har varit ännu en kylig natt i Leksand, men ingen frost. Nu skiner solen och det blir en fin försommardag. Jag ska till revisorn i morgon förmiddag och måste ägna dagen åt att se till att alla papper är i ordning inför deklarationen. I kväll är det trav på Romme som gäller.
Är det någon som använt ko-öronbrickor preparerade med flugmedel till hästar? Inte fastknipsade i öronen förstås… men fästade i grimman eller inflätade i taglet kanske. "Skyddar mot flugor på betesgående djur under hela säsongen, verksam 4 - 5 månader" låter ju bra - är det effektivt? Nackdelar?
# 7 Va, måste han kvala igen?
# 11 Jag har hört att dessa är farliga för hästar!! Men minnet var jag har hört det någonstans är nedstoppat i fickan….Taskigt att göra hål i öronen på hästarna, va!
Jag har spännt fast en armband mot flygfän som finns att köpa på Granngården till människor på Arraks grimma för att testa, och det fungerar!
#5 Inga namn ännu, döper aldrig ofödda föl…….jag tror att det för otur med sig!
#11 Pernilla, inga ko-brickor till hästar! Inte säkert att det verksamma ämnet är godkänt för användning på häst…….kan faktiskt vara farligt! Det står inte i annonsen vilket verksamt ämne det är……
Hurra! I dag kommer Jello Ess och Hanna till Gotland, måste åka till Stånga i morgon och kolla på honom!
Jag har hört att man inte ska använda människogrejs heller på hästar. Men varför inte egentligen?! *undrar*
#14 Därför att hästars och människors organ och ämnesomsättning inte stämmer överrens, du ger vä inte Gerda eller Hjördis Treo när dom blir sjuka? Det tål inte deras njurar. Djurmediciner är noggrannt utformade för att passa djur och människomediciner är för människor. Rätt sak på rätt plats, annars kan det bli så fel……
Det finns massor av mediciner som vetrinärerna skriver ut till häst som är för människor…
Go`kväll föresten… Här har vi haft en strålande solig dag med lite lätt bris. Har haft trevligt fikasällskap hemma idag på dan. På kvällen var tjejerna här och red och det var stora trilla av dagen idag då båda stöp i backen av olika anledningar. Allt gick trots allt bra.
#0 Lycka till i helgen , (vi ses den 6:e)
Nå Anna_Uppsala. Har Gerda fått någon morot idag?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Näpp! partajjet blir när lillmatte kommer nästa gång! :)
Däremot har Gerda varit ute i skogen med en annan stalltjej och galoppat - kom hem svettig och nöjd.

#12 Yapp sådana är reglerna när de har 3 inte godkända lopp på raken R räknas inte som godkänt lopp även om de blir placerade och sådant . Nya regler så det är många som får kvala om nu för tiden 3 Diskningar ger ju också omkval ;-= om de är på raken *S*
# 16 Hur många då? Har jobbat 40 år på apotek och sååååå många humanpreparat kan jag inte komma på att dom skriver ut…..

#8 Det där är "Storvretens" ardenners pappa också :)
#20 Kanske inte på Gotland men i Sthlm…Finns även icke receptbelagt som rekomenderas med jämna mellanrum 

Vanliga Cortison tabletter till människor används till hästar och hund, naproxen, ögon salvor mmm kan fortsätta hur länge som helst med medecin som är till människor som används på hästar och andra djur.
Bricanyl , ventoline ;-)

Go' afton! Nyss hemkommen från Romme, kvällstrav i härligt väder.
Jag passade på att fråga banveterinären om vad han trodde om att använda öronmärkena (se #11) till betesgående häst. Han sade att det finns många som gör det och det är inga problem, och tyckte att jag skulle fläta in ett märke i taglet uppe vid hästens nacke (bakom öronen). Eftersom märkena inte är testade för häst kan tillverkaren inte säga att det går bra. På ko är det är f ö noll dygns karens för både mjölk och slakt.

#20 när min häst hade jättehög feber rådde veterinär oss att ge henne febernedsättande för människor.. minns inte om det var alvedon eller ipren….
//Mickan