Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: betäckningar-fölningar
Läst 1840 ggr
Cara-Mia
0

Betäcka på fölbrunst?

Brukar ni låta betäcka era ston på fölbrunsten? Finns många åsikter har jag hört och kanske tom regler.

Fördelar/nackdelar?

Tittut
0

Jag har låtit göra det ett par enstaka gånger, för att tidigarelägga fölningen. Tror man skall vara försiktig med det, och inte om stona, som vissa gör, kommer i fölbrunst redan efter 3-4 dagar.

De gånger jag låtit hingsten betäcka på fölbrunsten, har det gått bra.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Russtoka
0

Lite Off-topic om språket i denna tråd och för övrigt annars också i dagligt tal.

Vi som håller på med hästar vet vad vi pratar om och tänker inte på hur vi säger en del saker om vårt arbete. Det är så självklart.

Men någon som inte gör det kanske undrar vad vi håller på med om han/hon skulle råka läsa det som sagts ovan…

FlörtFundersamGeneradSkrattande

Tittut
0

# 2 Jag gick in och lade till ett ord trådskaparens text. Blev det bättre eller fortfarande oklart?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

Vi kommer försöka göra det på Josephine för att tidigarelägga nästa års föl, känns lite sent med föl i slutet av Juli som det blir nu. Däremot är det ju långtifrån säkert att det tar sig….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Vi har haft flera föl som fötts i slutet av juli, inget fel på dom, stora och fina bl.a. Jagga Ess 583 (född 1 vecka innan Lojsta-premieringen) och ett par ston…..Jag är inte så pigg på att betäcka stona på fölbrunsten, dom får ingen chans att återhämta sig…..

ryttarn
0

#5 Håller med dig i princip, problemet är bara att det underlättar så mycket om ungarna har sommarlov när fölis är liten. Man skall givetvis inte ta det som en vana men någon enstaka gång tror jag det är ok.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Russtoka
0

#3 Alldeles utmärkt! Cool